Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Sandsu
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 28 Mar 2017, 00:04

Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by Sandsu »

Hej!

Jag har ärvt ett par svarta Carlsson OA52 från min far. För ungefär 10 år sedan uppgraderade han och jag basarna till dessa http://www.hifikit.se/hogtalarelement/c ... 18w8545-01 (SS8545). Jag var rätt ung då, men förstod på pappa att det var ett relativt enkelt ingrepp och att även byta diskanter och filter skulle kräva betydligt mer arbete. Idag är jag 23 och har bestämt mig för att föra vidare pappas och mitt intresse för Carlssonhögtalare genom att även uppgradera dessa delar (jämfört med mina OA50-LE låter diskanten rätt tradigt...). Jag har försökt läsa här och på andra ställen kring hur jag bör göra, men har några frågor jag hoppa kunna få svar på:

1. Vilken diskant bör jag köpa. Som jag har förstått det finns tre alternativ:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... /115dt2627 ("original")
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2606922000 (2606) (vad skiljer den mot denna http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2606920000?)
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2608913000 (2608)

Jag tolkar det som att 2608 presterar bäst, och tycker inte att kostnaden blir svår att motivera om det blir bättre ljud gentemot de andra diskanterna. Dock har jag svårt att hitta ett lämpligt filter för denna diskant. 52-LE (filter) verkar många klaga på låter lite dämpat i 3-6 kHz. 52.2 (filter) verkar många tycka är rakast och bäst, men jag kan väl inte kombinera det filtret som var designat för 2606 med 2608?

2. Filter väljer jag ju baserat på vad jag bestämmer mig för enligt ovan, men finns det (hörbara) skillnader i olika komponenter som mäter likadant eller är det bara att plocka första bästa som mäter korrekt?

3. De triangulära dämpmattorna som ligger framför basen och sitter som en vägg har blivit rätt sunkiga efter alla år... Någon som har bra tips på hur jag gör eller fixar nya sådana?

4. Bör jag bry mig om det interna kablaget, dämpfilt på insidan av basen, tätningen av densamma samt dämpmaterial invändigt eller kan jag låta det vara?

Jag har renoverat ett antal olika modeller från Carlssons era, men det har alltid varit tillsammans med pappa som handlett med tanke på min (då) ålder. Jag har väl hyfsad koll på vad jag gör, men skulle mest behöva bolla lite frågor med några som vet lite mer.

Tackar för all input och hjälp!
Vänligen
Sandsu
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by STDI! »

Jag har både OA52, OA52.2 och OA52LE. Normalt föredrar jag OA52LE. Men de andra varianterna är också bra på sitt sätt.

Jag har även Larsen L8 som också den av vissa fått kritik för svacka i mellanregistret. Jag känner inte igen det och skulle inte säga att det är många som klagat. Det är några och de märks naturligtvis mycket. De flesta som är nöjda skrivet inget.

Varför det finns två olika diskanter som båda heter 2606 vet jag inte. Man ser på specarna att det skiljer en del. Enligt carlssonkult.se ska man använda D2606/920000. http://www.carlssonkult.se/OA52.aspx

Jag bor i Helsingborg och du får gärna komma och jämföra om du har möjlighet.(Eftersom du skriver "tradigt" skulle de kunna tyda på att du är skåning.)

Jag har dessutom ett par Vifa-diskanter till OA52.2 som ev kan vara till salu.

Jag har ju en del erfarenhet av renovering av Sonab/Carlsson i olika varianter så hör av dig om du har frågor.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Sandsu
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 28 Mar 2017, 00:04

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by Sandsu »

Hur skulle du jämföra de olika versionernas ljudkaraktär och vad är det som får dig att föredra 52LE? Visst sitter det 2606 i 52.2 och 2608 i LE? Hur skulle du jämföra de olika diskanterna åt?

Du har nog rätt i att det blir oproportionerligt mycket fokus från de som inte är helt nöjda, men samtidigt är det så få som har negativa invändningar mot 52.2 vilket får mig att bli lite nyfiken på vilken version man egentligen "bör" uppgradera till.

Larsen 8 har jag haft ögonen på ett tag. Som student ligger det inte riktigt inom rimliga pengar, men det kan ju åtminstone vara kul att höra dina jämförande intryck jämfört med exempelvis OA52. Jag hade ett par Larsen 4 tidigare, men sålde dem när jag ärvde OA50LE och OA52 av pappa. De lät mycket bra, men saknade eventuellt den där tryggheten i de allra lägsta frekvenserna. OA50LE, som jag spelar på nu, hanterar bastoner med lite mer självsäkerhet och OA52 utklassar det mesta i just den aspekten.

Haha, tänk att man kan bli dialektal även i text :P Mycket riktigt är jag från Skåne. Lund närmare bestämt. Jag bor för tillfället i Göteborg där jag pluggar, men åker rätt ofta just mellan Göteborg och Lund. Mycket trevligt att bli inbjuden! Jag funderar på om det kanske skulle kunna passa bra någon gång i julhelgen/mellandagarna för din del? Hade varit superkul att lyssna på de olika högtalarna du har, diskutera ljud och bolla idéer för en uppgradering.

Din input är värdefull. Mycket tacksam för ditt svar!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by STDI! »

Det är svårt att beskriva ljud. Jag har och har haft många olika 70-talare (OD11, OA12, OA14, OA116 och OA2212) och 80-talare (OA50, OA50.2, OA50.3, OA52, OA52.2 och OA52LE. Dessutom Larsen L4, L4.2 och L8. Generellt brukar jag säga att ju äldre de är desto "roligare och luftigare" låter de. Å andra sidan låter de "renare och bättre" ju nyare de är. Exakt vad t ex "bättre" betyder här är svårt att definiera.

Oberoende av version tycker jag att alla OA52 låter bra. Men naturligtvis ska inte diskanterna låta illa. Och det kan vara svårt att nöja sig med en "enklare" version när man vet att det finns något bättre. Därför är det bra att ta chansen att jämföra.

I OA52LE och Larsen L6.2 samt L8 sitter 2608. I OA52.2 sitter Vifa D25AG. Du kan läsa om det bl a på carlssonkult.se. Det är faktiskt mina par OA52.2och OA52LE som Anders visar mätningar på där.

Vi ska nog kunna få till en tid då du kan komma hit. Jag skickar dig ett mail så vi kan fortsätta om sådan saker där. Om du har allmänna frågor som intresserar andra kan vi fortsätta här.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by lennartj »

Hej,
jag bor i Göteborg och är huvudsakligen OA52-nörd. För några år sedan hade jag besök av STDI.
Han är mycket flitigare på att köpa, renovera och sälja än jag.
Mina första OA52 som jag uppgraderade i egen dialog med Stig redan 1994 säljer jag aldrig.
Men du är välkommen att kolla på mitt andra par som jag köpte i Svalandermoddat skick,
jag spelade först på dem ett par månader för att bilda mig en uppfattning, och håller med,
de var just tradiga i diskanten, men kostade på mig den kompletta LE-modden med förhoppning
att de skulle bli ännu bättre ön mina förtida OA52.2
STDI gillar LE-versionen, men det gör inte jag.
Av en märklig slump fick jag reda på att finska Hifitalo (Hifihuset på svenska) fått tag på ett litet
parti Vifa D25AG (de rätta OA52.2-diskanterna, som varit nästan omöjliga att få tag på de senaste 15 åren)
som de i början sålde för 50 Euro/styck för drygt ett år sedan, så jag köpte omedelbart ett par,
och John Larsen hittade ett par WonderCap åt mig.
Resten är lätt att få tag på för att bygga ett par OA52.2 för den som har lust.
Du är välkommen att hälsa på mig också.
Maila mig på [email protected] om du är intresserad (det är långt mellan gångerna jag kollar på planeten).
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by STDI! »

Sandsu var här i söndags och lyssnade på OA52, OA52.2 och OA52LE samt Larsen L8.
Vad han tyckte om de olika varianterna får han själv sätta ord på om han vill.

Själv föredrar jag L8 framför de andra. OA52 kommer på fjärdeplats i den här samlingen. OA52.2 och OA52LE har båda sina fördelar men det brukar luta åt OA52LE för mig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Sandsu
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 28 Mar 2017, 00:04

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by Sandsu »

Hej!
Det har nu gått cirka tre månader sedan jag mycket tacksamt fick besöka STDI och lyssna på ett stort antal modeller hos honom. Det blev en mycket trevlig dag som gav stor hjälp och insikt i hur jag skulle gå vidare med mina 52:or. Jag har funderat mycket över det här, men det lutar nog åt att det blir en uppgradering till OA52.LE. Jag ska se om det går att få till en träff med lennartj här i Göteborg också och se om någon som inte riktigt har samma uppfattning över ljudet kan få mig att ändra mina tankar om det.

Precis som STDI själv uttryckte det så bra så håller jag med om att ju senare version på uppgraderingen desto mindre "på" och "in your face" låter det (alltså initialt lite "tråkigt" och inte så häftigt), men efter någon stund får man uppfattningen av att det är ett mer förädlat ljud och i längden vann nog LE framför .2 även i mina öron.

Det allra mest slående för mig var hur stor skillnad det är mellan de olika versionerna, trots att det ju rör sig om i princip samma högtalare! L8 låter ju även de snarlikt, men ytterligare mer sofistikerat. Tycker nog att rangordningen av STDI ovan stämmer även i min värld.

Nog för att jag inte kan lova riktigt när det blir uppgradering men jag lovar att dela med mig av lite bilder under uppgraderingen, samt intryck efteråt. Det är väl det minsta jag kan göra efter att så givmilt blivit hembjuden.

Vänligen och allra tacksammast,
Sandsu
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Hur bör jag uppgradera mina OA52?

Post by lennartj »

Har det blivit någon OA52.LE-uppdatering, eller blev planen överkörd av andra prioriteringar?
Har du inte köpt komponenter ännu kanske det kan vara intressant att läsa den här tråden
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... 17&t=68496
Den handlar egentligen om OA51.N men om Trollhättegänget inte tar sig an OA52 och testar
fram en .N-uppgradering även för den, är det risk att jag försöker själv framåt våren.
Bor du fortfarande i Göteborg och tycker det här verkar intressant är jag tacksam om du
mailar mig på [email protected] (det är långt mellan gångerna jag kollar på planeten).
Ibland behöver jag lite draghjälp av någon som "hetsar" mig lite för att verkligen slutföra
påbörjade projekt.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 74 guests