Maxstyrka på förstärkare för OA4 + OA5

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Micke52
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 13 Oct 2018, 08:59

Maxstyrka på förstärkare för OA4 + OA5

Post by Micke52 »

Jag har ett par OA4 och ett par OA5 som jag nu avser att skaffa en förstärkare till. Tanken är att koppla in dem i varsin högtalarutgång och kunna ha dem på samtidigt. Jag tänker mig en förstärkare på 60-75 W. Är en sådan för kraftig för dessa högtalare?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Maxstyrka på förstärkare för OA4 + OA5

Post by momus »

Nja, för kraftig är den nog inte. Min erfarenhet är att dom flesta s k Carlssonhögtalare är tämligen lättdrivna, men mår bra av lite kraft i förstärkaren (gäller OD 11, OA 12 och OA 14). OA 4 och OA 5 är ännu mer lättdrivna på grund av sitt Philipselement än dom mer "moderna" högtalarna. Man behöver ju inte vrida upp volymen till max ju.
Micke52
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 13 Oct 2018, 08:59

Re: Maxstyrka på förstärkare för OA4 + OA5

Post by Micke52 »

Tack för snabbt svar. På en förstärkare som Denon PMA 720 står det på baksidan att ska man köra båda högtalarparen samtidigt så kräver det minst 8 åhms högtalare. Skulle det i så fall göra det olämpligt med OA4 + OA5, som ju vad jag förstår har ett lägre åhmvärde?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Maxstyrka på förstärkare för OA4 + OA5

Post by momus »

Läs gärna här:viewtopic.php?f=37&t=13859
Såvitt jag förstår så planerar du att köra OA 4 samt OA 5 samtidigt från samma förstärkare.
Jag undrar bara varför?
12björn skriver i tråden ovanför hur det där med impedans och förstärkare fungerar. Jag tror inte att det är nån större risk trots att min systers man körde sönder både förstärkare och högtalare genom att dubbelkoppla dom på det här sättet. Men han spelade väldigt högt.
Micke52
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sat 13 Oct 2018, 08:59

Re: Maxstyrka på förstärkare för OA4 + OA5

Post by Micke52 »

Tanken är att ha en högtalare i varje hörn av rummet. Men också möjlighet att spela i två rum samtidigt.
Och, att använda de båda högtalarpar som jag har.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 61 guests