Prisbildning på Carlsson-högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Masken
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Tue 09 Nov 2004, 23:14
Location: Tjockhult

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Masken »

Ahh...jag tror han är rädd för ny "tulpan-kollaps" typ den i Holland för många hundra år sedan? ;-).

Men vad är egentligen problemet?

"Supply & demand" - som jänkaren sa....
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Daniel »

Snoopy @ Wed 16 Feb, 2005 05:45 wrote:För att vara tydlig så är det förmodligen så att om tillräckligt många begär ett pris på tex. 3000 kr för ett par OA-14 så kommer alla att till slut tro att det är det pris de är "värda".

...

Jag tycker att vi Carlsson-entusiaster måste gå före och visa måttfullhet i de summor vi begär när vi vill sälja våra högtalare.
Om det nu är möjligt att en sann Carlsson-entusiast över huvud taget skulle vilja sälja, och inte bara köpa.
Jag håller med dig så till vida att man kanske bidrar till att skruva upp förväntningarna hos "allmänheten" om man annonserar ut till topp-priser. Jag tror dock knappast att så många här på forumet har mage att ta ut de mest groteska priserna (har nyligen sett fullkomligt skrotfärdiga OA-14 bjudas ut för runt tusenlappen). Och trots att dessa förväntningar kan leda till höga utgångspriser blir det inte affär förrän det finns en köpare som vill betala. Om det inte fanns halvproffs som "dammsuger" loppisar och auktioner, och sedan säljer vidare till betydligt högre priser så skulle vi kanske inte behöva betala lika mycket när vi köpte begagnat, det är riktigt. Men det faktum att vi och andra ändå betalar visar ju vad dessa högtalare betyder och är värda för oss. Man kan nog snarare t.o.m. säga att begagnatpriserna för Carlsson i många år varit för låga.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Per Gulbrandsen »

Intressant diskussion!
Eftersom just OA-14 här används som jämförelseobjekt vill jag berätta att prisspannet verkligen är stort på modellen, eftersom t ex:

EXEMPEL
1. - jag fortfarande får mejl från folk som just köpt ett par OA-14 renoveringsobjekt för 100-200:-/paret.

2. - att jag vid flera tillfällen på senare år begärt och fått ut ca 8500:- (beroende på finish) för fullständigt renoverade OA-14-par. Dessa har jag då gjort allt med som vi rekommenderar på sajten. Priset inkluderar nya element och allt material och är alltså egentligen inte alls några överpriser med tanke på vad alla delar kostar.
Det låter ju också som tre-fyra gånger så dyra högtalare när man sedan sätter sig ner och bara lyssnar på resultatet!

PRISAVVÄGNINGAR
Jag tycker alltså priset i hög grad måste styras av skicket och hur mycket som faktiskt är renoverat/modifierat på det aktuella paret och vilken kvalitet arbetet har. Om ägaren måste investera ytterligare för att få det fulländade ljudet/skicket från modellen ska högtalarna naturligtvis inte redan kosta sitt maxpris.

mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Stefan Björklund »

Halloj...

På väg mot det ultimata Carlssonmålet, OA51.3 :D  så har det ju passerat en del Carlsson genom lyssningsrummet...

Jag har alltså köpt, renoverat och sålt vidare (OA12.2, OA14.2 etc för 3000 kr/paret) i syfte att finansiera andra Carlssoninköp.

Uppgraderingar av 50-serien är ju relativt dyrt, mina 51:or och 52:or har fått nya element/filter för >30000 kr. Pengar måste in... och på detta sätt har jag fått en del samtidigt som de nya ägarna har fått njuta av nyrenoverat Carlssonljud för en i mina öron prisvärd peng...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Dynamic »

Jag har alltså köpt, renoverat och sålt vidare (OA12.2, OA14.2 etc för 3000 kr/paret) i syfte att finansiera andra Carlssoninköp.
Ja det ska dom köparna vara nöjda med, till oa14 kostar ju bara elementen en bit över 3000:- om dom är 14.2 renoverade..
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Snoopy »

Hej igen !

Jag hade faktiskt tänkt ge upp att försöka förklara vad jag menar, men det är svårt att ge upp trots allt.  :wink:

Jag har förstått av de inlägg som publicerats som svar på mitt (mina) i denna tråd, att den allmänna meningen bland er Carlsson-entusiaster verkar vara att, ju högre pris ni får betala för att "erövra" era Carlsson-högtalare destå bättre.

En liten koll på Blocket senaste dagen ger vid handen att framtiden ser ljus ut !
http://www.blocket.se/view/4368190.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/4375212.htm? ... c=1&city=0

Den som vill komma över ett par OA-5 i okänt skick förväntas nu betala 1000 Riksdaler !

Hur många tror att de som annonserar ut dessa högtalare förstår skillnaden mellan x.1, x.2, x.3 osv. ?? (nu gällde visserligen dessa annonser OA-5 men ändå) De vet inte ens om de har Typ 1 eller Typ2 !

För att citera den ena förhoppningsfulle säljaren:
"Hej tänkte sälja ett par högtalare vet inte exact vad det är för modell men ser ut som oa5 typ från 70 talet låter mkt bra. finns i skellefteå."

Inspirerad av denna framgång för oss Carlsson-entusiaster, är jag beredd att "investera" en tusenlapp eller ett par för att ytterligare höja "statusen" hos vår hobby !
Förutom "staus"-förstärkningen, så gläder det så vitt jag förstått många Carlsson-entusiaster, att få betala mer för att komma i åtnjutande av de för dem åtråvärda Carlsson-högtalarna.
Som Carlsson-entusiast sedan början av (19)70-talet är jag naturligtvis beredd att dra ytterligare ett strå till stacken !!

Jag har därför ett förslag:
Jag är beredd att med en insats av någon tusenlapp eller ett par, under två (2) månaders tid åstadkomma effekten, att medianen för begärt pris i utanonseringen av OA5 typ 2 på Blocket samt Gula Sidorna/Eniro blir minst 2000 kr under nästföljande två-månadersperiod.
Jag kommer naturligtvis INTE att annonsera under den senare två-månaders "utvärderings"-perioden !

Exakt hur utvärderingen skall ske behöver filas lite mer på, annars finns ju risken att de som vill "sabotera" mitt försök "dumpar" priset.

Detta försök tycker jag också behöver kopplas till en vadslagning.
Förlorar jag vadet betalar jag 1000 kr till Stiftelsen Stig Carlsson.
Vinner jag, betalar var och en som satsar emot 1000 kr till en nyinrättad fond förvaltad av Stiftelsen Stig Carlsson.
Syftet med denna nyinrättade fond skall vara att varje år erbjuda möjligheten för ett antal "unga" att komma i åtnjutande av ett par Carlsson-högtalare. De kommer ju inte annars att ha råd med detta.

Ser med spänning och entusiasm fram emot att på detta sätt bidra till att lyckliggöra oss Carlsson-entusiaster !

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by 12björn »

Snoopy @ Thu 17 Feb, 4:16 am wrote:Jag har förstått av de inlägg som publicerats som svar på mitt (mina) i denna tråd, att den allmänna meningen bland er Carlsson-entusiaster verkar vara att, ju högre pris ni får betala för att "erövra" era Carlsson-högtalare destå bättre.
:lol: ... och Du talar om att vara den som är missförstådd! :cry:

Jag vet inte om jag förstår problemet, eller snarare upprördheten. Man behöver inte gå in på t ex Hifimagasinet särskilt många gånger för att se att det inte är ovanligt med orealistiska föreställningar om vad saker kan säljas för, både uppåt och neråt. Tycker jag att priset är för högt (för mig) får jag låta bli, är det ett bra pris kan jag slå till (nu år det så att jag inte handlar med stereoprylar, men när det gäller flugfiske har jag gjort så 8) - fenomenet är exakt detsamma när det gäller fiskprylar). Hittar jag inget till det pris jag är beredd att ge får jag ompröva.

Att det se'n (förmodligen) finns andra som gör andra värderingar får jag försöka stå ut med, även om det är svårt att frigöra sig från känslan att de är vilseledda. :roll:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by rylandes »

Hej!

Jag förstår Snoopys oro över prisutvecklingen, men tror själv att det lugnar ner sig. Dessa saker brukar vara självreglerande.
Det finns ju några som arbetar i radiobranschen, får inbyten och säljer vidare. Man söker också på skrotar och loppmarknader. De är ju naturligtvis intresserade av att pressa upp priserna.

Paradoxalt nog tycker jag att dessa utför en god gärning:

1. Man räddar ett antal högtalare åt eftervärlden som annars skulle gå till skroten.
2. Dessa hamnar hos en Carlssonentusiast som renoverar dom och njuter av dom själv eller säljer dom vidare. I vilket fall har man förlängt livet på högtalaren med flera decennier.
3. När man ökar antalet av en viss sort på marknaden, så dämpar man därmed (oftast) dess prisutveckling på längre sikt.

En vara är ju värd precis så mycket som någon annan vill betala för den. Varken mer eller mindre. Så jag tror inte man ska oroa sig alltför mycket över höga utannonserade priser. Det jämnar ut sig.

Sten R
---------
mikeett
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 01 Feb 2005, 09:57

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by mikeett »

Snoopy @ 2005-02-17, 04:16 wrote:Hej igen !

Den som vill komma över ett par OA-5 i okänt skick förväntas nu betala 1000 Riksdaler !

Hur många tror att de som annonserar ut dessa högtalare förstår skillnaden mellan x.1, x.2, x.3 osv. ?? (nu gällde visserligen dessa annonser OA-5 men ändå) De vet inte ens om de har Typ 1 eller Typ2 !

För att citera den ena förhoppningsfulle säljaren:
"Hej tänkte sälja ett par högtalare vet inte exact vad det är för modell men ser ut som oa5 typ från 70 talet låter mkt bra. finns i skellefteå."

MVH,
/Erland
Eller att någon carlssonägare ens vet skillnaden mellan OD-11/OA-12/OA-14/OA-116/OA-2212 etc. alltså vet han endast att han har ett par carlsson och ser vad andra carlssons går för oavsett modell eller .1/.2/.3

Någon som vill ha ett par orenoverade OD-11 med torkade element för tusenlappen?[/url]
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by 12björn »

mikeett @ Thu 17 Feb, 8:32 am wrote:Någon som vill ha ett par orenoverade OD-11 med torkade element för tusenlappen?
Det finns också ett par vita (om jag inte minns fel Roland! :wink:) OD11 i oöppnad kartong för 10.000 kr hos HiFi-Art.

M a o finns det nästan oanade möjligheter för den som vill köpa dyrt!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests