Prisbildning på Carlsson-högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Pengar är väl tyvärr den enda universella värdemätaren vi har. Det är ett av skälen till att jag inte vill sälja mina högtalare när jag byter. Logiskt sett innebär väl detta att vi bör värdera de olika modellerna så korrekt och marknadsmässigt som möjligt.

I denna tråd handlar det nästan enbart om att köpa högtalare så billigt som möjligt och därför skall priset sättas så lågt som möjligt. Gör man på det viset så blir det samtidigt svårare att sälja högtalare och jag tror att folk ibland vill sälja sina högtalaer när de bytt (inte jag). Står det då att ett par OA-14 är värda upp till 1000 SEK i fungerande skick och säljaren har ett par omodiferade högtalare med nya basar tror jag han/hon blir besviken om  hab/hon bara får ut 1000 SEK för ett par högtalare där man förutom inköpet lagt ner 1200-1500SEK.

Alltså tycker jag prissättningen inte skall styras av våra intressen som köpare utan av vad högtalarna faktiskt har för ekonomiskt värde.
Vi talar om konsumentupplysning inte privatekonomisk vinning.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla!
Vill bara säga att jag skriver under på vartenda ord Roland skriver här i sitt senaste inlägg, mycket klokt och mer genomtänkt än mina egna inlägg här i ämnet.
Jag ser verkligen ser fram mot att få publicera hans sammanställning av priser!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Snoopy »

Hej !

Visst är det så att marknadskrafterna alltid kommer att styra vad Carlsson-högtalarna "kostar"!
Vad jag argumenterar för är att det är VIÄR "MARKNADSKRAFTERNA" !

Nu är det ju så att det såldes tex. OA5-2 i kanske 100.000-tals exemplar.
Många av dessa finns kvar som fortfarande använda exemplar, men många, kanske de flesta, står i en garderob, eller ett förråd, i egenskap av "30 år gamla omoderna, trasiga, fula och oandvändbara högtalare".

Utan köpare finns det ingen marknad. Vilka är då "köparna" ? Jo det är vi !
Det  är inte "moster Agda" som köper ett par "trasiga, 30 år gamla, fula och oandvändbara högtalare" - Det är VI !
Alltså tycker jag prissättningen inte skall styras av våra intressen som köpare utan av vad högtalarna faktiskt har för ekonomiskt värde.
Jo, det är ju detta diskussionen handlar om...

Det är VI som bestämmer vad högtalarna har för ekonomiskt värde !
Det är också VI som är de ENDA som uppskattar de ÖVRIGA värden som Carlsson-högtalarna har !

Alltså är det också VI som bestämmer vilket ekonomisk värde Carlsson-högtalarna har !!!!!!


MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Daniel »

När det gäller det ämne som diskuteras här, agerar nog var och en i slutändan efter sin egen övertygelse. Min övertygelse (liksom en del andras) är att det är svårt att påverka prissättningen som enskild säljare/köpare. Därför kommer det att bli svårt att övertala mig att sälja en Carlsson-högtalare till ett lägre pris än vad jag anser den vara värd. Jag är övertygad om att de flesta Carlsson-affärerna nog görs utanför vår ganska snäva skara, och hur vi agerar har i så fall endast begränsad inverkan på prissättningen.

Låt oss säga att jag tänker sälja ett par OA-14 (Nu använder jag det gamla klyschiga exemplet för att det går att relatera till det som sagts tidigare i tråden). De är i perfekt exteriört skick, har omkantade basar, och låter (enligt mig) mycket bra, trots att de ännu inte uppgraderats. Jag skulle kanske begära 2000 kronor, väl medveten att efter den prutning/förhandling - som nästan alltid inträffar vid privata affärer om begagnade prylar - priset skulle landa på ca 1500-1600 kronor. Detta pris tycker jag är fullt rimligt i förhållande till vad det är; ett par välljudande högtalare som i många fall låter bättre än två, eller kanske t.o.m. tre gånger så dyra burkar från den lokala HiFi-butiken. Ingen skulle kunna få mig att, med motiveringen att jag måste motverka prisutvecklingen på Carlsson-högtalare, sätta priset till 1000 kronor i annonsen.

Ovanstående resonemang tycker jag inte gör mig till en girigbuk som profiterar på Carlsson-boomen, utan endast visar att jag, i den marknadsekonomi som vi ju lever i, vill känna att jag inte gör en dålig affär.

Det var, som man säger, mina "två öre"!  :wink:
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
tojan
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 14 Jun 2016, 10:19

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by tojan »

En bekant har i uppdrag att sälja ett par vita OA6 typ 2 serienr 1340, och ett par OA116 i trä(teak?). OA6:orna har spelats till helt nyligen, OA116 har nog stått ett tag. Renovering har nog inte gjorts vad han vet.
Vore fint med några tips om vettiga priser han kan begära? Hoppas på snabbt svar/tojan
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by carlzone »

Det där var en skaplig trådbumpning!
11 år.

Om du vill få råd av mig så har jag sett OA6-2 runt 1500 orenoverade och det är ju fullt rimligt.
De är ganska svårrenoverade.

OA-116 finns väl lite fler som vill ha så nog tycker jag att runt 3000 brukar vara ett bra pris på orenoverade om det är original element och de är i sådant skick att de går att kanta om.

Jag vill inte skapa några förväntningar för överpriser, då blir du bara besviken sedan.
Avregistrerad på egen begäran!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej
Håller med carlzone om detta.
OA6-II Kan ha en ganska liten kundkrets så ett visst tålamod vid försäljning kan behövas.
OA-116 tycker jag 3000 för ett komplett renoveringsobjekt kan vara helt OK.
De KAN ge mer om man har tur, kanske lägga ut på Tradera med ett reservationspris?

Hur som helst, lycka till!

Mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
hifikg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Fri 03 Feb 2017, 23:14

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by hifikg »

Om de skulle bli FÖR billiga är det ett större hot mot tillgången på Carlsson. Det som är billigt är man inte så rädd om, de kan hamna i garage och fuktiga miljöer och så småningom på återbruken istället för att få den kärlek och omvårdnad de förtjänar. Vad får man ge för att hitta något nytt som spelar i paritet med ett par OA52.2 t ex? Med tanke på det är de 5-6000 som brukar begäras för sådana en tiopotens fel, rena fynden m a o.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests