renovera OA12 - att välja element

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

CarlssonPlanet säger en sak, CarlssonKult en annan - men med rent faktiska mätningar att backa upp med. Det ser ut som att Satori + T22 med modifierat filter är det som ger bäst resultat, men vad tycker folket ute i stugorna?

Tycker mycket om mina högtalare men de är slitna och behöver få ordentligt med kärlek till sommaren :)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

Jag skulle inte tveka en sekund till att byta till Satori. Tvekade endast den tid det tog för att mitt sparkonto skulle fyllas på. Observera bara att anslutningarna till högtalarelementet är "asymmetriska", dvs det går inte att trä över blecken till högtalaranslutningarna på Satori (som det ser ut på SC 165). Måste lödas. Och se till att det blir ett nytt filter, annars blir det en del pucklar på frekvensgången och du riskerar att få väldigt "skrikiga" T 22. Det är så vansinnigt skönt att slippa distorsionen på SC 165 (som jag inte noterade tidigare). OBS, jag har inte bytt till det nya filtret som Grafpro har experimenterat fram, vare sig på mina OA 12 (med T 22 och nytt filter) eller mina OA 50. Så nog har jag lite pucklar här och där, men jag njuter hela tiden av ett ovanligt distorsionsfritt ljud (som är det viktiga för mig). Dyrt? - ja. Värt pengarna - ja!
Last edited by momus on Mon 13 Feb 2017, 22:31, edited 2 times in total.
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

momus wrote:Observera bara att anslutningarna till högtalarelementet är "asymmetriska", dvs det går inte att trä över blecken till högtalaranslutningarna på Satori (som det ser ut på SC 165). Måste lödas.
Har inte tittat alls på insidan av dem men att löda lite är inga problem :)
momus wrote:Och se till att det blir ett nytt filter, annars blir det en del pucklar på frekvensgången och du riskerar att få väldigt "skrikiga" T 22. Det är så vansinnigt skönt att slippa distorsionen på SC 165 (som jag inte noterade tidigare). OBS, jag har inte bytt till det nya filtret som Grafpro har experimenterat fram, vare sig på mina OA 12 (med T 22 och nytt filter) eller mina OA 50. Så nog har jag lite pucklar här och där, men jag njuter hela tiden av ett ovanligt distorsionsfritt ljud (som är det viktiga för mig). Dyrt? - ja. Värt pengarna - ja!
Kan man ordna filtret genom att modifiera det befintliga eller "måste" man köpa helt nytt? Jag har lött ihop några effektpedaler och i jämförelse verkar de här komponenterna jättestora och jätteenkla att hantera :D

/Kalle
BengtN
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Fri 02 Dec 2016, 07:49

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by BengtN »

Det går bra att modifiera befintligt kretskort. Köp nya filterkomponenter från HIFI-kit. Rensa bef kort och justera till det lite så går det att använda. Jag gjorde så på mina OA14. Jag kan skicka dig bilder på mitt kretskort efter ombyggnad om du vill. Köpte två OA14 med kass element i december och monterade in Satori + 4xT22. Låter mycket bra. [email protected]
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Låter bra! Är det den här kombon man behöver?
http://www.hifikit.se/oa12-filterkomponenter
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

Ja, det är det här kitet. Men vad dyrt det har blivit! Vet att jag betalade drygt 400 spänn för två kit och det var för drygt två år sedan. Se upp för kallödningar, det råkade jag ut för.
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Hur skall man tolka alla värden som står inom parentes och vilka delar av schemat avser de? Inte glasklart direkt...
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

Kitet du hänvisar till gäller för T22 i kombination med originalbas eller B65oaII eller IV. Ska du ha Satori bas så följ carlssonkults filterritning. http://carlssonkult.se/satori.aspx

Hifikits (Ingvar Öhmans) ritning gäller för teoretiskt uträknade värden. T ex ska det första kondensatorvärdet vara 4,8 mikroF. Men en sådan kondensator finns inte. Då väljer man istället antingen 4,7 mikroF eller parallellkopplar 3,3 och 1,5 mikroF. Det är det som står inom parentes.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

OK, då är jag med. Sista (ha!) frågan på ett tag då - var får man tag på komponenter till rimligt pris? Hifikit vill ha en hundring för ett motstånd och det känns inte helt verklighetsförankrat om jag skall vara ärlig :P

Tack för hjälpen alla!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

kboman wrote: ...
Hifikit vill ha en hundring för ett motstånd ...
Vilket motstånd menar du då?
De motstånd som behövs för Satori och t22 i OA12 kostar 6 kr/st, plus frakt på Hifikit.
http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... stand-10-w
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests