Renovering av OA116

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
kgunnar
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Renovering av OA116

Post by kgunnar »

Hej alla,

Visst kan det estetiska ha sin betydelse men huruvida gallret sitter 3 mm högre eller lägre är nog relativt betydelselöst.

Min frågeställning om modifieringar av delningsfiltren kvarstår. Bland alla Carlsson entusiaster som finns på forumet kanske det finns någon som har testat om kostnaden för nya komponenter och framförallt arbetet blir rimligt kompenserat med en tydlig ljudförbättring?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Till kgunnar!

Ja, jag upplever en väsentlig förbättring. Har stegvis försökt att jämföra högtalarna. Där den ena hela tiden ligger ett steg efter i renoveringen. Jag tycker att jag hört små och stora steg i hela processen. Däremot kan jag ju egentligen inte bedömma hur stor förbättring hela renoveringen har gett. Jag har ingen orenoverad att jämföra med.
Nu är vi inne på psykoakustik och jag vet av erfarenhet och noggranna blindtester att det alltid finns en portion av positivt självbedrägeri med.
Mitt minne säger mig att det är ett mycket stort positivt steg. Sen har jag svårt att gradera de enskilda stegen. Själv tycker jag att det inte var speciellt svårt. Inte heller jättedyrt, varför jag tycker du ska göra hela paketet.
Det ger ett väldigt fint slutresultat med fin balans mellan registren.

Sten R
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by quixotic »

Haha, ja, vi Carlssonnördar är nog inte sämst på att applicera en god dos positiv "psykoakustik" när vi provlyssnar våra högtalare efter renovering!  :wink:

Jag har kommit ungefär halvvägs i renoveringen av mina OA116 (enligt SSC's modifieringsbeskrivning) och jag tycker att det låter bättre och bättre varje gång jag spelar på högtalarna (även om jag inte så mycket som bytt en kondning).  :D

Skämt åsido, visst blir det mycket bättre. Säkert till stor del beroende på att vi faktiskt uppgraderar till nya, fräscha och BÄTTRE komponenter. Ex. uppgraderingen till CT62, som ju inte bara handlar om utbyte, utan faktiskt uppgradering till en bättre komponent.

Sedan tror jag det är ooootroligt svårt att säga om "det är värt pengarna" jämfört med att ex. köpa en uppsättning begagnade Cantor Ergo RC-L som man får för ungefär samma pengar som inköps och renoveringskostnaderna för ett par OA116. Tyvärr så är det så med allt inom stereo/hifi, dagen efter man har gjort sitt "fynd" så hittar man något billigare, skulle man någon gång drista sig till att köpa en ny stärkare (särskilt flerkanal) så kan man knappt sälja den för halva pengarna dagen efter.

En sak är helt säker, med ett par renoverade OA116 och en trevlig beggad förstärkare, så behöver du inte skämmas i något sammanhang.
Post Reply