Ok, Erik (ursäkta felstavningen av ditt namn i förra inlägget) jag ser nu att jag är förekommen...... Svaret på min fråga finns ju redan under nytt ämna! Kanonbra, tackar!
Tyko
Byte av skumkanter, posta era erfarenheter och tips!
Har idag klarat av att renovera skumkanter på 2 element
Det var pilligare än jag trodde, dels tog det tid att få loss den gamla fragmenterade kanten, dels var limningen/centreringen krångligare än jag trodde.
Lättast var att ta en liten sax och klippa loss den gamla skumkanten från pappmembranet.( skära med skalpell gick inte eftersom kanten kletade fast på bladet) Sedan skrapade jag loss resterna från metallkorgen med en liten kniv och tvättade rent.
Började med att använda Casco nr 2935 ( hobbylim) men torktiden för detta upplevdes som oändligt lång så jag övergick till vattenlösligt kontaktlim, som f.ö rekommenderades av Technovox. Ett problem var att kanten sög mkt lim, så på den andra högtalaren förlimmade jag kanten som fick torka helt. Detta gjorde det hela lättare, med mindre kladd som följd.
Centreringen gjordes efter Erik J:s utmärkta beskrivning av "1.5 voltsmetoden". Konerna rör sig rakt och fint utan skrap.
Började med basarna som ju sitter i botten på lådan och inte syns, mellanregistren står nu på tur.
Frågan är bara om besparingen (ca 250 kr/element) motiverar allt arbete. Har tidigare köpt element av Red som fungerat mkt bra, och som sett ut som om de vore nya. Risken är ju också att man gör något fel så att elementens välljud går förlorat.
mvh Peter
OA 51.1 (under renov)
OA 116 (under renov)
OA 12
Det var pilligare än jag trodde, dels tog det tid att få loss den gamla fragmenterade kanten, dels var limningen/centreringen krångligare än jag trodde.
Lättast var att ta en liten sax och klippa loss den gamla skumkanten från pappmembranet.( skära med skalpell gick inte eftersom kanten kletade fast på bladet) Sedan skrapade jag loss resterna från metallkorgen med en liten kniv och tvättade rent.
Började med att använda Casco nr 2935 ( hobbylim) men torktiden för detta upplevdes som oändligt lång så jag övergick till vattenlösligt kontaktlim, som f.ö rekommenderades av Technovox. Ett problem var att kanten sög mkt lim, så på den andra högtalaren förlimmade jag kanten som fick torka helt. Detta gjorde det hela lättare, med mindre kladd som följd.
Centreringen gjordes efter Erik J:s utmärkta beskrivning av "1.5 voltsmetoden". Konerna rör sig rakt och fint utan skrap.
Började med basarna som ju sitter i botten på lådan och inte syns, mellanregistren står nu på tur.
Frågan är bara om besparingen (ca 250 kr/element) motiverar allt arbete. Har tidigare köpt element av Red som fungerat mkt bra, och som sett ut som om de vore nya. Risken är ju också att man gör något fel så att elementens välljud går förlorat.
mvh Peter
OA 51.1 (under renov)
OA 116 (under renov)
OA 12
Re: Byte av skumkanter, posta era erfarenheter och tips!
Vad använder man för lim (och var får man tag i det) till att limma tillbaka damkåpan när man har centrerat konen vid skumkantsbyte? Har hört att det måste vara ett speciellt bra lim till så små högtalare som 6.5 tum. Själv har jag bara centrerat genom dammkåpan på lite större högtalare.
Tyko
Tyko
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Själv tar jag inte loss dammkåpan utan centrerar "elektriskt". Det har funkat bra hittills.
/Erik
/Erik
Jag vet att det kan funka på olika sätt och jag har prövat lite olika varianter. Men ibland händer det på en del element att man vill ta loss dammkåpan och på lite mindre element behöver man då ett bra lim...... Stefan, AVR7000 borde veta då han skrev tidigare att han brukar lossa och sedan limma dit dammkåpan igen, men han verkar vägra svara på vad för lim han använder.....
Kom igen!
Tyko
Kom igen!
Tyko
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
Mina högtalare: