Är det inte läge för en DIY-Carlsson, en 2000-talets popbox?
Visserligen är det roligt att alla gamla Carlsson modeller renoveras och får leva kvar, men det är det inte dags att det dyker upp lite nya Carlssonlådor. Kanske bakgrunden till succén med OA5 och dess efterföljare var just det ganska utbredda hemsnickrandet som pågick på den tiden. Tillfredsställelsen att snickra ihop något eget är större och räcker längre än att bara köpa något rakt över disk, eller?
Jag kan tänka mig flera varianter:
Det som ligger närmast tillhands är kanske en DIY-variant av OA58, (OA58K?). Det skulle kunna fungera så att ritningar, inklusive filter, publicerades här på planeten gratis! Komponentsatser skulle kunna säljas av CarlssonPlanet, Larsen HiFi och andra med någon procent av priset till sådana aktörer som anser sig äga konstruktionen.
Jag vet att nagref var inne på en ortoakustisk variant på sin EPS högtalare, att slutföra det projektet skulle troligen resultera i en billig välljudande högtalare. Det förutsätter att nagref vill driva det vidare eller att någon annan eller kanske alla vi andra driver det vidare.
En helt ny konstruktion utifrån en kravspec. som vi alla här kan spåna fram tillsammans.
Variant #1 är väl den förnuftigaste varianten som också ger ett garanterat bra resultat, men det innebär inte någon större utmaning för forumets medlemmar. Variant #2 känns som naqrefs eget projekt och som han kanske vill driva själv. Variant #3 kräver att några tekniskt kunniga personer engagerar sig i projektet, jag har förstått att sådana finns här men någon måste också vilja driva utvecklingen.
Vad tror ni? Kan det här vara något?
PS.
Jag är inte mannen att driva ett sådant här projekt, jag vill bara ”rulla in” en idé!
DIY-Carlsson - Förstudie
DIY-Carlsson - Förstudie
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
-
-distortion-
- (515+ posts)

Re: DIY-Carlsson - Förstudie
Jo!berma wrote:Är det inte läge för en DIY-Carlsson, en 2000-talets popbox?
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak