Bas

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
444
(10+ posts)
(10+ posts)

Bas

Post by 444 »

Hej

Nykommling på forumet som behöver hjälp med hitta basen.

Kör med Oa14 fullt moddade med nya kablar, diskanter och basar, har även OD 11 fullt renoverade som referens. Övrig utrustning är Metavox försteg, Hypex trekanalssteg och Diy silverkablar på signalsidan och Audioquest (tror jag de heter) högtalarkabel. En lätt moddad dv 350 från Pioneer är ljudkälla i dagsläget.

Rummet de spelar i är långsmalt (L7,5m B4m H2,8), högtalarna är placerade på "halva" längden av rummets långsida. Jag har även exprimenterat med placering längs kortsida utan framgång, basen är mer eller mindre puts väck.

Rummet har tre dörrar var av den ena är två stora skjutdörrar (2m)till ett före detta matrum, en basökning går att åstakomma när alla dörrar är stängda men den ligger inte i närheten av vad jag tror är högtalarnas potential. I anslutning till rummets kortsida finns en "hall" (2*1,4m), vid normalt spelning tycks merparten av basen återfinnas där eller i köket men det är ju inte där man vill att den skall vara :cry: .

Är det någon som har föslag på åtgärder, har laddat ned "sweep" från LTS hemsida men jag vet för lite om vad jag skall lysssna efter för att hitta en ev åtgärd.

Jens
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag förutsätter att du har den i stort sett dikt an mot bakvägg...?

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
444
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by 444 »

Hej Stefan,

Jag har provat dikt vägg, ett par cm ut och även längre ut utan framgång. Har även provat att fasvända den ena högtalaren.

Det lustig är att jag har samma problem med OD 11 vilket gör att jag tror att problemet ligger i rummets utformning, har även provat med annan stärkare med tonkontroller men det lät mest skräp även om basen blev mer märkbar.

Appropå inget så måste jag säga att jag är full av beundran för din anläggning, för det är väl den som är postad på ett grannforum?

Hur använder man den sweepinspelningen som finns på Lts hemsida (http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html) man hör inget under 45hz och ljudet fösvinner mer eller mindre vid 70-95hz (tror jag)?

Jens
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Svepet går från 0 till 120 Hz med en ökning av en Hz per sekund. Titta på klockan på CD-spelaren så ser du vilken frekvens det är. Min spelare visar 1.01 vid 61 Hz om du förstår ... ?

Om det inte hörs något under 45 Hz så måste något vara fel. Även om jag inte hör så lågt som en Hz så SER jag elementen röra sig redan från början, dom åker ut och in från en Hz och uppåt.

Det kan ju vara högtalarna, men kanske att anläggning inte ger något alls under 45 Hz? Kan ju vara CD'spelaren också? Då spelar det ingen roll var du ställer högtalarna, kommer inget ur förstärkaren så hörs heller inte något . Ta med CD'n hem till någon annan och prova , bara för att få något att jämföra med.
För många Carlsson är inte nog.
444
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by 444 »

Ok

Jag tror faktiskt att jag provat med en annan cd, men för säkerhets skull skall jag prova med en HK igen.

Jag testar att lyfta gallerna oxå för att se om de rör sej i de lägre frekvenserna.

Tack så länge

Jens
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

det kan mycket väl vara samma fel som i mitt rum.
Alla baspeakar och grejer ger även helt katastrofala bortfall här och där i basregistret. Bitvis är det nästan helt dött när man kör LTS bassvep. Ljudet känns fasvänt under utsläckningarna.
Under 35-40 Hz finns det oftast nästan inte ett ljud här inne, bara bitvis. :cry:
piP frampå
OA14 där bak
444
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by 444 »

En annan CD gjorde ingen nytta :cry: men jag fick reda på att en lätt moddad dvd har mindre S ljud än en något äldre HK, trodde faktiskt att Hkn skulle vara bättre.

Membranen rör sej hela vägen från noll men det blir inte hörbart förrän vid 45hz, ljudet försvinner helt vid 65hz för att komma igen vid85-90hz.

Någon som har förslag på åtgärd, är det eq som gäller eller kan man fixa med delningen (delningsfilter)

Jens
OA 14,2 (Y)
OD 11,2 ( 5,3 Ohm)
OD 11,2 (8 Ohm)
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Stora dippar i frekvensgången är tyvärr svårt att fixa med parametrisk eq... det kostar för mycket effekt med distrotion som följd... (skall du höja 9 dB vid t ex 65 Hz måste du ha 8 ggr effekten...)

Att dämpa peakar däremot går ju bra...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

444 wrote:...men det blir inte hörbart förrän vid 45hz, ljudet försvinner helt vid 65hz för att komma igen vid85-90hz.
Det låter lite bekant :roll:
piP frampå
OA14 där bak
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Rumsresonanser, hmmmm .... det är en hel vetenskap bara det.

Rummet är väl nästan den viktigaste komponenten i en HiFi-anläggning, och svårast att ändra ibland också. Det finns ju fler som tycker saker då :shock: och som kanske vill ha en snygg möblering......

En högtalare hängande 38cm upp i luften snett bredvid soffan brukar inte vara nån riktigt populär möblering. Att högtalare är snygga brukar inte vara nåt bra argument :D

Du får väl försöka skaffa dig nån bra brux på rumsresonansfixning. Att flytta runt högtalarna brukar vara det enklaste. En variant är att sätta högtalaren där man sitter och lyssnar, och sedan ta sig runt och hitta platsen där den borde stå, man vänder på steken alltså.

Dina siffror, under 45Hz räcker väl inte rummet till i storlek, vid 65Hz är våglängden 5,3m och halva det är kanske rumshöjden. 85-90Hz ger 3.9m, det gånger två är kanske längden på rummet, 7.5 m. Sedan beror det på var i dessa stående vågor som högtalaren står, ibland har den ett lätt arbete att excitera en våg, ibland är det svårare. Då får man en peak resp en dipp vid nån frekvens.

Är ingen expert på detta, det finns dom som är duktiga på sånt här, kanske nån som kan komma med nåt handgripligt råd?
För många Carlsson är inte nog.
Post Reply