Jaha - då har man blivit med Carlsson!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Stephan
(1+ posts)
(1+ posts)

Jaha - då har man blivit med Carlsson!

Post by Stephan »

Hej alla!

För en vecka sedan var jag en normal medborgare som alla andra...i Onsdags hittade jag en Marantz 2275 Receiver(1975 år modell) på loppis för 150:-, i så gott som nyskick, inget skrap, en glödlampa trasig, i övrigt fullt fungerande, och vilket ljud...mmm varmt och mjukt, lättlyssnat.

Nu var liksom bollen i rullning, tänk om man skulle ha ett par tidstypiska högtalare till denna godbit?

Dom köpte jag i går (tack Åke!), ett par OA-14 i gott skick förutom basarna förstås, men jag hade ett par SC-165 hemma som raskt monterades i de nya lådorna i går kväll för provlyssning, aaah vilket underbart välljud.

Nu återstår bara att snygga till de nya OA-14-lådorna litet, jag tänker nog inte byta diskanterna, känner liksom för att vårda ett kulturarv en aning.

När man hör detta retropaket, så undrar men ju onekligen hur långt utvecklingen kommet de senaste 30 år, ingenstans eller??

Jag inbillar mej även att denna uppsättning är mer "förlåtande" mot halvdana inspelningar, vilket jag trots allt lyssnar mest på.

Hur det kommer sej att jag hade ett par SC-165:or hemma?
- Jag fick för ett antal år sedan ett par fina OA-12 som jag bytte basarna i, sedan slängde jag högtalarna och behöll de nya basarna...jaaa jag vet att det var ett hemskt brott mot mänskligheten...men jag hoppas att jag gjort bättring nu!

Jag roade mej med en liten räkneövning mha Privata Affärers inflationsomräknare, då hade detta paket kostat drygt 18.000:- i dagens penningvärde!

Hälsn.
Stephan
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

Välkommen in i gänget!!! :D

... nu återstår bara att byta diskanterna till CT62:or, Y-formation och filtermodd ... :wink:

... men synd var det; 12:orna är ännu bättre än OA14!!! :cry:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Ja, grattis och välkommen! "Förlåtande för dåliga inspelningar" kan man nog inte direkt säga om Carlssonhögtalare iallafall - snarare tvärtom. Men Marantzen kanske är det? Carlssonhögtalare är väl iställen kända för att låta bra med bra inspelningar men obarmhärtigt avslöja dåliga diton.
Att säga att oa12 rakt äv är bättre får nog anses som en smaksak. Oa14 är en oerhört bra skapelse och var steget över oa12 på sin tid. Oa14 gräver en bra bit djupare i basen också vilket säkert i vissa rum kan ge en fördel till oa12:orna som då förskonar en från dessa inte alltid trevliga djupgrävningar....men som sagt bra högtalare båda två.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
LEXrasta
(75+ posts)
(75+ posts)

Marantz 2220b

Post by LEXrasta »

Hejsan vad trevligt att det e mer æn jag som delar intresset av gamla hifi prylar..Sjælv æger jag en Marantz 2220b..Enligt mig den snyggaste som tillverkats i Marantz ældre serier...
Jag tænkte køpa ett par oa58:or om nån månad och e lite osæker på om jag ska køpa ny elektronik ellr anvænda min Marantz..Tænkte att det kanske e lite orætvist mot 58;orna att anvænda så gamla grejor!?Jag kommer att køpa en ny cd spelare iallafall det vet jag sækert...
Vad tycker du/ni om det??? Gammal eller ny?!

Mvh Danne
OA-60 spelar hos mig...!!
12björn

Re: Marantz 2220b

Post by 12björn »

LEXrasta wrote:Jag kommer att køpa en ny cd spelare iallafall det vet jag sækert...
Vad tycker du/ni om det??? Gammal eller ny?!
Jag tycker ny! Inte särskilt välunderbyggt eller vetenskapligt ... :oops: :roll: ... men mitt intryck är att CD-spelare har blivit bättre.

Jag vet inte vilken prisklass Du tänker ge Dig in i, men ska man titta på dom lite billigare kan man inte gå förbi Cambridges CD-spelare eller Pioneers DV370 och efterföljare. Se'n är det naturligtvis upp till Dig vad Du tycker låter bra! :wink:

Björn
LEXrasta
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by LEXrasta »

jag tænkte mig en rotel cdspelare RCD-1072...E inte helt sæker...Men frågan e hur Marantz2220b (från 1978) rotel cd och oa 58 låter tillsammans..!?
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by Rishna »

Jag driver mina 58:or med en Pioneer-reciever SX-626 från 1974. 2x27 Watt räcker gott och ljudet är mjukt och varmt utan tillstymmelse till essighet. 52.3 fungerar också utmärkt med denna förstärkare.

/Fredrik
LEXrasta
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by LEXrasta »

Går det och rocka hårt med 58:orna??!! jag har bara hørt dem i butik..
Eller e det bara lisa Ekdahl som gæller?!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Går att rocka bra!

På stiftelsen har jag kört Yello, Dylan, Pink Floyd och ZZ-Top, låter bättre än hemma!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn

Post by 12björn »

LEXrasta wrote:Går det och rocka hårt med 58:orna??!! jag har bara hørt dem i butik..
Eller e det bara lisa Ekdahl som gæller?!
Dom rockar på bra! - jag känner tre personer som haft eller har 58:or. Dom två som inte har 58:orna kvar har bytt till 52:or, så det är bäst Du aktar Dig!!! :wink:

Björn
Post Reply