Hej!
Jag funderar på att skaffa mig ett par OA52. Jag har nämligen aldrig fått mina konventionella högtalare att komma överens med mitt vardagsrum. Jo, kanske den gången då jag fyllde hela väggen bakom högtalarna med Billy-bokhyllor och fyllde Billy-bokhyllorna med 30 cm mineralull. Men sedan kom inte resten av familjen överens med mig...
Rummet är 3,5x5 m och är 2,7 m i takhöjd. Jag tror att ett par Carlsson borde funka bra på ena långväggen. Det finns bara en hake; ett väl tilltaget gjutjärnselement, placerat där den högra högtalaren ska stå. Det betyder att högtalarna hamnar sådär 17 cm ut från väggen.
Min undran är nu om någon vet vad som händer med ett par OA52 när de hamnar 17 cm från väggen. Mina nätter brukar fyllas av ångestfyllda tankar om dippar i frekvensgången eftersom väggreflexen kommer för sent, så att utsläckningsfenomen inträffar vid frekvenser som högtalaren inte är konstruerad för. Andra nätter grips jag av fruktan för en avrullad basåtergivning. Finns det någon som kan råda bot på min sömnlöshet?
Hälsningar Hans.
PS. Rörmokeriarbeten ger mig också ångest. DS
Ångestfyllda tankar om avståndet till väggen...
-
Hans Beckman
- (1+ posts)

Placering
Är dina bokhyllor till salu nu?
Skämt åsido - prova! Jag kopplade upp mina 51:or i 7*4*1,9. De är inte idealiskt placerade men jag har inte fått anledning att möblera om ännu. Är nyss klar med en renovering så jag har faktiskt ingen lust. De funkar rätt bra där, den ena står nog en 2dm ut i rummet och jag saknar ingen bas. Det här med långvägg har jag upplevt som rätt avgörande för hur de funkar. Hade dem på en kortvägg för ett antal år sedan och det var inte lika bra! Stig rekommenderade visst placering mot långvägg med en tjock matta framför och jag tycker att det funkar bra!
/Jocke
Skämt åsido - prova! Jag kopplade upp mina 51:or i 7*4*1,9. De är inte idealiskt placerade men jag har inte fått anledning att möblera om ännu. Är nyss klar med en renovering så jag har faktiskt ingen lust. De funkar rätt bra där, den ena står nog en 2dm ut i rummet och jag saknar ingen bas. Det här med långvägg har jag upplevt som rätt avgörande för hur de funkar. Hade dem på en kortvägg för ett antal år sedan och det var inte lika bra! Stig rekommenderade visst placering mot långvägg med en tjock matta framför och jag tycker att det funkar bra!
/Jocke
-
-distortion-
- (515+ posts)

Har du problem med basresonanser?
Om så är fallet så spelar det nog ingen roll vilka högtalare du provar med. Jag tror inte ens att par Carlsson kan komma överens med ett sånt rum.
Jag har helt vansinniga basresonanser i mitt vardagsrum, peakar och bortfall i på flera ställen mellan 0 och 120Hz.
Men viktigt är dock att det är OA52 som stått sej bäst i det här rummet, det är inte helt tyst i "dipparna" med 52or.
Om så är fallet så spelar det nog ingen roll vilka högtalare du provar med. Jag tror inte ens att par Carlsson kan komma överens med ett sånt rum.
Jag har helt vansinniga basresonanser i mitt vardagsrum, peakar och bortfall i på flera ställen mellan 0 och 120Hz.
Men viktigt är dock att det är OA52 som stått sej bäst i det här rummet, det är inte helt tyst i "dipparna" med 52or.
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Jag känner igen mig i ditt elände distortion. Jag har också en minst sagt lynnig basåtergivning i mitt vardagsrum. Betong i alla led. Har försökt få bas under 45 Hz med XLS-subbar men inte heller det fungerar. Det är skaplig bas ner till 45 Hz där en fruktansvärd peak uppträder. Där nedanför är det tyst, dött, tomt. :(
/Fredrik
/Fredrik
-
Hans Beckman
- (1+ posts)

Flera funderingar
Mitt lyssningsrum är inte SÅ uselt, problemet är snarast att rummet är lite smalt (3,5x5m). Basresonanserna finns mest nånstans vid 60 och 120 Hz men är inte extrema. Det är bara det att man svårligen kan komma särskilt långt från väggen. Vissa amerikanska hifi-tidskrifter förespråkar tex tumregeln att högtalarna (av ordinär typ) placeras vid ca 1/3 av rummets djup, och det skulle ju bli intressant hos mig. Näsan skulle vidröra högtalarna i stort sett. Därav Carlsson-funderingarna.
Och på kortväggen, gissa vad som finns där också.... (Ledtråd: Av gjutjärn.)
Sedan kan man ju försöka sig på lite beräkningar, i all okunskap. Om man gissar att elementen i idealfallet befinner sig ca 15 cm från väggen, innebär det en första utsläckning vid 1/4 av den våglängd som avståndet motsvarar, dvs 340/(0,15*4)=567Hz. Om vi lägger till 17cm blir frekvensen istället 340/0,32*4)=266 Hz. Högtalaren är ju dimensionerad för det första fallet så här kan man fundera över vad som händer runt 266 Hz när högtalarna placeras 17 cm ut.... (Tänker jag rätt förresten?)
Hälsningar Hans
Och på kortväggen, gissa vad som finns där också.... (Ledtråd: Av gjutjärn.)
Sedan kan man ju försöka sig på lite beräkningar, i all okunskap. Om man gissar att elementen i idealfallet befinner sig ca 15 cm från väggen, innebär det en första utsläckning vid 1/4 av den våglängd som avståndet motsvarar, dvs 340/(0,15*4)=567Hz. Om vi lägger till 17cm blir frekvensen istället 340/0,32*4)=266 Hz. Högtalaren är ju dimensionerad för det första fallet så här kan man fundera över vad som händer runt 266 Hz när högtalarna placeras 17 cm ut.... (Tänker jag rätt förresten?)
Hälsningar Hans