Förstärkare och CD/DVD för OA 51.3

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
NiklasJ
(1+ posts)
(1+ posts)

Förstärkare och CD/DVD för OA 51.3

Post by NiklasJ »

Hej,

Jag har ett par OA 51.3, föredömligt uppgraderade av Per Gulbrandssen :D . De låter ju så bra att det är dags att se över elektroniken. Idag har jag en HK 6100 förstärkare (2*30W, 22A) från tidigt 90-tal. Jag är intresserad av en förstärkare mellan 4000 och 10000 kr, och de jag har sållat bland genom recensioner är

- Denon PMA 1500 AE (många som har Carlsson verkar ju vara mycket förtjusta i Denon)
- Rotel R3A (testvinnare, men kanske ingen riktigt bra matchning mot Carlsson?)
- Advance Acoustics MAP 303 (länk till denna, då den inte är så vanlig http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=985). Det är en 2*50W i klass A, byggd i Kina.
- HK 970

Någon som har lyssnat på dessa, och har några rekommendationer? Eller andra tips?

Slutligen, så har lite alternativ hemma för CD. Antingen en HK DVD 25, en Pioneer 575A, eller en gammal Technics SL-PS 50 (från 1990, nog en av de första MASH-spelarna). Jag har inte provat 575an, men av Technics och HKn lutar jag åt att Technics låter bättre :roll: . Det borde ju inte rimligen vara möjligt, eftersom HKn har samma DAC från Woolfson som t ex Arcam CD 73, och en Cambridge Audio CD. Någon som gjort jämförelser mellan dessa?

//Niklas
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

En Audion Sterling mkII måste du bara provlyssna :P

Image

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

575'an låter "mycket" bättre än DVD 25...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Re: Förstärkare och CD/DVD för OA 51.3

Post by 12björn »

NiklasJ wrote:(många som har Carlsson verkar ju vara mycket förtjusta i Denon)
LTS rekommenderar Denon. Själv är jag absolut inte förtjust vare sig i Denon eller H/K: dom är alldeles för "luddiga" i basen.

Har själv en NAD-reciever (efterförljaren heter NAD C720BEE - den ryms inom Din budget :wink: ) som enligt min uppfattning slår den av CP rekommenderade Denon-recivern med flera hästlängder!

F ö håller jag med Stefan (s.b)!

Björn

P.S Med 51:or ska Du definitivt satsa på vinyl! :wink: :roll: :oops:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Om du har möjlighet - prova det som intresserar dig hemma i ditt lyssningsrum tillsammans med 51:orna! Lånar inte handlaren ut grejer så har du två val:

1. Låna av en kompis! Gillar du den - pruta son f-a-n hos handlaren för att du inte fått prova!

2. Gå till en annan butik!

/Jocke

PS. Jag tror att din HK står sig bra vid en jämförelse! Köp plattor i stället!
tux
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by tux »

Förstärkartips som kan vara lyssningsvärda.
Begagnade förstärkare ger oftast bättre bang for the buck.

Primare 30.1
Sentec SC9 + PA9 (mycket bra stärkare till 51.3)
Diy- Hypex alt ICEpower
Audio Analogue
Quad 606/707/909

Vad som bör undvikas:
Marantz enklare biomaskiner (har en själv, den är bra till film men till musik duger den bara i nödfall)
Vincent sp331 (svampig bas och hissad diskant, dock rackarns vacker)
Äldre Rotelgrejjer (991, 1090 mfl är dock bra, om än dyra)

Spelarmässigt skulle jag titta efter en beggad pioneer 668 alt en ny 575. HK:n har ok dvd egenskaper men musik är inte dess starka sida.

/Tux
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Vad sägs om en begagnad Amplifix,skulle hamna inom budget,kanske inte
helt neutral men vilka är det?Mycket kvalite för pengarna.

Det viktigaste är att man lånar hem grejor och provar.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Förstärkare och CD/DVD för OA 51.3

Post by Bill50x »

12björn wrote:
NiklasJ wrote:(många som har Carlsson verkar ju vara mycket förtjusta i Denon)
LTS rekommenderar Denon. Själv är jag absolut inte förtjust vare sig i Denon eller H/K: dom är alldeles för "luddiga" i basen.
Kan bara hålla med. Denon låter ofta alldeles för luddigt och "tama". HK har jag ingen erfarenhet av. NAD är inte heller något under av baskontroll, men mycket bättre än de Denon jag lyssnat på.

Jag är inte klar med renoveringen av mina OA14, så den enda lyssningen jag gjort på OA´or är nyligen på ett par 58´or och för typ 10 år sedan på några 12´or. Mitt intryck är att man absolut ska hålla sig undan förstärkare som låter tunnt och hårt, och man ska också akta sig för svampig bas. Carlssonhögtalare behöver all styrning de kan få i basen, men då låter det å andra sida väldigt bra.

/ B
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Om du kopplar en DVD optiskt digitalt till din förstärkare så har du ju hoppat över DA omvandlarna i DVD'n. Och förlitar dig därmed på Förstärkarens DA omvandlare. Vilket gör att andra egenskaper hos DVD'n blir intressanta: slädens funktion, overscanning och andra finesser.

Själv har jag nyligen jämfört ett antal DVD spelare och fastnat för Yamaha S657. Hyfsat pris bra funktioner, men framförallt en 2x eller 4x upsampling på CD ljud. Börjar låta lite vinyl. Koppla den sen digitalt optiskt och satsa på en bra förstärkare.

Om du ska använda den som bioförstärkare är jag lite tveksam till begagnade grejer. Förstärkeriet kan ju vara helt OK. Men DA omvandlarna utvecklas nu i rasande fart. DA omvandlare som du för 2-3 år sedan hittade i förstärkare för 40000 finns idag i förstärkare för 5-10000.

Dom digitala förstärkarchippen utvecklas ju också raskt. Dom låter idag mycket bättre än för bara 1-2 år sedan.

I mina ögon och öron är Pioneer och Yamaha svårslagna i Bioreceivers under 10000:-.
Men det är kul att leta och prova runt så lycka till.

Sten R
NiklasJ
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by NiklasJ »

Så har jag gjort lite rockader hemma: DVD 25 är förpassad till att driva projektorn och hemmabiogrejerna (där ingår inte Carlsson!), och 575an får tillsammans med min gamla stärkare HK 6100 driva OA 51.3. Kan bara konstatera att 575an spelar musik mycket bra! Bättre än DVD 25! Märkligt, för när man ser och tar på den verkar den inte vara det mest gedigna bygget man skådat, så det är bara att bli positivt överraskad när när Pioneer satsat på de komponenter som ger bra ljudkvalitet.

Och när jag köpte mina DVDer valde jag en HK DVD 25 för ljudets skull, och 575 för att använda som DVD.....och nu blir det alltså tvärt om.

När det gäller förstärkare har jag inte provat något annat än, men nu har jag betydligt fler alternativ att titta på. Jag är alltså ute efter en ren stereoförstärkare, och ingen surround receiver.

Kan bara instämma i att man bör undvika de billigare surround receivrarna när man ska spela stereo. Jag har t ex en HK AVR 2550 (kostade mer än dubbelt mot min HK 6100, och var 13 år nyare när jag köpte den), men den gjorde varken mig eller mina Carlsson särkilt glad.

Mot nya ljudmässiga landvinningar :P !

//Niklas
Post Reply