OA 14 och rörförstärkare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

OA 14 och rörförstärkare

Post by petern »

Hej, kan spela extremt tyst på en kanal och helt tyst på den andra. Har kollat högtalarna, kablarna och CD resp LP-spelarna, dom är inte orsaken. Frågan kommer nu: Är det möjligen normalt att det blir så med en rörförstärkare (förstärkare över huvud taget?). Rörförstärkaren är en PrimaLuna. Tycker annars att ljudet är bra vid normalare volymer, med reservation för att man måste sitta väldigt centrerat för att få "ihop" ljudbilden och inte "höra högtalarna".
Vh Peter Nyström
Hifi
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Hifi »

Det är vanligt att potentiometrar inte är speciellt matchade vid låga inställningar. Så förmodligen är det bara volymkontrollen som spökar.
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

Tack för svar, ungefär så sa Ljudmakaren också - samt en del på forumet faktiskt.se, tror jag...
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Fick du ordning på ljudbilden??

/stefan 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

Största orosmomentet var egentligen inte ljudbilden utan mer om det var något fel på förstärkaren. Efter lite kloka synpunkter här och på faktiskt.se så känns det bra igen. Att ljudbilden blir riktigt bra endast på en sittplats verkar jag få leva med - trots Carlssonhögtalarna...
Post Reply