Frågor från en nybörjare ang. oa58
Frågor från en nybörjare ang. oa58
Har funderat och provat ett antal högtalare till vårat vardagsrum. De jag provat (quad 12 och några cantonhögtalare) har inte alls varit lämpliga pga. placeringssvårigheter, även om quadarna lät otroligt bra när man satt stilla på en speciell plats. Jag har inga tidigare erfarenheter av carlsson-högtalare men funderar nu om inte oa58 kan vara något för mig. Hur är det placeringen av dessa? Kan dessa ställas "diagonalt" eller måste de stå paralllellt. Jag har läst att diskanten kan, beronde på förstärkare och elektronik, upplevas som vass och min fråga är om NAD-förstärkare C320 BEE passar till oa58. Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter.
-
12björn
- Internationalization Team

Detdär med rum och placering är en svår fråga att ge specifika svar på. Du får göra som med dom andra högtalarna: pröva! Carlssonhögtalare är i regel mer lättplacerade än dom flesta andra högtalare. Kan nämna att jag själv bodde med ett par 12:or i ett trångt studentrum och fick trots allt annat än optimala förutsättningar en bra rumsupplevelse med 12:orna. Igen: pröva!
Ang elektronik borde inte det heller vara nå't problem: jag har ett par uppgraderade 12:or och en NAD-reciever (NAD C740) och tycker att resultatet är utmärkt efter mina förutsättningar (läs: plånbok
). men igen: det är i mycket en fråga om tycke och smak, så jag måste uppmuntra Dig till ... ja Du vet vad ... 
Björn
Ang elektronik borde inte det heller vara nå't problem: jag har ett par uppgraderade 12:or och en NAD-reciever (NAD C740) och tycker att resultatet är utmärkt efter mina förutsättningar (läs: plånbok
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Ok och tack så mycket för dina synpunkter. Jag bor i Umeå och jag tror inte det finns någon återförsäljare här (?!) . Åker väl nu och då till bekanta i huvudstaden, men det är inte något inplanerat för närvarande. Kanske någon här på forumet bor i Umeå och har carlsson-högtalare (i synnerhet oa58 eftersom det är dessa jag tror mig vara mest intresserad av) som jag skulle kunna provlyssna till.
Tomas
Tomas
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

-
Presidenten
- (50+ posts)

-
Presidenten
- (50+ posts)