Basar till Oa52

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Roger Gustavsson »

Lustigt med Svalanders diskanter för visst stod det i hans broschyrer att de var coatade men inte att det var annat material. Den extra magneten angavs också återställa verksgraden. Eller har jag bara rört ihop det hela....
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Jo, så lät det när jag köpte mina en gång i tiden. När jag plockade fram mina 51:or för nått år sedan så konstaterade jag att det går att se igenom domen så jag antar att det är något plastmaterial. Det finns en struktur i materialet som jag har trott vara till för att ge stadga men det kan lika gärna vara en gles väv som impregnerats med ett ljusgenomsläppligt material.

Jag kontaktade Josef (Svalander) ang det här men han hade inte mer info än den som han fått av Peerless för 15 år sedan!

Det som känns angeläget för mig är att de här funkar utmärkt fortfarande. Coatade med tunn silikon låter bra medans originaldomen är fruktansvärd att lyssna på!

Även om det angivits att den extra magneten kommit till för att höja verkningsgraden så har jag hört på annat håll att det har väldigt liten påverkan när magneten monteras så. Måste nog göra lite sökningar för att kolla om det spelar någon vidare roll. Kunde ju vara intressant att kunna sänka Q på basar som annars är tilltalande!

/Jocke
Hifi
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Hifi »

Även om det angivits att den extra magneten kommit till för att höja verkningsgraden så har jag hört på annat håll att det har väldigt liten påverkan när magneten monteras
Jag har gjort en enkel FEM analys på det magnetsystem scan-speak använder i sina revelator basar. Alla mått och materialparmetrar är bara tillhyffsade så inga värden är absoluta. Men ambitionen var bara att visa på skillnader med och utan en extra magnet.

Iaf simuleringen visar på att fältstyrkan ökar med ~10% i magnetgapet.
Attachments
alla-scan-mini.JPG
(168.57 KiB) Downloaded 171 times
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Avancerat det där, HiFi !!!

10% är ju alltid 10% - Har du dragit några vidare slutsatser om hur det påverkar Bl eller Q ?

Jag är ju en övertygad DIY-are och menar i motsats till Svante (som annars har koll på det mesta) att inga högtalarelement är färdigbyggda när man köper dem! Det finns alltid något som gör dem bättre! Framför allt så känns det bättre efter förbättringen även om ingen annan kan uppleva den så starkt som jag själv!

/Jocke
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

En sak till Hifi !

Du verkar ju ha koll på det här så jag tänkte fråga en annan grej!

Jag har sett att en del tillverkare monterar en liten magnet på polsycket under kalotten (dammskyddet) - går det att simulera effekten av den?

/Jocke
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Jocke wrote: Jag har sett att en del tillverkare monterar en liten magnet på polsycket under kalotten (dammskyddet) - går det att simulera effekten av den?
Kan du ge exempel på någon som gör på detta viset?
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Jag har hittat en gammal katalog från Monacor. Vad jag kan förstå är det element från Harmony i huvudsak. Har hittat beskrivningar av det här tidigare men har sökt en stund nu utan resultet.

Så här beskriver de sin Kevlar-serie (som inte är skärmad):

... A selected small magnet on top of the pole piece extends the length of the homogene magnet field leading to a reduction of linear distortion and optimizes the T/S parameters (abt 0,3). ...

Det låter ju lovande men funkar det? Man kan ju fråga sig om jag är usel på att söka eller om det inte funkade som man tänkt sig?

/Jocke
Post Reply