Hej!
Jag har på gång ett par gamla Carlsson-talare som jag enbart sett på bild, men dom ska fungera och jag fick dom för en hundralapp. De ser ut att vara ett par OA5-1, och ska enligt beskrivning av ägaren ha "en stor och fyra små högtalare", men enligt honom saknar de logga.
Har tidigare sett folk som sitter hemma med gamla typ Carlsson-talare, fast som tydligen är kitbyggsattser från 60-70-talet.
Hur ser man exakt skillnaderna, och vad är skillnaderna i kvalité osv?
Carlsson-byggsats?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Det fanns massor av mer eller mindre korrekta byggsatsvarianter av Popboxen under sextio- och sjuttiotalet. Flera av dem benämdes felaktigt kolboxen.
Några saker som är värda att kika på är:
- Att det är rätt element, Peerless diskanter och Philps 9710AM.
- Att det finns en dämpkorg under basen.
- Om det verkar välbyggt
- Om baffeln ligger nedsänkt i lådan som på OA-5 typ 1
- Om det finns basreflexrör.
- Om den är snygg...
Men för en 100-lapp kan det knappast var fel ändå.
Med vänlig hälsning
Martin
Det fanns massor av mer eller mindre korrekta byggsatsvarianter av Popboxen under sextio- och sjuttiotalet. Flera av dem benämdes felaktigt kolboxen.
Några saker som är värda att kika på är:
- Att det är rätt element, Peerless diskanter och Philps 9710AM.
- Att det finns en dämpkorg under basen.
- Om det verkar välbyggt
- Om baffeln ligger nedsänkt i lådan som på OA-5 typ 1
- Om det finns basreflexrör.
- Om den är snygg...
Men för en 100-lapp kan det knappast var fel ändå.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Det fanns ju en officiell byggsats som hette OA5K. Där fick man nog med emblem mm. Snygg låda och rätt filter.
Därutöver fanns det ett antal "byggsatser" som kunde bestå i snygga lådor och element eller bara element och filter. Där man själv fick skapa lådan. Elementen var nog oftast rätt. Men filtren kunde skilja sig åt.
Om du inte har en Sonab logga är det förmodligen en av alla dessa byggsatser. Vissa var nog helt OK. Men lådorna är ett problem. Om dom läcker så är dom svåra att ta sig in i och fixa till.
Sten R
Därutöver fanns det ett antal "byggsatser" som kunde bestå i snygga lådor och element eller bara element och filter. Där man själv fick skapa lådan. Elementen var nog oftast rätt. Men filtren kunde skilja sig åt.
Om du inte har en Sonab logga är det förmodligen en av alla dessa byggsatser. Vissa var nog helt OK. Men lådorna är ett problem. Om dom läcker så är dom svåra att ta sig in i och fixa till.
Sten R