Popboxarna har landat!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
parbring
(10+ posts)
(10+ posts)

Popboxarna har landat!

Post by parbring »

Hej igen!
Jag nämnde tidigare här om något Carlsson-liknande på ingång till mig för att komplettera min V1:or, och det visar sig vara ett par (om jag uppfattat allt rätt) välbyggda lite senare Popboxar. Kompletta med fräsha 9710:or och Peerless-diskanter.

Provade jämföra med polarens OA5-2:or, och de låter faktiskt olika! Mina är lite basigare och låter lite "större", medans hans är lite tajtare och skarpare...
Dessutom saknar mina den här "kudden" runt baselementet. Är denna viktig?

Jag bifogar några bilder via länkar. Som synes är dämpningen något olika på högtalarna. Lite random islängt rockwool typ. Skall dämpningen vara på något särskilt sätt i dessa? Fäst på väggarna eller välfyllt tex?
På undersidan är det föresten två små "basportar", eller frästa hål snarare, ca 60mm i diameter.

Planerna är att sätta terminaler på dem, byta lite internkablage (i vart fall till basarna och terminalerna), coata elementen försiktigt samt det sedvanliga uppfräshandet med poleringen av faneren osv. Infästningen av baselementen i baffeln var även lite taffligt gjorda, så dessa skall göras om med skruvfång för fingängad plåtskruv. :)

http://www.badanka.com/upload/uploaded/P2020002.JPG
http://www.badanka.com/upload/uploaded/P2020003.JPG
http://www.badanka.com/upload/uploaded/P2020004.JPG
http://www.badanka.com/upload/uploaded/P2020005.JPG
http://www.badanka.com/upload/uploaded/P2020006.JPG

Nu blev det kanske lite mycket text och så, men jag är tacksam för info och svar på frågorna där ovan. Tack på förhand!

PS. Högtalarna invigdes med "Huvva - Svensk folkmusik på beat vol. 1" med Merit Hemmingson från 1971. Underbart! :) DS.
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by Bo Sehlberg »

phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Grattis till ett par fina Popboxar, roliga saker tycker jag!

Dämpningen bakom elementet är rätt viktig för en bra basåtergivning. Jag antar att byggaren har tänkt att skivan med hålet svarar för detta, men för säkerhets skull kan du trä på den skivan över magneten och fästa upp lite lätt runtom med pappspik eller nåt. Pressa inte ihop den för mycket, det ser rätt mycket ut som det är.

Övrig dämpning skall ligga i botten, tre 5cm lager gullfiber. Det når då upp till i höjd med basrörets övre öppning.

Du kan också fundera på att sätta diskanterna i nån variant av Y-montering. Två diskanter snett mot dig framåt, en snett från dig framåt och en rakt bakåt mot väggen. De två mot dig kan ha nån dm eller två mellan sig, den mot väggen får gärna sitta så långt ifrån väggen som möjligt.

Lycka till, det är klart att du skall spela skjortan av kompisens box, då blir han tvungen att pilla på sin också så kan ni ha roligt tillsammans. :D
Last edited by phon on Fri 03 Feb 2006, 15:51, edited 1 time in total.
För många Carlsson är inte nog.
parbring
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by parbring »

Tack för tips och råd!

phon wrote: Du kan också fundera på att sätta diskanterna i nån variant av Y-montering. Två diskanter snett mot dig framåt, en snett från dig framåt och en rakt bakåt mot väggen. De två mot dig kan ha nån dm eller två mellan sig, den mot väggen får gärna sitta så långt ifrån väggen som möjligt.
Vad ger detta jämfört med original? Dock sitter diskanterna på mina med smältlim (dock ganska snyggt gjort), och inte med fästbyglar som på de fabriksbyggda OA5 mk2. Finns det någon som nytillverkar eller sitter på sådana häringa fästbyglar föresten?
phon wrote: ...det är klart att du skall spela skjortan av kompisens box, då blir han tvungen att pilla på sin också så kan ni ha roligt tillsammans. :D
Hehe, framförallt eftersom hans är fabriksbyggda. :P
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

parbring wrote:Vad ger detta jämfört med original? Dock sitter diskanterna på mina med smältlim (dock ganska snyggt gjort), och inte med fästbyglar som på de fabriksbyggda OA5 mk2. Finns det någon som nytillverkar eller sitter på sådana häringa fästbyglar föresten?
Du slipper en del effekter av att diskanterna sitter symmetriskt placerade, har beskrivits som kamfiltereffekter. Högtalarna blir även lite mer direkt strålande och det passar bra i stereosammanhang.

Titta även igenom bildarkiv så kan du få nån idé om hur det kan se ut. En variant är att vrida om diskanterna som på OA14. Sök även på Y-montering och kamfiltereffekter på siten.

Föresten, du kanske möjligen skall vara lite försiktig med coating på 9710, lyssna på den utan först. Kanten kanske behöver förstärkas med något om den är trasig eller på väg att bli.
lundqvist
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by lundqvist »

Sådär, då var även jag registrerad här på forumet. I egenskap av parbrings carlssonpolare kan jag meddela att även jag satt igång med en liten renovering av mina OA-5 typ II :P
Är nu i valet och kvalet om hur jag ska göra med coating-frågan. 9710:orna är hela och uppvisar inga omedelbara sprickningstendenser i kanterna, men torrt och lite fnöskigt är det allt. Den ena 9710:an känns spänstigare än den andra, men båda är bör kunna göra sitt jobb bedömer jag. Båda mäter bra i resistansen.
Jag ska fortsätta läsa här på forumet om för- och nackdelar med coating, men om någon vill ge några tips här i tråden är det så klart välkommet! :)

MVH
Lundqvist
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

9710
När ni skall kolla 9710orna så håll upp dem mot en lampa och se om ni kan se ljuspunkter genom den veckade kanten, ljuset skall lysa igenom men bara "disigt", finns det små prickar av ljus så är det hål just där.

Läs renoveringstips på hemsidan.
http://www.carlssonplanet.com/ShowPage.asp?p=tips

Popboxar
Ladda ner byggbeskrivningen från hemsidan.
I den referade tråden näms både originalartikeln och bygg självboken från RT. Tekniskt är det samma innehåll men i boken står det lindningsanvisningar för spolarna och lite om antalet byggda (uppskattningsvis).
En sak jag funderat på som dämpkorg är durkslag i metalltrådsduk, finns på t.ex IKEA för en anständig peng.
Att dämpningen är någorlunda korrekt är kritiskt för att det skall låta bra.

Originalartikeln
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... file&id=13

Med vänlig hälsning

Martin Dellstig
Jag vet inte, vet du?
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Jag tycker att nittisjutian presterar bäst så orörd som möjligt. Jag har bara testat att kladda in kanterna helt i solution dock, och det ska man inte göra enligt mig. Är kanten sprucken eller har hål kan man dock laga dessa, sparsamt med solution. De element jag kladdat in tidigare har jag lyckats rädda genom att dränka hela det inkladdade området med förtunning några gånger.

Troligtvis kommer OA6or (typ 2) vars element genomlidigt detta finnas för lyssning i Malmö, eller eventuellt Höör när jag blivit klar med högtalarna.

J.
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
parbring
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by parbring »

Tja, mina 9710 verkar fina. Spänstiga, och inga hål. Tänkte mest att det kunde vara bra med coating för att de skulle fortsätta vara så fina. Kan det inte vara en idé att blanda egen coating av vulk-pasta och thinner till en lite tunnare blandning och pensla försiktigt?
Alla element mäter fint också. :)

Jag blir dock inte riktigt klok på hur de är byggda med dämpningen och basreflexhål.
Bifogar en bild där man ser ovanifrån med baffeln och lite av dämpvadden borttagen (den som sitter runt 9710). Där är typ ett förstyvningsstag i mitten där rockwoolen går ner ifrån, och lämnar de två små öppningarna i botten fria.
Är detta ett vedertaget byggsätt?

Image

Sen angående "påsen" eller "kudden" som sitter original på 9710, är det något som är lätt att tillverka själv, eller är lösningen med rockwool med ett hål i för magneten lika väl fungerande?
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Du har en OA5K, den fungerar också. Kanske kan du bygga om den med basrör som en Popbox, eller använd den som den är. På bilden ser du dämpkorgen bakom elementet.
Post Reply