Kvalitén på SONAB förstärkare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Jag jobbade med att sälja HiFi under stor del av 70 talet. Vi krängde ju mest hela Sonab paket. Men eftersom det är roligare att sälja det man själv tycker låter bra så började vi köra en del blandpaket med andra förstärkare. Bla de som jag nämnde tidigare. Så det är inte någon form av snobberi utan ett konstaterande av ljudmässiga skillnader.

P4000 är en R4000 utan radio. Det är exakt samma förstärkeri som R4000 T1.

Marantz 2215 kom jag ihåg. Det var deras minsta på 15-20 watt. Inte så tokig. Men passade väl bäst till OD11. 2216 var väl förmodligen efterföljaren.

Jag är ledsen men de B&O förstärkare jag hörde från slutet av 60 talet och större delen av 70 talet var ljudmässigt inget som rosade marknaden.

Tandberg med sina 2040-2070 var väldigt fina förstärkare för sin tid. Se om du får chansen att lyssna på någon. De låter fortfarande inte så tokigt.

Den stora förstärkarrevolutionen under 70 talet kom ju efter Matti Ottalas ideer om TIM, som tyvärr har hamnat lite i bakgrunden idag. Först ut var väl NAD att följa dessa ideer. Men japanerna kom inte långt efter.

Du kunde säkert hitta enstaka dåliga konstruktioner. Frågan är ju om din Receiver var lämplig till de högtalare du körde eller om den var för klen. Men överlag höll de hög klass. Se om du kan titta inuti en R4000 och jämföra med en Sansui 5050 eller liknande. Skillnaden är förkrossande stor. Då pratar vi samma prisklass. Titta sedan i en Japansk Hi-end från slutet 70 talet, början 80 och jämför med en modern i uppbyggnad.

Mitt hjärta har alltid klappat varmt för Sonab. Men jag tycker man skall vara lite objektiv.

Sten R
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by andybee »

Sten, du har rätt, :lol: man ska vara objektiv. Funderar därför på att skaffa en sonab förstärkare eller rec. för att testa. De är ju inte speciellt dyra eller ovanliga. Gillar man den inte kan man ju kränga den vidare. Det är ju roligt bara att testa sig fram.
Teacher
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Teacher »

andybee wrote:Teacher, vad menar du? Har jag trampat på nån öm tå? :oops:
Nejdå men om du säger att recievers från sonab var dåliga då förstår inte du heller funktionen/Teacher
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by andybee »

Teacher, jag syftade på taiwan-smäcket från 90-talet. När det gäller 70-talet försöker jag ta reda på kvaliten, det är ju därför jag startade denna diskussion.Vilka erfarenheter har du av R/P 3000/4000 från 70-talet?
Masken
(50+ posts)
(50+ posts)

Tar mig friheten att klippa&klistra från en tidigare tråd.

Post by Masken »

Jon wrote:Själv vill jag rekomendera Sonab R7000. Ett riktigt krutpaket med 2*35 vilda watt! :shock: :lol:

Kan dock behöva en ordentlig genomgång för att låta bra. Men när den låter bra, då låter den mycket bra! En rolig detalj är att den är stabil i 2 ohm, det är inget jag är säker på dock.

Snygg är den, även om R4000 är snyggare...snyggast! :D

R4000 låter dock inte i närheten av lika bra.

Jon
Själv har jag en Yamaha CR-820 till ett par nyinköpta OD-11:or.
Gillar det mer och mer.
Post Reply