Tips på budget DVD

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
jeffbees
(15+ posts)
(15+ posts)

Tips på budget DVD

Post by jeffbees »

Hej,

Är hårdvarusidan vad gäller DVD spelare up to date eller någon som har färska tips?

Sökes:
Budget DVD (tänkte köra både CD och DVD på samma) spelare runt 2000 kr. Så liten, svart och minimalistisk som möjligt.

Tacksam för många tips!
jeffbees
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by jeffbees »

Här är 2 spelare som verkar ok:

- CAMBRIDGE DVD89
- NAD T524

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... D-spelare/

Synpunkter/förslag?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej

Eller Pioneer DV-585.

Den spelar bra och tar alla format.

Kan upplevas som lite skramlig vid start, låter bäst i ett skåp eller med en bok på om man inte dämpar chassiet.

Men det är en prisvärd spelare.

mvh

Martin D
Jag vet inte, vet du?
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Martin Dellstig wrote:Eller Pioneer DV-585.
Sån har jag. Låter för illa.. ska in och byta ut den nån gång snart och hoppas på att inte alla är så. Låter bra och har bra bild.
En annan nackdel är att det av nån pucko anledning nästan är omöjligt att backa flera steg, eller kapitel, med hjälp av |<< knappen.
Jag köpte den för att det var den billigaste pioneeren med optisk utgång. 1500:- på onoff är det billigaste jag sett.
piP frampå
OA14 där bak
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Det här med olika DVD spelare är ju lite skrämmande och egenartat :D

Köpte en Stratos på Ica för 299 kr...
Har sedan tidigare en Pioneer DV 668...
Man får 25 st Stratos på ICa för den summa som DV 668 kostade då jag köpte den...

Jag kunde vid några snabba oengagenrade byten fram och tillbaka i stort sett inte höra någon skillnad mellan dem :?

Möjligtvis att "gratisspelaren" lät lite gråare och plattare...

Leta upp en beg Pioneer DV 370 eller DV 575 för inga pengar alls.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Stefan Björklund wrote:Det här med olika DVD spelare är ju lite skrämmande och egenartat :D

Köpte en Stratos på Ica för 299 kr...
Har sedan tidigare en Pioneer DV 668...
Man får 25 st Stratos på ICa för den summa som DV 668 kostade då jag köpte den...

Jag kunde vid några snabba oengagenrade byten fram och tillbaka i stort sett inte höra någon skillnad mellan dem :?

Möjligtvis att "gratisspelaren" lät lite gråare och plattare...

Leta upp en beg Pioneer DV 370 eller DV 575 för inga pengar alls.
Skillnaderna brukar tyvärr inte infinna sig förrän efter längre tids lyssning. På vanliga tekniska parametrar som frekvensgång, brus etc skiljer det sig väldigt lite mellan olika spelare.

Men lyssna på musiken. låter det levande, engagerat? Spelar musikerna tillsammans eller var och en för sig?

Lyssna på några skivor under en lång tid, byt till nästa apparat och spendera nästa vecka med den. Med vilken spelare känner du mest för att lyssna på ny musik, eller att lägga på en ny platta istället för att gå och lägga dig fast klockan är två på natten?

Det är när du lyssnar i termer av musik istället för ljud som dom avgörande skillnaderna dyker upp. Har du Carlsson-högtalare blir skillnaderna ganska stora mellan apparater som spelar ljud jmf med de som spelar musik - även om Carlsson-högtalarna kan låta ganska förföriska i början oavsett vilka grejor du har i övrigt.

/ B
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Har i o f s tidigare hört stora skillnader mellan spelare... (vid direkta, snabba byten alltså)

Jag bytte till DV 668 från en Harman Kardon DVD 25, en spelare som när den kom kostade 5500 och ansågs vara prisvärd även som CD...

Här var det frågan om stora tydliga skillnader till Pioneers fördel, jag köpte t o m en extra DV370 för att kolla hur den stod sig och det var i stort sett samma sak där...

Det "roliga" var sedan när jag berättade för en kompis som oxå hade DVD 25 att en liten platt ful DVD från pioneer för 990 kr "mosade" dvd 25...
Han trodde mig naturligtvis inte så han kom hem med sin till mig (jag hade hunnit sälja min) för att testa...

Hans ansiktsuuttryck var obetalbart :D :D

/Stefan

JockeP
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by JockeP »

Säger HDCD-avläsning något att DVD skulle vara bättre på att spela musik..? Jag vet att det är "highdefinition", men är det för den saken "bättre"? Eller är det bara ett trix för att få oss att automatiskt tro att det är en bra spelare?

Tankar?
Technics SA-5560
Technics Kasett deck 671
AKAI AA-1200
AKAI AA-1050
AKAI CS-372D
Lenco L-75
Lenco 725
Pioneer HPM-100
Carlsson OA-5
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

HDCD är ett sätt att med hjälp av någon algoritm först lagra på skiva och sedan spela upp musik i HDCD kompatibel spelare... System skall på något sätt genom att "gömma" information och sedan packa upp den i det befintliga 16 bitars CD mediat och på så sätt öka upplösningen i återgivningen...

HDCD är alltså ett sorts tilläggssystem till det befintliga CD-systemet och behöver inte nödvändigtvis förbättra återgivning av normala CD skivor.

Att en tillverkare skriver HDCD kompatibel betyder bara att spelaren har ett HDCD-chip som klarar att återge den "extra" information som finns på HDCD-skivor. -skivor som går att spela upp i en vanlig CD med...

På samma sätt som de skriver att den kan spela MP3...

Mvh

/Stefan

Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Skillnaderna brukar tyvärr inte infinna sig förrän efter längre tids lyssning. På vanliga tekniska parametrar som frekvensgång, brus etc skiljer det sig väldigt lite mellan olika spelare.

Men lyssna på musiken. låter det levande, engagerat? Spelar musikerna tillsammans eller var och en för sig?

Lyssna på några skivor under en lång tid, byt till nästa apparat och spendera nästa vecka med den. Med vilken spelare känner du mest för att lyssna på ny musik, eller att lägga på en ny platta istället för att gå och lägga dig fast klockan är två på natten?

Det är när du lyssnar i termer av musik istället för ljud som dom avgörande skillnaderna dyker upp. Har du Carlsson-högtalare blir skillnaderna ganska stora mellan apparater som spelar ljud jmf med de som spelar musik - även om Carlsson-högtalarna kan låta ganska förföriska i början oavsett vilka grejor du har i övrigt.

/ B

Bill50X

Är det ändå inte lite skrämmande att man måste ta till riktigt seriösa lyssnings tester för att kunna skilja något som kostar 299 kr från något som kostar 6000 kr :shock: :D

En kompis köpte en han med och har ungefär samma erfarenheter vid jämförelse med 668.

Det är ju helt otroligt att man kan peta ihop en mackapär som kan snurra en skiva och samtidigt leta upp gropar i densamma, sammanställa detta och peta ut det i form av musikalisk lågnivå analogsignal, åka båt till Sverige från China, ett par turer lastbil etc. för den facila summan 299 kr å så låter den bra till råga på "eländet" :D

/Stefan

Post Reply