Mot väggen eller?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Post by Dynamic »

robban61 wrote:Tanken var att uppgradera 12:orna, när jag läst på lite ser jag att dom har 16ohm,
/robban
Finns en här på forumet som gjort ett filter för att kunna köra med 8 ohms diskanter på oa12.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Åhå Dynamic! Modda filtret så att det går att köra med två 8ohm! Den personen skulle jag vilja ha kontakt med, träd fram vettja! Jag fick fyra diskanter i dag och monterade en lite smått provisoriskt i en OD11 :shock: Det lite råa och grovkorniga som finns i den gamla diskanten försvann i ett nafs.. Så skall det låta! Jag skulle verkligen vilja uppgradera Oa12:orna om det är möjligt!

/Robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
templar
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 80
Joined: Tue 03 Jan 2006, 14:59

Post by templar »

Då min ena dämpkorg är skruvad på ,vet jag inte om det är rummet eller lådan som bumlar.Tycker dock att ena högtalaren spelar bas så det "killar i tarmarna" medans den andra mest mullrar och luddar.
Vågar man försöka skruva på dämpkorgen tills man tycker det låter bra ?
Vill ju heller inte få för lite bas.
Funderar på om man kunde köra sweepet på ena högtalaren först och anteckna/lyssna noga och sen ta den andra och placera på samma plats och göra likadant och försöka "tuna in den med öra/anteckningar.'

Vad tror ni ?,,Jag kanske är helt ute och cyklar,bara lite tankar.

mvh Simon
oa-5.2(ren 9710,nytt kablage,terminaler)
oa-14(ren enl cp)
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 115
Joined: Wed 17 Mar 2004, 11:23
Location: Ekerö

Post by Conny »

templar wrote:Då min ena dämpkorg är skruvad på ,vet jag inte om det är rummet eller lådan som bumlar.Tycker dock att ena högtalaren spelar bas så det "killar i tarmarna" medans den andra mest mullrar och luddar.
Vågar man försöka skruva på dämpkorgen tills man tycker det låter bra ?
Vill ju heller inte få för lite bas.
Funderar på om man kunde köra sweepet på ena högtalaren först och anteckna/lyssna noga och sen ta den andra och placera på samma plats och göra likadant och försöka "tuna in den med öra/anteckningar.'

Vad tror ni ?,,Jag kanske är helt ute och cyklar,bara lite tankar.

mvh Simon
Hej!

Det finns en beskrivning i ett gammalt nyhetsbrev hur man kan göra. Se
http://www.carlssonplanet.com/ShowArticle.asp?id=27.


Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

Post by afrika »

Jag kanske är sen men jag har 8ohmare på oa-12.
kolla här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

haha, och jag är bergis ännu senare .... :shock: har inte sett tråden förut ...

Hur låter dina tolvor nu då? Dom har väl antagligen blivit inspelade med råge .....
För många Carlsson är inte nog.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Jo phon, 12:orna har inte fått 8ohm diskanter ännu, ett par CT62:or åkte nämligen in i ett par OD11 till frugans stora förtjusning hon gillar det nätta formatet på dom :roll: Dom fick i.a.f. ett sanslöst lyft och puttrar nu i V-rummet.

Du håller visst på och jobbar med godags svarta OA116 som jag skickade ner till honom, dom har samma filter som mina teak-116. Jag kanske kan skicka några bilder till dig på mina filter efter uppgraderingen? Som du kanske sett så var det lite special med dom filtren, jag vill bara få bekräftat att alla komponenter är där dom skall vara..

mvh/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Hallådär!

Skulle vilja hävda att det helt naturligt att höjningarna kommer med jämna mellanrum, (frekvensmässigt). Det har att göra med att rummets mått (på någon ledd) sammanfaller med den aktuella frekvensens våglängd och skapar s.k. stående vågor.
OA 14.3Y
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

robban61 wrote: Du håller visst på och jobbar med godags svarta OA116 som jag skickade ner till honom, dom har samma filter som mina teak-116. Jag kanske kan skicka några bilder till dig på mina filter efter uppgraderingen? Som du kanske sett så var det lite special med dom filtren, jag vill bara få bekräftat att alla komponenter är där dom skall vara..
mvh/robban


Jo, goddags 116 står på arbetsbänken, jag har bara hunnit med att kolla diskanterna ännu. Resten kommer så sakteliga. Det är nog samma filter i dom, det ser tidiga ut, och diskanterna som sitter i är MT20. Sänd du bilder så får vi se hur det blev med dina. Dom låter väl bra, antar jag?
För många Carlsson är inte nog.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests