Hej allihop!
Sedan jag som 15-åring (ett tag sedan...) första gången fick lyssna på en äldre kamrats OA5 II-kopior tillsammans med en Rank Xerox (fel; Arena givetvis.... jösses vilket hjärnsläpp..) förstärkare och Garrard Zero 100 SB vinylsvarv, har det grott ett "intressefrö" som ännu så länge inte mynnat ut i mer än egna exemplar av hembyggda OA5 I och II. Ljudet är fascinerande rent ut sagt trots åldrande element. Jag använder "Carlsson" till min surroundanläggning för tillfället och till ren 2-kanalslyssning Thule-förstärkare och ett par Gale-5or.
Efter att ha läst allt som finns på detta förnämliga forum under några dagar börjar man på allvar förstå dels vilken guldgruva det är för information, men även hur många det verkligen finns som är intresserade och kunniga på hela området.
Jag har sett ett antal annonser, främst på tradera men även på Blocket på OD11, OA12 och OA14, en del är vissa komponenter utbytta, andra är inte renoverade överhuvudtaget. Frågan jag egentligen skulle komma fram till är denna; är det så extrem stor skillnad i ljudåtergivningen mellan ett par kompetent renoverade OA14 kontra t ex OA58? OA58 ska jag snart lyssna på i Skövde (ska bara kolla att de finns kvar), men OA14 har jag inte kommit i närheten av ännu.
Och; "törs" man handla på ovan nämnda sajter, det känns trots allt som om det skulle var betydligt tryggare att framledes kunna köpa av någon som är mer eller mindre aktiv på detta Forum, nu kanske det inte är ovanligt att det annonseras både här och på t ex Blocket av samma personer, det har jag ingen som helst aning om. Det är just kvalitén på grejerna jag funderar över, hur vettiga prisbilderna är har jag ju tack vare detta forum lyckats få en riktigt bra uppfattning om. Att någon anger en högtalare som "helrenoverad" på denna sidan känns mera tryggt än på något annat ställe, ni fattar säkert vad jag menar.
Det blev mycket om få saker egentligen....
Jo, en sista fråga, om jag skulle få tag i t ex OA14 och jag bara skulle behöva byta baselementet, måste man då ta bort baffeln eller kan man få loss elementet ovanifrån? Har läst renoveringstipsen men där beskrivs ju av förklarlig anledning hur man ska göra för att komma åt så mycket som möjligt.
Bästa hälsningar från en något snurrig nyväckt entusiast!
/Kjell
Ny i "smeten"
Ny i "smeten"
Last edited by Kjell on Tue 05 Sep 2006, 11:59, edited 1 time in total.
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Hej o Välkommen!
Vi börjar bakifrån
Baselementen går att ta loss "utifrån" utan att lossa baffeln... Inga problem den sitter med 4 skruv...
Att ge sig på att renovera OA14 är i dagsläget en osäker historia då det inte finns diskantelement tillgängliga ännu. Stiftelsen jobbar på att ta fram goda ersättningselement med ingen exakt tidsplan är så vitt jag vet spikad.
Nu till den goda nyheten
, att som du skriver köpa ett par OA58 (nya namnet OA60) är trots allt en bättre idé då dessa låter bättre än OA14.
Mvh
Vi börjar bakifrån
Baselementen går att ta loss "utifrån" utan att lossa baffeln... Inga problem den sitter med 4 skruv...
Att ge sig på att renovera OA14 är i dagsläget en osäker historia då det inte finns diskantelement tillgängliga ännu. Stiftelsen jobbar på att ta fram goda ersättningselement med ingen exakt tidsplan är så vitt jag vet spikad.
Nu till den goda nyheten
Mvh
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Ny i "smeten"
Hej Stefan!
...och tack för att du hörde av dig! Jo, jag kan nog säga att de mest seriösa planerna nu är att skramla ihop pengar till OA58 i höst, om jag läst rätt i tidigare inlägg (den lilla hår-disken i skallen är rätt full nu...) så lär OA60 bli rejält mycket dyrare än nuvarande 58, så vi får se vad det slutar med i sista änden. Lite tråkigt att det ska vara så svårt med ersättare till CT62 men över detta kan vi väl inte styra. Det är väl tid att "gilla läget" vad gäller 70-talarna.
Viktigast av allt är ju att "OA-idén" aldrig släpps utan fortsätter att utvecklas.
/Kjell
...och tack för att du hörde av dig! Jo, jag kan nog säga att de mest seriösa planerna nu är att skramla ihop pengar till OA58 i höst, om jag läst rätt i tidigare inlägg (den lilla hår-disken i skallen är rätt full nu...) så lär OA60 bli rejält mycket dyrare än nuvarande 58, så vi får se vad det slutar med i sista änden. Lite tråkigt att det ska vara så svårt med ersättare till CT62 men över detta kan vi väl inte styra. Det är väl tid att "gilla läget" vad gäller 70-talarna.
Viktigast av allt är ju att "OA-idén" aldrig släpps utan fortsätter att utvecklas.
/Kjell
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

OA60 kommer inta att bli dyrare än OA58...
OA60 som nu finns är s a s en OA58.2 (en uppgraderad OA58)
Den OA60 du tänker på som skulle vara dyrare är den "gamla" OA60 som skulle vara storebror till OA58 men som aldrig gick i produktion p g a problem med dess baselement...
Ursäkta att jag använder ditt "missförstånd" som exempel, men det var just det du har råkat ut för som jag var rädd för i tråden:
"Varför namnbyte på OA58"
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 5134#15134
En person som du själv som t o m intresserat läser vad som finns att läsa på denna sida och som inte får rätsida på den förvirring som namnbytet innebär.
OA60 är NU alltså en förfinad OA58 med ungefär samma pris...
-förövrigt är de på väg ut i affärerna "as we speak"
Mvh
/Stefan
OA60 som nu finns är s a s en OA58.2 (en uppgraderad OA58)
Den OA60 du tänker på som skulle vara dyrare är den "gamla" OA60 som skulle vara storebror till OA58 men som aldrig gick i produktion p g a problem med dess baselement...
Ursäkta att jag använder ditt "missförstånd" som exempel, men det var just det du har råkat ut för som jag var rädd för i tråden:
"Varför namnbyte på OA58"
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 5134#15134
En person som du själv som t o m intresserat läser vad som finns att läsa på denna sida och som inte får rätsida på den förvirring som namnbytet innebär.
OA60 är NU alltså en förfinad OA58 med ungefär samma pris...
-förövrigt är de på väg ut i affärerna "as we speak"
Mvh
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Ny i "smeten"
Jaha ?! Nu ljusnar det betydligt..... det var ett kvalificerat missförstånd, det har nog faktiskt blivit lite för mycket forumläsande på lite för kort tid, då ökar ju risken ännu mer att man blandar ihop vissa detaljer. Men nu vet jag vad som gäller och vad som väntar inom kort tydligen "out there". Jag tackar för klargörandet!
/Kjell
/Kjell
-
12björn
- Internationalization Team

Kan inte göra annat än instämma med Stefan:
som "ny i träsket" är 58/60 ett bättre val än 70-talarna såvida Du inte har ett maniskt intresse för att skruva på saker.
Trots att jag envist framhärdar med mina 12:or måste jag erkänna att 58/60 är betydligt bättre högtalare.
Björn
som "ny i träsket" är 58/60 ett bättre val än 70-talarna såvida Du inte har ett maniskt intresse för att skruva på saker.
Trots att jag envist framhärdar med mina 12:or måste jag erkänna att 58/60 är betydligt bättre högtalare.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Ny i "smeten"
Hej Björn,
jo, innerst inne begriper man nog att 35 års utveckling av en typ av ljudåtergivning bör vara positiv. Vad som ju spelar in en del rent emotionellt är väl nostalgi-delen i detta ämne, Har alltid tyckt tändsticksaskarna är så förbaskat snygga. Nu skäms ingen av de andra för sig i detta avseende heller ska sägas, men ytterst är det ju hur det låter som gäller helt klart.
Och svar nej; jag är allt annat än en händig människa...... så är det bara.
Det får gärna vara färdigrenoverade produkter för min del om det ska köpas begagnat
/Kjell
jo, innerst inne begriper man nog att 35 års utveckling av en typ av ljudåtergivning bör vara positiv. Vad som ju spelar in en del rent emotionellt är väl nostalgi-delen i detta ämne, Har alltid tyckt tändsticksaskarna är så förbaskat snygga. Nu skäms ingen av de andra för sig i detta avseende heller ska sägas, men ytterst är det ju hur det låter som gäller helt klart.
Och svar nej; jag är allt annat än en händig människa...... så är det bara.
Det får gärna vara färdigrenoverade produkter för min del om det ska köpas begagnat
/Kjell
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Ny i "smeten"
Kjell wrote:Vad som ju spelar in en del rent emotionellt är väl nostalgi-delen i detta ämne, Har alltid tyckt tändsticksaskarna är så förbaskat snygga.
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...