Basljudet i OA58.2?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
muzak
(1+ posts)
(1+ posts)

Basljudet i OA58.2?

Post by muzak »

Ärade Carlssoniter,
Har ett litet spörsmål som jag behöver råd kring.

Det förhåller sig så att jag för snart en vecka sedan införskaffade ett par OA58.2: or. Är dock inte så nöjd med basen. Hade förväntat mig lite rappare stuk. Detta i kombination med de låga toner som utlovas i produktbladet.

Är detta något som kommer i takt med inspelning månntro, för jag har svårt att tro att den "pluffsiga" basen skulle vara en del av det sk Carlsson-ljudet?

Dessutom är mellanregistret också ganska "instängt". Instrumenten drunknar lite i varandra och det hela är, ja lite "grumligt".

Nu har jag inte fått dit dämpfötter ännu, så det skall bli intressant att se om detta gör någon skillnad. I test med allehanda saker hemma (gummiplattor, tändsticksaskar etc) har jag dock inte lyckats uppnått några vidare bra resultat.

Placering har jag också lattjat runt med utan några större förbättringar. (Och ja, de står mot vägg).

Kan det vara förstärkeriet som är klent? Jag kör med ett slutsteg med följande spec's (om det nu säger någon något):

- Output power 62W per channel into 8Ω, 85W per channel into
(230 Vac mains) 4Ω.

- Input signal for 685mV rms
- Maximum output 18.5V rms
- Gain x27 (28.6dB)
- Input impedance 10KΩ
- Frequency response (-3dB) 10Hz–70kHz
- Output offset <5mV>150μV rms
- Maximum input power 350W

Eller rummet? Ganska kalt i vardagsrummet ännu, men det gjorde inte så mycket för mina tidigare högtalare.

Skulle vara för jäkla trist att behöva lämna tillbaka dessa skönheter, men om ingen förbättring sker så är jag rädd att jag måste börja leta efter något annat..

Diskanterna däremot är kanonbra, vokaler och stämmor etc är grymt tydliga och distinkta. Inte alls vasst eller skrikigt utan mycket "naturtroget".

Tips, råd, tankar och funderingar mottages tacksamt! Med andra ord, HJÄLP!
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Bra förstärkeri är ju alltid en förutsättning för att få ett tight/kontrollerat ljud i basen, Vad är det för märke/modell på slutsteget, -det är kanske lättare för någon med erfarenhet av steget att säga något om dess prestanda än att bara kolla på spec. siffror...

Dämpat golv är ju annars ett standard tips när det gäller Carlsson...

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
muzak
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by muzak »

Stefan Björklund wrote:...Bra förstärkeri är ju alltid en förutsättning för att få ett tight/kontrollerat ljud i basen, Vad är det för märke/modell på slutsteget...
Kör med ett Linn-steg. Linn LK85. Någon med erfarenhet av detta märke i Carlssonsammanhang?
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

Du behöver nog vänta ett tag till innnan Dina högtalare ger sitt bästa: en vecka är nog i kortaste laget för att dom ska bli inspelade.

Dämpning på golvet, fritt tak och saker på/runt väggarna (för att bryta upp stora ytor som riskerar ge "fladderekon", resonanser bla) är gynnsamt för Carlssonhögtalare. I övrigt får man expeimentera lite med placeringen. Några hållunkter: symmetrisk uppställning i rummet om möjligt, baksida mot vägg, inte för nära hörn - helst mer än en meter till närmsta hörn.

Lycka till!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
lob
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lob »

Eller rummet? Ganska kalt i vardagsrummet ännu, men det gjorde inte så mycket för mina tidigare högtalare.

Vad hade du för högtalare tidigare.
Har man inte haft Ortoakustiska högtalare tidigare kan
basen verka slank till en början.
Borde annars funka bra med Linn stärkare.

Lasse
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)

Instämmer helt eller delvis med frågeställaren plus tips?

Post by Tre Rosor »

Måste nog instämma med frågeställarens intryck av ljudet på OA58. Var själv i fredags och lyssnade på ett par då jag var intresserad av hur mycket bättre dessa låter jämfört med mina nyss införskaffade OA14. Mitt intryck var att det övre mellanregistret och uppåt var fantastiskt, men nedåt i registret saknades kropp. Visst finns det bas och låg sådan men inte speciellt framträdande, utan lite blek. Mitt totalintryck var trots detta att det troligtvis blir så att jag införskaffar ett par framöver. Älskade verkligen ljudet, vilket passar min musiksmak. Kan också nämna att försäljaren vid mitt påpekande om mitt intryck besvarades med ett skamset uttryck (oärligt/ej uppriktigt?) hos denne, när han påpekade att rummet åt bas. Konstigt nog så spelade andra högtalare enligt honom med bra bastryck i samma rum, då han ville sälja annat märke till mig. En idé bara, du nämnde inget om kanske det viktigaste i ljudkedjan, nämligen källan (CD). Många menar att den viktigaste biten till stor del är källan, då ljudet aldrig blir bättre än vad CD/skivspelaren kan prestera. En egen erfarenhet jag tycker mig kunna påstå, är den att ljudet (basen) kan förbättras med ett bra nätfilter. Någon annan som har någon åsikt om detta?

ps skulle du fundera på att sälja dina 58:or framöver, så kan du gärna kontakta mig. ds
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Roger Gustavsson »

Kedjan blir aldrig starkare än dess svagaste länk, oavsett var den sitter! Största skillnaden i en normal "kedja" d.v.s. audioanläggningen hittar man i akustiken.
12björn

Post by 12björn »

Man kan förbättra överallt, eller snarare varsomhelst, i ljudkedjan; allt man kopplar in eller emellan påverkar slutresultatet. :roll:

Rummet spelar naturligtvis en stor roll i sammanhanget, och det kanske inte alltid är så lätt att ”byta rum”, men självklart kan man göra en del åt akustiskt ”svåra” rum.

I själva anläggningen är det ju högtalarna som är den ”svagaste länken”, vilket vi ju fixat genom att ha Carlsson! 8) 8) 8)

Ljudkällan kommer väl därnäst i vikt för förvrängning. Sedan kommer allt annat, slutsteg, försteg, kablar, kondensatorer, kontakter, nätkablar, motstånd, spolar ... listan kan göras lång :wink: och det finns oändligt mycket att pröva! :D :roll: :twisted:

Hä bar å åk! :lol:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Min åsikt är att:

först kommer rummet, sen kommer rummet, sen kommer rummet......... :wink:
Carlssonhögtalare är konstruerade för att ta hänsyn till att de placeras i ett bostadrum och detta rum ingår i konstruktionens "tänk".
Carlssonhögtalare fixar inte per automatik rummets akustik!

Efter rummet kommer försärkeriet, - i alla fall om man vill spela relativt starkt. Spelar man på höga ljudnivåer är man uppe och pressar förstärkeriet så att vissa apparater faller platt till marken och vissa andra går oberörda genom "plågan"

Sedan har vi ju källan och ev. försteg om man har separerade för och slutsteg.

Kablarna är väl det som i mina ögon är minst viktigt att ödsla pengar på om man bara håller sig till något som är rimligt lämpligt för ändamålet, RG62, CT100, EKK, EKUA etc.

Ingvar har lite intressant info i nedanstående tråd om hur just Stig tänkte m a p högtalarkablar.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=13286

Så för att återgå till topic så påstår jag att ett rums beskaffenhet kan få samma anläggning att låta allt från fantastiskt till katastrof. Akustik är inte enkelt men det finns ju en del att göra om du själv och resten av familjen tillåter denna typ av ingrepp i boendemiljön.

Mvh

/Stefan
Last edited by Stefan Björklund on Mon 04 Sep 2006, 23:14, edited 1 time in total.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
lob
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lob »

Ingvar har lite intressant info i nedanstående tråd om hur just Stig tänkte m a p högtalarkablar
Kollade länken :shock: :shock:
Vad kom Svante och Ingvar fram till egentligen :?:
Verkade var lite disperata åsiker om kabellängden.

Lasse
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
Post Reply