Komplementär eller kvasikomplementär?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Daniel
Valued Contributor

Komplementär eller kvasikomplementär?

Post by Daniel »

Vad innebär termerna komplementär respektive kvasikomplementär när det gäller förstärkare? Jag har förstått så mycket att det senare är en äldre kontruktion som inte använts inom HiFi sedan 70-talet, men skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara litet mer!
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Någon...? :)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by berma »

Effekttransistorerna i en effektförstärkare består vanligen av ett sk. komplementärt par,
(en NPN och en PNP transistor). Transistorerna är i princip likadana men med plus och minus omkastade, (man kanske kan se dem som spegelbilder av varandra?), den ena transistorn (NPN) driver signalens positiva halvperiod, den andra (PNP) driver signalens negativa halvperiod.

På 60-talet och i början av 70-talet, då kiseltransistorer var relativt nya på marknaden, hade man problem med att tillverka effekttransistorer som komplementära transistorparpar. Däremot fanns det hyfsat billiga och effektstarka NPN transistorer.

I en kvasikomplementär koppling sitter två likadana effekttransistorer, vanligen av NPN typ. Den del som driver negativ halvperiod fungerar inte riktigt likadant som den del som driver den positiva halvperioden. Det betyder att risken för att utsignalen inte är helt symmetrisk i ett kvasikomplementärt steg är större, dvs. det blir olika förvrängning i den positiva halvperioden jämfört med den negativa halvperioden.

Nu tror jag inte att man ska överdriva problemen, en väldesignad kvasikomplementär förstärkare kan vara bättre än en mindre väldesignad helkoplementär.
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Tack, berma!!!

Det är kul när man kan lära sig något nytt! Din förklaring var precis lagom avancerad för att jag skulle kunna förstå.
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by berma »

:D
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Kjell Kranzberg »

Kvasikomplementär koppling behöver inte alls betyda ökad övergångsdistortion. På 70-talet hade Harman Kardon en serie receivers; 330, 630, 930. Dessa är kvasikomplementära och har perfekt fyrkantvågssvar. Ingen övergångsdist alls (nästan). Noga matchade utgångstrissor och hård motkoppling var medicinen. Dessa receivers ansågs vara bland de bästa på den tiden och de betingar fortfarande höga begagnatpriser.
I övrigt har Berma rätt.
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Kjell Kranzberg wrote:På 70-talet hade Harman Kardon en serie receivers; 330, 630, 930.
Lustigt nog råkade det vara därför jag frågade; jag har en 930 själv till mina OA-14. Och det låter bra! :)
I övrigt har Berma rätt.
Till Bermas försvar, så skrev han t.o.m.:
Nu tror jag inte att man ska överdriva problemen, en väldesignad kvasikomplementär förstärkare kan vara bättre än en mindre väldesignad helkoplementär.
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Kjell Kranzberg »

Daniel wrote: Lustigt nog råkade det vara därför jag frågade; jag har en 930 själv till mina OA-14. Och det låter bra! :)
Det förstår jag att det gör. :D
Post Reply