Finns det ingen ny elektronik som passar carlssonhögtalarna?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Klart rekommendationerna ska vara kvar!!! Det finns väl ingenting som säger att man måste följa just dom rekommendationerna? Det är ju bara något som står på sidan för att man ska kunna ha någonting att gå på för att få så neutral drift av sina Carlssonhögtalare som möjligt. Att allting sedan går att köpa begagnat är väl bara positivt? Visst kan det vara lite svårt att hitta men då har man ju något spännande att göra medan man letar! Om man sedan inte skulle vilja ha det man hittat är det bara att sälja det igen utan att förlora några pengar. Det är svårare det med ny utrustning.......

Tyvärr verkar det finnas människor som verkligen tror på att allting nytt blir bättre men för dom finns det ju så många andra internetsidor, tidningar och annat (varför inte försäljaren i den lokala stereoaffären lika gärna?)
Däremot är det betydligt svårare att hitta rekommendationer av bra begagnade apparater.Eenbart genom att CP:s lista uppfyller det hålrummet får den ett stort existensberättigande enligt mig.

Däremot måste folk lära sig se saker och ting för vad de är istället för att försöka få dom att bli någonting annat, någonting som dom vill ha istället.
CP:s rekommendationer är inte någon testsida för alla nya apparater utan en redovisning av diverse apparater som man vågar rekommendera med bakgrund av att man enligt egna öron har erfarit att dom har uppfyllt de kriterier man, i enlighet med Stig Carlssons ramar, vill ha på elektronik som ska kunna leverera ett Carlsson idealt ljud till densammes högtalare.

Så känner jag...... :lol:

Dessutom vill jag passa på att tacka för den energi som läggs ner på sidan!!! Vill även tacka för att avdelningen "rekommenderad elektronik" är en av grunderna till att jag numera bara njuter av min anläggning och inte spenderar så mycket tid här på sidan med att fundera på vad som skulle kunna vara bättre i min anläggning. Numera har jag (sedan 1.5 år) istället slaviskt prövat att gå efter de aktuella rekommendationerna och införskaffat Sentec Pa9, sc9 och Pioneer 2750 (har också ej rekommederad Dual 505.2 :D ). Detta låter helt fantastiskt bra tillsammans med oa52.3. Känner mig helt lugn och njuter istället av musiken.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Jonathan
Webmaster
Webmaster

Post by Jonathan »

leifh wrote:
Jonathan Gulbrandsen wrote:Om den här diskussionen ska kunna fungera så vore det bra om folk slutade jämföra CarlssonPlanet med olika tidningar och tidsskrifter... Tack.
En central utgångspunkt i kvalitetsarbete är att jämföra sig med andra inom samma område (bench marking kallas det visst). Om du tycker sådana jämförelser hindrar en diskussion tycker ja det är beklagligt. Mitt syfte var att hitta utgångspunkter för att göra CP bättre.
Visst, men tidningar och CarlssonPlanet befinner sig inte inom samma område. En tidning har ett flertal medarbetare som alla betalas lön. Just Rek. Elek. sidan drivs av mer eller mindre EN person, som dessutom jobbar heltid utanför CarlssonPlanet. En tidningar tjänar pengar på försäljning av själva tidningen + inkomster från annonser. CP får in begränsat med pengar (även om det kom in väldigt mycket donationer nyligen - kommer räcka ett bra tag! men fortfarande - det är inte en stadig inkomst utan baserat på folks goda vilja).
Ser gärna förslag till att göra CP bättre, men de måste vara realistiska och det är inte realistiskt att jämföra vad som kan hittas här mot vad som kan hittas i en hifi-tidning.
Tyko wrote:Det finns väl ingenting som säger att man måste följa just dom rekommendationerna? Det är ju bara något som står på sidan för att man ska kunna ha någonting att gå på för att få så neutral drift av sina Carlssonhögtalare som möjligt.

CP:s rekommendationer är inte någon testsida för alla nya apparater utan en redovisning av diverse apparater som man vågar rekommendera med bakgrund av att man enligt egna öron har erfarit att dom har uppfyllt de kriterier man, i enlighet med Stig Carlssons ramar, vill ha på elektronik som ska kunna leverera ett Carlsson idealt ljud till densammes högtalare.
Precis! Och tack!
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Roger Gustavsson »

Jonathan Gulbrandsen wrote:Om den här diskussionen ska kunna fungera så vore det bra om folk slutade jämföra CarlssonPlanet med olika tidningar och tidsskrifter... Tack.
Det tycker låter vettigt! Inte minst med tanke på hur dessa tidskrifter har utvecklats. Det är inte svårt att se kopplingen mellan testerna och vilka som annonserar i dem. Har mellan 1972-2005 haft prenummerationer på en mängd av dessa audiotidskrifter. Stereo Hifi (senare Hifi & Musik), danska High Fidelity, Radio & Televsion (senare Audio Video), Hifi News & Record Review, tyska Audio, Stereoplay, Klang & Ton (lösnummer), Hobby Hifi (lösnummer), Stereophile (lösnummer), The Absolute Sound (lösnummer), Hifi Answers, franska Audiophile m.fl. Läser idag inga av dessa mer än ytterst sporadiskt.

Fanns några tester gjorda med hjälp av något liknande F/E-lyssning i bl.a. Hifi News & Record Review och Stereoplay av passiva komponenter som kablar, kondensatorer, motstånd etc. Lite ovanliga fabrikat kom att framstå som mindre ljudpåverkande. Tydligen var detta inte så bra (för intäktssidan) eftersom dessa test blev rätt ovanliga efter ett tag. Numera är varje nummer fyllt med reklam för just de produkter som testas i det aktuella numret. Alltid med bra kritik efter "lyssna och tyck"-metoden. Hela tiden blir bedömmningskalorna utökade uppåt, som om utveckling gått extremt framåt. Det verkar lite väl enkelt....
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla!
Tack för alla glada tillrop om att vi bör fortsätta rekommendera elektronik. Men vad tråkigt att Leif väljer att lämna debatten!

FÖRLÅT LEIF!
Du blev uppenbarligen ledsen när jag skojade och frågade hur sidan borde se ut för att man "skulle få tyst på dig" - men OBS! - med en Smiley efter meningen för att tydligt visa att jag skojade.

Jag är hemskt ledsen för att du tog illa vid sig och ångrar nu djupt detta misslyckade försök till skämt. Det där hade naturligt passerat med ett leende mellan oss om vi hade träffats. Men på webben är det tydligen mycket svårare med skämtsamma tillrop i hårda debatter.
Jag menar verkligen det jag nu skriver, Leif:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

VIKTIGT BIDRAG
Det är ju tack vare dig vi fått den här rejäla genomlysningen av frågan. Det är av stort värde för mig och redaktionen att få pröva detta i en hård debatt, dessutom med en så påläst, enveten och skarptänkt debattdeltagare som du visat dig vara i detta.
Du är väldigt välkommen tillbaka i debatten ska du veta och jag hoppas du kommer igen. För när allt kommer omkring, en sida som denna kan alltid bli bättre. Och jag tycker du har flera bra nya konkreta förslag som jag tänker pröva på redaktionen.

OLSKEPPS UTMÄRKTA FÖRSLAG
I natt har jag också legat och funderat på om vi inte bör göra allvar av Olskepps utmärkta förslag:

"En lösning kan väl vara att under menyn "Rekommenderad elektronik" finns bara apparater som CP/SSC/LTS testat, och sen öppnar man en ny underavdelning i forumet, under rubriken "HIFI". Under denna avdelning kan då medlemmar rekommendera sin egen eller någon annans elektronik som visat sig passa bra till någon Carlsson/Sonab. Knappast på någon vetenskaplig basis men syftet är ju att man då kan kontakta medlemmen och ta en disskusion om hur det lät, hur rummet såg ut etc. "

EGEN UNDERSIDA
Jag har diskuterat igenom frågan med webbmaster och vi tycker det bästa sättet att ordna detta är att ordna en egen undersida för användarna på Rekommenderad Elektronik, en som vi sköter på redaktionen så att den blir enhetlig och listad i ordning med spelare, stärkare osv som vanliga sidan.

GÖR SÅ HÄR!
Vi föreslår alltså att ni - alla som vill - mejlvägen via Kontakta CarlssonPlanet lämnar förslag på prylar, talar om vad de kostade, kanske deras hemsida och sedan två-tre rader med specifikationer och kort lyssningsintryck. En uppgift om vilka Carlssonhögatalre man lyssnar på vore bra och sist lägger man en e-postadress där andra användare kan nå rekommendatören för närmare diskussion kring apparaten i fråga. Sedan kan ju var och en som vill starta nya trådar på forumet kring de enskilda apparaterna och diskutera vidare öppet där.

Sidan kan få heta t.ex. "Användarna rekommenderar"

KLASSIFICERINGAR
Jag tänkte också låta er alla klassa apparaterna enligt följande:

Klass A:
Uppfyller enligt användaren CarlssonPlanets kriterier för rekommendation.

Klass B:
Kanske inte uppfyller alla CP-krav men låter ljuvligt med mina Carlsson.

Klass C:
Mycket bra ljud, bör duga för de flesta.

Vad sägs om det?
Jag börjar skissa närmare på en sådan sida nu, kom gärna med förslag redan nu!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Griffin
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Griffin »

Per Gulbrandsen wrote: KLASSIFICERINGAR
Jag tänkte också låta er alla klassa apparaterna enligt följande:

Klass A:
Uppfyller enligt användaren CarlssonPlanets kriterier för rekommendation.

Klass B:
Kanske inte uppfyller alla CP-krav men låter ljuvligt med mina Carlsson.

Klass C:
Mycket bra ljud, bör duga för de flesta.

Vad sägs om det?
Jag börjar skissa närmare på en sådan sida nu, kom gärna med förslag redan nu!
Att klassificera enligt ett A-C system låter ju inte så dumt.

Jag antar du då och då lyssnar på utrustning som enligt press och andra låter bra men som du finner riktigt dålig, eller i alla fall mindre bra.
Skulle du inte kunna införa en rubrik "Avråder"?
Naturligtvis är vi CP-medlemmar väl medvetna om att det är en av dig subjektiv bedömning, men kan vara intressant ändå.
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Per Gulbrandsen wrote:
men syftet är ju att man då kan kontakta medlemmen och ta en disskusion om hur det lät, hur rummet såg ut etc. "
Eller varför inte bjuda på en provlyssning :D :idea:

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by leifh »

Per Gulbrandsen wrote:Hej alla!
Tack för alla glada tillrop om att vi bör fortsätta rekommendera elektronik. Men vad tråkigt att Leif väljer att lämna debatten!
Per!

När två engagerade människor möts blir det ibland fel. Engagemanget blir i viss mening ett slags oxidation som lägger sig på kontaktytorna så att kommunikation blir omöjlig eller försvåras. Jag uppskattar verkligen ditt senaste inlägg och jag är inte långsint. Den tråd som jag tog upp har ju uppenbarligen lett till att en del nya tankar växer fram som i förlängningen kan göra CP ännu bättre. De förslag som redan börjar poppa upp går säkert att utveckla till något bra.

Hälsningar

leifh
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Håller med om att det behövs en "Klass D" = fungerade inte enligt kriterierna.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

:? Idén låter bra, men kalla det nå't annat eftersom Klass A, A/B och D o s v redan finns när det gäller förstärkare och betyder nå´t helt annat än hur dom låter med Carlssonhögtalare! :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Men Björn...

"Klass D" var inte en miss från min sida, den var med avsikt :D
Min Audion i klass a däremot är mycket trevlig!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply