byta basar på OA-116
byta basar på OA-116
Köpte nyligen ett par OA-116 med basar i behov av renovering (mellanregistren var bytta sommaren 06 till B65-OA II 16 ohm). Tänkte jag skulle köpa ett par nya B65-OA II 8 ohm och ersaätta de trasiga basarna med. Kan man göra detta utan att filtermodifiera? hur förändras ljudet om man gör detta, blir det någon stor skillnad?
Hur ska jag göra för att byta basarna, läste lite här på planeten med tyckte det var en aning rörigt. Måste jag lossa den övre baffeln, löda av sladdarna från högpassfiltret (måste väl inte lossa några diskanter utan bara mellanregistret?) för att sedan kunna lossa den nedre baffeln och byta basen?
Hur ska jag göra för att byta basarna, läste lite här på planeten med tyckte det var en aning rörigt. Måste jag lossa den övre baffeln, löda av sladdarna från högpassfiltret (måste väl inte lossa några diskanter utan bara mellanregistret?) för att sedan kunna lossa den nedre baffeln och byta basen?
Grattis till köpet!
Du lossar diskant delen, kablarna från botten är tejpade på basröret och förbundna uppe med kabelskor på diskant delen, sedan lyfter du mellan delen och lossar där ifrån, dom sitter oxå med kabelskor. Därefter skruvar du loss alla skruvar i bottendelen, den kan sitta ganska hårt, jag tog en träkloss och knackade försiktigt loss den från sidan.
Ett tips är att lägga högtalaren på sidan i en säng eller dyl när du demonterar botten då känner du när den släpper taget om lådan!
Håll koll på färgerna när du demonterar från kretskorten, ta bilder eller skriv upp så slipper du fundera. Lycka till!
mvh/robban
Du lossar diskant delen, kablarna från botten är tejpade på basröret och förbundna uppe med kabelskor på diskant delen, sedan lyfter du mellan delen och lossar där ifrån, dom sitter oxå med kabelskor. Därefter skruvar du loss alla skruvar i bottendelen, den kan sitta ganska hårt, jag tog en träkloss och knackade försiktigt loss den från sidan.
Ett tips är att lägga högtalaren på sidan i en säng eller dyl när du demonterar botten då känner du när den släpper taget om lådan!
Håll koll på färgerna när du demonterar från kretskorten, ta bilder eller skriv upp så slipper du fundera. Lycka till!
mvh/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Jag skulle kanta om orginalen.simme wrote: Hur blir ljudet om man använder 8 ohm i basen istället för original 5,3 ohm? Ljudet måste väl bli bättre än om man kantar om de gamla basarna?
Vid användande av felaktig impedans blir filtret missanpassat, dessutom kommer du att få lägre nivå med åttaohmaren.
Det är inte lätt att försöka hänga med i elementläget, t.e.x. när baselementet är klart och finns att beställa. Vilken modifiering av filtet som ev behövs o.s.v.
Jag håller med Griffin att en omkantning av befintligt element just nu är att föredra, det blir billigare oxå! Du slipper dessutom böka med filtermodd å sånt, bara skruva in elementet å spela!
/robban
Jag håller med Griffin att en omkantning av befintligt element just nu är att föredra, det blir billigare oxå! Du slipper dessutom böka med filtermodd å sånt, bara skruva in elementet å spela!
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Läste i texten om OA-116 att den som inte kan vänta på nya basar i handeln har två alternativ:
Köpa B65OA II 8ohm och montera i basen eller kanta om orginalbasarna. (jag fattade detta som om det bara va att koppla in 8 ohmarna)
Men för att använda 8 ohmaren måste man alltså filtermodda? (den modden som inte är klar än?)
Om jag ska omkanta ett av elementen (fick med ett redan omkantat bas element när jag köpte högtalarna, omkantat juli 2003) var ska jag göra det?, vet att de kan göra det här på CP men jag läste också att det kunde ta tid eftersom det var mer som ett hobbyprojekt.
Köpa B65OA II 8ohm och montera i basen eller kanta om orginalbasarna. (jag fattade detta som om det bara va att koppla in 8 ohmarna)
Men för att använda 8 ohmaren måste man alltså filtermodda? (den modden som inte är klar än?)
Om jag ska omkanta ett av elementen (fick med ett redan omkantat bas element när jag köpte högtalarna, omkantat juli 2003) var ska jag göra det?, vet att de kan göra det här på CP men jag läste också att det kunde ta tid eftersom det var mer som ett hobbyprojekt.
Jo det är sant att det tar lite längre tid, men det är betydligt billigare att Chefredaktören gör det. Hör med honom hur lång väntetiden är, om högtalaren inte är helt kass så kan man ju "mjukspela" och skicka till honom när han ger klartecken.
Men är elementet verkligen dåligt så kanske man kan betala lite mera för att få igång dom. Senast Per G kantade om åt mig tog han 350kr per elementet.
/robban
Men är elementet verkligen dåligt så kanske man kan betala lite mera för att få igång dom. Senast Per G kantade om åt mig tog han 350kr per elementet.
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music