När jag letade efter helt annan information i min digra tidskriftssamling ramlade jag över en tiosidig artikel i Radio&Televison 10/1974 om Stig Carlsson och Sonab OD-11, skriven av Ulf B Strange i hans vanliga ordrika stil. Jag har inte hittat den i Carlssonplanets filarkiv, så jag scannade den och tänkte ladda upp den själv, men möjligheten verkar spärrad för nävarande.
Webmaster är välkommen att skicka PM till mig om intresse finns.
Tio sidor om OD-11 och Stig i R&T 10/1974
Tio sidor om OD-11 och Stig i R&T 10/1974
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
-
calzone
Re: Tio sidor om OD-11 och Stig i R&T 10/1974
Det låter intressant, väldigt synd om den möjligheten inte finns längre.
Ingen sådan möjlighet spärrad så vitt jag känner till! Fungerar utmärkt att ladda upp filer här på forumet.lennartj wrote:När jag letade efter helt annan information i min digra tidskriftssamling ramlade jag över en tiosidig artikel i Radio&Televison 10/1974 om Stig Carlsson och Sonab OD-11, skriven av Ulf B Strange i hans vanliga ordrika stil. Jag har inte hittat den i Carlssonplanets filarkiv, så jag scannade den och tänkte ladda upp den själv, men möjligheten verkar spärrad för nävarande.
Webmaster är välkommen att skicka PM till mig om intresse finns.
Du har PM!
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Jonathan - Webmaster
Hej !
Håller just på med renovering/modifiering av ett par OD-11 snikmodellen. Har hittills hunnit med byte av internkablage och installation av nya B65oa II med "riktiga" fästklammer. Dom nya B65 är helt fantastiska! Väntar med spänning på KT23 och recept på filtermodifiering. Mina MT20 är lite trötta och "fräsiga".
Har laborerat en hel del med högtalarplaceringar och här kommer ditt bidrag som en skänk från ovan.
Innan jag läste artikeln hade jag, efter mycket experimenterande och funderande, kommit fram till att golvplacering mot vägg var att föredra. Det bekräftas i artikeln av ingen mindre än Stig Carlsson himself! Vidare experimenterande är onödigt.
Mycket tack för ett synnerligen intressant "tidningsurklipp"
Hälsningar
Benka
Håller just på med renovering/modifiering av ett par OD-11 snikmodellen. Har hittills hunnit med byte av internkablage och installation av nya B65oa II med "riktiga" fästklammer. Dom nya B65 är helt fantastiska! Väntar med spänning på KT23 och recept på filtermodifiering. Mina MT20 är lite trötta och "fräsiga".
Har laborerat en hel del med högtalarplaceringar och här kommer ditt bidrag som en skänk från ovan.
Innan jag läste artikeln hade jag, efter mycket experimenterande och funderande, kommit fram till att golvplacering mot vägg var att föredra. Det bekräftas i artikeln av ingen mindre än Stig Carlsson himself! Vidare experimenterande är onödigt.
Mycket tack för ett synnerligen intressant "tidningsurklipp"
Hälsningar
Benka
Sedan jag fått tag på ett par CT62 till mina OD-11 hittar jag förvånansvärt stora likheter i återgivningen med mina OA52.
Lustig nog kritiserar Stig domediskanter för att de skulle få ökad distorsion om man drivit dem hårt, utan att de gått sönder helt. Jag får snarare känslan av att det inträffat med de MT20 som satt i.
Jag bytte till CT62 i bara den ena och provspelade i stereo, blev överraskad - trodde att jag inte fått ordentlig kontakt. Det lät ingen diskant om OD-11'an med CT62. Då tryckte jag in monoknappen och vred balansen fram och tilbaka.
Oj! All diskant som borde finnas kom fram från CT62, men distorsionen var borta. Lånade hem föräldrarnas OD-11 med originaldiskanter och de lät lika illa. Bytte till CT62 i min andra OD-11 också och hade ett par lyssningsträffar hemma.
Jag har inte rivit bort kablaget till tonbyglarna på någon, och med CT62 kör jag med mesta möjliga diskant och tvärtom med MT20.
Nu undrar jag bara om det kommer att publiceras någon filtermod för B65 och CT62 eller om KT23 får egenskaper som är så lika CT62 att man kan köra med samma filter.
Lustig nog kritiserar Stig domediskanter för att de skulle få ökad distorsion om man drivit dem hårt, utan att de gått sönder helt. Jag får snarare känslan av att det inträffat med de MT20 som satt i.
Jag bytte till CT62 i bara den ena och provspelade i stereo, blev överraskad - trodde att jag inte fått ordentlig kontakt. Det lät ingen diskant om OD-11'an med CT62. Då tryckte jag in monoknappen och vred balansen fram och tilbaka.
Oj! All diskant som borde finnas kom fram från CT62, men distorsionen var borta. Lånade hem föräldrarnas OD-11 med originaldiskanter och de lät lika illa. Bytte till CT62 i min andra OD-11 också och hade ett par lyssningsträffar hemma.
Jag har inte rivit bort kablaget till tonbyglarna på någon, och med CT62 kör jag med mesta möjliga diskant och tvärtom med MT20.
Nu undrar jag bara om det kommer att publiceras någon filtermod för B65 och CT62 eller om KT23 får egenskaper som är så lika CT62 att man kan köra med samma filter.
/Lennart
Fantastiskt kul och intressant! Den stora plumpen var ett dåligt lim till emblemen som noterades av skribenten, jo det var tydligen nåt som inte stämde! Plastemblem och en tidig variant av smältlim var inte riktigt kompatibelt, men det kan vara lätt att säga i dag när man vet bättre..
Tack för den artikeln, skribenten låter verkligen orden flöda ut och måla bilder. Kul läsning!
/robban
Tack för den artikeln, skribenten låter verkligen orden flöda ut och måla bilder. Kul läsning!
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Hej!
Det går inte att ladda ner artikeln, inte heller att rapportera länken som död (404).
MVH,
//Luga
Det går inte att ladda ner artikeln, inte heller att rapportera länken som död (404).
MVH,
//Luga
Försöker ladda upp filen som bilaga i detta inlägg igen. Håll tummarna! 
- Attachments
-
RT_OD-11.pdf- Nytt försök
- (2.59 MiB) Downloaded 1211 times
/Lennart