Delningsfilter OD11 + B65-oa II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Delningsfilter OD11 + B65-oa II

Post by Presidenten »

Hej,

Har alldeles nyss öppnat upp ett par OD11 snik. Nu undrar jag om någon vet om de tips på filterrenovering som är införskaffade till OA-14, OA-12 och OD-11 (dvs SCC: officiella filtermod. för CT62) gäller, med tanke på de nya B65-oa II och nya diskanter. SCC: s filtermodd är ju skriven för CT 62. Nu är jag i valet mellan att införskaffa CT 62 eller göra som många andra; vänta på att det nya diskantelementet ska dyka upp. Så min undran blir kan man använda filtermoddsinstruktionen, dvs komponentvärdena, för att slänga in B65-oa II?

MVH

Presidenten
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Delningsfilter OD11 + B65-oa II

Post by staffanw »

Nu har jag inte sett filtermodden, men som jag förstår det så gäller den endast om du monterar CT62 diskanter. Tvärtom så står det i senaste nyhetsbrevet från CP, och även på Hifikits sida, att de nya basarna kan monteras rakt av som ersättningselement för alla 8 Ohms basar och t.o.m. även ersätta 5.3 Ohms basen i OA116 utan filter modifiering. Endast för att ersätta 16 Ohms basen i OA116 så krävs en filtermod.

Den dagen då KT23-OA väl kommer :shock: så kanske det kommer en filtermod också, men att den skulle bli samma som för CT62 är väl inte säkert.

Så stoppa lungt in B65-OA II i dina OD11 utan att modda filtren. Så tänker jag göra i mina OA14 som väntar på nya basar, sen byter jag till KT23-OA när dessa kommer inklusive ev. filtermod och kör tills dess med orginal MT20.

/staffan
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Hej,

Man tackar för informationen. Efter en stunds surfande på Planeten kom jag fram till ungefär samma slutsats.

Presidenten
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

För att ge ett mer precis svar:

Filtermod för CT62 är verksam är till för att ta bort en puckel i diskanten. Denna påverkar ej basen.

Det kommer så småningom en liten mod för B65oa-II men det går bra att montera utan mod. Det blir en förbättring jämfört med tidigare modeller men det finns ytterligare en liten förbättring att hämta senare. Denna Mod avser mellanregistret kan man väl säga.

Alltså: Har du ingen CT62 så modda ej filtret, byter du bas till den nya behöver du inget göra just nu men senare finns en liten ytterligare förbättring att hämta..

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
benka
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by benka »

Hej "snikägare" !

Håller själv på med modifiering av ett par OD-11 "snikmodellen".

Byt till B65-oa II och vänta med filtermodifiering tills KT23 finns tillgängliga! Du kommer att bli glatt överraskad över vad de nya bas- och mellanrigisterelementen presterar även utan filtermodifiering.

Det kan vara bra att veta litet om vad som skiljer "snik" från original:

1. Fästklammer till bredbandselementet på "sniken" är simpla plåtvinklar som trycker mot plåtkanten på högtalarna. Original fästklammer med fräscha gummikuddar finns att köpa på SSC för 30:- / st. Du behöver 8 st. Anbefalles å det varmaste. Ger bl a renare bas och förbättrade transientegenskaper - till en mycket rimlig kostnad.

2. Delningsfiltren sitter helt rått fastskruvade med skruv och bricka i "hinken". Originalets gummibussningar finns på Clas Ohlson - artikelnr: 22-140. Kostar 30:-/10 st och passar perfekt i kretskortets hål och med befintliga skruvar och brickor.

3. Bottenskruvar som fixerar "hinken" mot högtalarlådans botten saknas. "Hinken" brukar ha förborrade hål för skruvarna
men det är nästan o0möjligt att mäta sig fram till var hålen i bottenplattan ska borras. Se under "Renoveringstips" / "Nytt bottenskruvtips".

4. "Sniken" saknar ett motstånd på delningsfiltrets diskantdel. Med tanke på att ny modifieringsdokumentation för KT23 är utlovad kan det vara lika bra att avvakta med denna komplettering.

5. "Sniken" saknar tonbyglar. Ingen större olycka med dagens förstärkarelektronik.

Modifieringsinstruktionen för CT62 går annars i huvudsak ut på byte av två kondensatorer och en av drosslarna. Avvakta tills ny modifieringsinstruktion finns tillgänglig för KT23!

Mer information finns under "RENOVERINGSTIPS"

LYCKA TILL !
Bengt Mickels
Lär dig aldrig att fuska - när du lärt dig det är det det enda du kan
Post Reply