KT23-oa

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: KT23-oa

Post by staffanw »

ok, då förstår jag hur Nagref tänkte. Hoppas också på ett lägre pris, men tänker renovera mina OA14 med både nya basar och KT23 när de kommer och elementkostnaden får jag till 4000:- och nya terminaler a 30:-, sen får man väl se vilken kostnad en ev. filtermodifikation drar med sig. Vill man ha Carlsson så duger väl inget annat :D
Om SSC får en slant för KT23 som gör att priset blir högre så borde ev. filtermod ingå i priset.

/staffan
Gagarin
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Gagarin »

Eftersom CT62:orna kostar runt 250:- styck här på forumets Köp & Sälj, så tycker jag att det inte känns helt orimligt med 300:-/st för KT23-oa, om den dessutom ska vara strået vassare än CT62?

Men jag förstår er med mångdiskantade högtalare, själv har jag ju bara fyra (OA-12) att byta ut så småningom...
OA12.3 teak
OA5 typ 3
OA5 typ 1 röd bets
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

staffanw wrote:Hoppas också på ett lägre pris, men tänker renovera mina OA14 med både nya basar och KT23 när de kommer och elementkostnaden får jag till 4000:- och nya terminaler a 30:-, sen får man väl se vilken kostnad en ev. filtermodifikation drar med sig. Vill man ha Carlsson så duger väl inget annat :D

4kkr plus extra och grundvärdet för högtalarna... Då ligger vi närmare 6kkr än 5kkr. OA58.2 kostade 6kkr och jag förutsätter att OA60 (som ju är samma högtalare (om inga ändringar sker förutom huven)) kostar lika mycket. Inga av delkomponenterna har ju blivit dyrare. Det är en bra mycket modernare högtalare och faktiskt mer SC-koscher.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

CT62orna kostade bara 145:- om man köpte från Micke (Hifikit 195:-)
så det är ju orimligt att ta så mycke betalt för beggade CT62
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

s.b wrote:CT62orna kostade bara 145:- om man köpte från Micke (Hifikit 195:-)
Absolut, men så är det ju hamstrarna som nu försöker kränga ut sina snart föråldrade CT62:or, som lär sjunka i pris när KT23 kommer.

/s
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

s.b wrote:CT62orna kostade bara 145:- om man köpte från Micke (Hifikit 195:-)
Marknadsekonomi. Om det är orimligt så finns det ingen som köper.

Dessutom så köpte ju inte alla från Hifi-micke.

Tycker det är kul att det har blivit lite aktivitet här igen! (Skulle eg skriva in en smilare här men vågar inte för de ser ju ut som alien allihopa.)
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

nagref wrote:
staffanw wrote:Hoppas också på ett lägre pris, men tänker renovera mina OA14 med både nya basar och KT23 när de kommer och elementkostnaden får jag till 4000:- och nya terminaler a 30:-, sen får man väl se vilken kostnad en ev. filtermodifikation drar med sig. Vill man ha Carlsson så duger väl inget annat :D

4kkr plus extra och grundvärdet för högtalarna... Då ligger vi närmare 6kkr än 5kkr. OA58.2 kostade 6kkr och jag förutsätter att OA60 (som ju är samma högtalare (om inga ändringar sker förutom huven)) kostar lika mycket. Inga av delkomponenterna har ju blivit dyrare. Det är en bra mycket modernare högtalare och faktiskt mer SC-koscher.
Nagref,
elementen kostar, om nu KT23 hamnar på 300:-, strax under 4kkr hur man än räknar. Helt orenoverade OA14 ligger väl runt 1000:- och då får man dem oftast med äkta fanér och inte något vinyl-bjäfs. OA58.2 med trä-fanér gick väl på 9000:-
/s
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

staffanw wrote: Nagref,
elementen kostar, om nu KT23 hamnar på 300:-, strax under 4kkr hur man än räknar. Helt orenoverade OA14 ligger väl runt 1000:- och då får man dem oftast med äkta fanér och inte något vinyl-bjäfs. OA58.2 med trä-fanér gick väl på 9000:-
/s
Mjo det har du ju rätt i. Kanske bara jag som är lite neggo idag. Det beror ju på hur man värderar olika saker. OA58 har ju snarlik bas mot OA14 medan däremot OA58.2 (och OA60) är betydligt mer artikulerad. OA14 har äkta faner medan OA58(.2) har plastfaner. OA14 är ofantligt mycket snyggare än OA58(.2)/OA60. OA58/OA60 är fullt anpassade till Stigs idéer om stereoåtergivning medan OA14 bara är en halvmesyr mot -50 och 60-talets monoåtergivning...

Lite styggt formulerat.

Bäst pris just nu & snyggast; OA50. ;)
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

nagref wrote:
Bäst pris just nu & snyggast; OA50. ;)
Håller fullständigt med, särskilt dom i träfaner :geek:

/robban
Attachments
OA50 faner.jpg
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Att jämföra Hifikits priser med "Hifi-Mickes" är ju kanske inte riktigt korrekt tycker jag.
Naturligtvis kan micke sälja billigare eftersom han såvitt jag förstår varken har lokaler eller löner att tänka på.

Missförstå mig nu inte jag tycker det är bra med konkurrens men man måste skilja på äpplen och päron.

Detta går ju igen i alla typer av handel, de som håller ett stort och brett lager har större kostnader men kan också erbjuda mer produkter och vanligtvis bättre service.

Det är ju bara att jämföra med Hifihandeln, själv går jag hellre till en riktig handlare som Hifi-Art, Refernceaudio eller så än att gå till Elgiganten eller OnOff. Jag tycker jämförelsen är relevant. Service, kunskap och lagerhållning kostar, sedan är frågan om man vill betal för den delen eller ej. Har man själv kunskap så måste man inte betala för den men då får man inte bli förvånad om de leverantörerna som har denna bredd försvinner så småningom.

Jag handlar inte på Lidl eller Netto heller.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply