Det senaste NYHETSBREVET nr 64 Kommentarer och svar!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Locked
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Det senaste NYHETSBREVET nr 64 Kommentarer och svar!

Post by Stefan Björklund »

Per Gulbrandsen wrote: Men ditt påstående att SSC skulle ha något "case" är egendomligt, SSC har hittills inte ö.h.t. yttrat sig i Larsentvisten.
Per Gulbrandsen, ledamot i styrelsen för SSC...

Image

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Bäste Stefan: Som jag skrev i går natt, det här är ett krig som ingen kan vinna, alla är förlorare.
Du har en uppfattning om saken - starkt präglad av din vänskap med John Larsen.
Jag har en annan uppfattning om saken - starkt präglad av mitt möte med Stig Carlsson.

När jag skrev att SSC inte yttrat sig om Larsenhögtalarna menade jag naturligtvis inte yttrat sig offentligt. Vad SSC och Larsen sysslar med i sina affärsrelationer borde inte läggas ut på öppna forum som du gör nu - jag tror t ex inte du skulle vilja att jag la ut Johns senaste brev till SSC. Det skulle inte styrka Carlssonsaken och jag fattar inte vad du sysslar med nu.
Det brev du lägger ut ovan har jag inte tidigare sett och inte deltagit i formuleringen av.
Jag är inte med på varje möte och har i SSC rollen av observatör och redaktör, inte affärsansvarig.

I övrigt: Vi kan hålla på och slå varandra i huvudet med att den andre ljuger tills vi dör, ingen kommer ändå att vinna. Du ger en friserad version av sanningen - din sanning, och jag min. Vi är båda starkt präglade av vår övertygelse och ingen av oss kommer att ge sig. Så vad är då vitsen med att fortsätta detta?

Jag orkar inte dra alla invändningar jag har mot ditt inlägg ovan liksom jag har mot t ex det långa angrepp mot mig, CP och SSC som du inleder hela denna tråd med.
Jag jobbar dubbla halvtider på ett dödsstressigt jobb och varken orkar eller vill förstöra resten av dagen med detta.

Jag vill bara säga att jag med glädje noterar att John Larsen idag lovat upphöra med Carlssoncitat i sina Larsenannonser och att jag därmed uppnått mitt mål med senaste nyhetsbrevet.

Jag kommer nu att så fort jag hinner plocka bort all kritik på CP mot Larsen HiFi för annonsernas renommésnyltande - och när jag orkar sammanställa ett nyhetsbrev om denna glädjande nyhet.

Jag önskar även att jag kunde ta bort alla inlägg jag gjort på CP-forum i denna tvist, men tror det blir svårt eftersom så mycket av det jag skrivit även är citerat i andra deltagares inlägg.
Helst skulle jag stryka hela de här två bedrövliga trådarna ("Det senaste NYHETSBREVET" och "Hur förvaltar SSC arvet...") om alla godtog det, jag tror det skulle vara bäst för alla inblandade.

Men det är väl en alltför from förhoppning...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Per...

Jag har full respekt för dina känslor kring denna Larsen-annons, jag håller inte med dig men jag kan ändå respektera dig för att du själv drar paralleller till historien etc.
Tyvärr tror jag att denna upprördhet hos dig har färgat ditt omdömme i debatten en smula. Det har varit en del onödigt vidlyftiga smockor på sina ställen.

Något jag aldrig kan respektera är att lögner används i diskussionen såsom du t ex gjorde i ditt förra inlägg...
Jag har sagt det till dig förut... jag vill inte bråka om detta då ingen vinner på detta, men jag kommer samtidigt aldrig att backa om det behövs... Rätt skall vara rätt!
Jag förväntar mig därför fortfarande att du korrigerar din historia i ditt förra inlägg, annars gör jag det åt dig med de mail du vid tillfällena skickat mig...

Mvh

Stefan

Jonathan
Webmaster
Webmaster

Post by Jonathan »

Stefan: Notera Pers redigering som han gjorde i samband med att du skrev ditt inlägg:
När jag skrev att SSC inte yttrat sig om Larsenhögtalarna menade jag naturligtvis inte yttrat sig offentligt. Vad SSC och Larsen sysslar med i sina affärsrelationer borde inte läggas ut på öppna forum som du gör nu - jag tror t ex inte du skulle vilja att jag la ut Johns senaste brev till SSC. Det skulle inte styrka Carlssonsaken och jag fattar inte vad du sysslar med nu.
Det brev du lägger ut ovan har jag inte tidigare sett och inte deltagit i formuleringen av.
Jag är inte med på varje möte och har i SSC rollen av observatör och redaktör, inte affärsansvarig.
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Tyvärr tror jag att denna upprördhet hos dig har färgat ditt omdömme i debatten en smula. Det har varit en del onödigt vidlyftiga smockor på sina ställen.
Helt sant, och det har jag väl redan medgivit med min önskan om att mina foruminlägg i dessa trådar gick att ta bort och aldrig borde ha skrivits. Men påståendet "onödigt vidlyftiga smockor" gäller väl i så fall minst lika mycket dig, Nagref m fl. i den här tråden - och där har vi inte sett mycket till ånger, eller hur?
Något jag aldrig kan respektera är att lögner används i diskussionen såsom du t ex gjorde i ditt förra inlägg... Jag har sagt det till dig förut... jag vill inte bråka om detta då ingen vinner på detta, men jag kommer samtidigt aldrig att backa om det behövs... Rätt skall vara rätt!
Men vems rätt menar du i så fall?
Din version färgad av din starka vänskap med John - eller min färgad av mitt möte med Stig?
Fråga vilken filosof som helst i världshistorien: den absoluta sanningen är en chimär, vi är alltid färgade av vår historia, våra sociala kontakter, vår personlighet, strävan, våra drömmar, våra liv.
Det går inte att finna den absoluta sanningen.
Men i detta fall då:

Din sanning är att du hade rätt att lägga ut 50-seriens filterbeskrivningar på CP.
Min sanning var då (för åratal sedan) att det var fel mot både John Larsen och mot rättighetshavaren SSC att lägga ut filtren då både högtalare och uppgraderingssatser i serien fortfarande tillverkades och såldes och att intäkterna kunde hotas.
Ditt agerande med filtren ingav mig också en olustig känsla av att du ville testa SSC, CP och mig.
Som om du ville ta reda på: Hur långt kan man pressa dom? Vad tål dom?

Därför sökte jag stöd hos SSC:s ordförande Lars Bäcklund i frågan, det är sant. Han höll med mig om att det rätta var borttagning av 50-seriens filter, vilket jag då exekverade. Jag skyllde kanske på Lars till dig, det är fullt möjligt. Jag minns inte och sparar inte på mina misstag (som du tycks göra). Men jag ångrade mig direkt efteråt. Och du fick din första trumf, precis som du nog ville: CP censurerar!
Oj, vad du njöt och skröt om det. Och fortsätter än idag hacka på CP för det trots att allt det där är historia sedan åratal.

Jag tar det fulla ansvaret för att jag tog bort filtren den gången. Men har jag någonsin upprepat agerandet? Du har väl haft filtren ute här på CP i åratal nu utan minsta censur, eller hur?
Frågan är varför du hackar på detta nu, Stefan? Vill du oss illa? Jag gör avböner, jag medger fel och brister, jag backar och bugar och bockar. Vad gör du? Fortsätter hacka och hota och därmed sänka lusten och glädjen för ett okänt antal Carlssonfantaster kring orto-akustiken - inklusive mig.
Vad vill du EGENTLIGEN uppnå med detta hackande på gamla synder, Stefan?
Jag förväntar mig därför fortfarande att du korrigerar din historia i ditt förra inlägg, annars gör jag det åt dig med de mail du vid tillfällena skickat mig...
Din ton är grandios, det är DU som sitter på sanningen, DU har masterskap över Carlssonhögtalarnas universum. Men är det verkligen så enkelt?

Hur du vill att jag ska korrigera min historia kring telefonsamtalen och våra båda borttagna inlägg efteråt förstår jag inte. Jag har berättat vad jag minns om det.
Men du tar då istället upp de mejl vi skickade varandra i samma veva. Men det var inte dem jag syftade på i inlägget du betecknar "lögn och förbannad dikt". Det jag skrev handlade om vårt telefonsamtal. Och det jag skrev om överrenskommelsen per telefon var väl inte ljug, bäste Stefan?
Visst tog vi bort inläggen? Och vad är så skamligt med det? Jag förstår inte hur jag ska kunna rätta den berättelsen, det var ju så det var.

Men du kanske spelade in samtalen - och jag minns fel? Men lägg ut samtalen då! Jag har inget att dölja. Visst tusan bestämde vi gemensamt den gången att ta bort våra senaste inlägg på CP - hur kan du kalla det lögn? Förstår du inte att ordet lögn bör sparas till andra sammanhang?

Publicera gärna vår mejltrafik också från de dagarna om du vill, inget hindrar dig, jag har inget att dölja. Men jag fattar inte vad det skulle tjäna till nu och vem som ska orka läsa våra gamla privatmejl. Hur mycket tid ska vi lägga på detta, har vi inte har ett liv att leva.

Om du vidare kräver att jag ska göra avbön för senaste nyhetsbrevet så visst kan jag göra det, nu när Larsen lovat sluta med Carlssoncitaten. Jag kommer i nästa nyhetsbrev be om ursäkt för att jag tog i för mycket i det brevet. Men det skrevs i stor ilska efter att jag samma dag fått se den bedrövliga och totalt oseriösa Larsenannonsen med citatet efter Stig. Det är fortfarande obegripligt för mig att Larsen gjort detta. Men jag är självklart beredd att förlåta och låta udda vara jämnt.

Du avslutar så:
Det mesta du skriver i ditt föregående inägg är "ren och förbannad lögn". Om du inte kommer till sans och tar bort dessa lögner finner jag ingen annan råd än att publicera dessa mail och en scannad kopia av brevet i denna tråd. Det verkar inte gå att föra en diskussion med någon som ljuger och/eller har ett extremt selektivt minne utan att slå hål på lögnerna genom att publicera bevis.
Jag tycker kanske du skulle tagga ner lite här i din hotfulla grandiositet, tänk på att lögnsnacket kan lätt slå tillbaka på ordets användare. Jag har försökt ge min ärliga version av några skeenden dig och mig emellan. De kanske har upprört dig rejält, i så fall ber så väldigt mycket om ursäkt för det för det var verkligen inte min mening. Alternativt har du sparat så komprometterande detaljer och misstag som du kunnat hitta genom åren bara för att förr eller senare försöka komma åt mig och CP, vad vet jag.

Av min redogörelse bör den intelligente läsaren (om nu någon sådan orkat läsa allt detta) dock se att bara för att ena part i en debatt använder anklagelsen "lögn" behöver det inte ha handlat om osanning från den andra parten, bara en annan sanning. En som inte var din, men min.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Per Gulbrandsen wrote:
Helt sant, och det har jag väl redan medgivit med min önskan om att mina foruminlägg i dessa trådar gick att ta bort och aldrig borde ha skrivits. Men påståendet "onödigt vidlyftiga smockor" gäller väl i så fall minst lika mycket dig, Nagref m fl. i den här tråden - och där har vi inte sett mycket till ånger, eller hur?
Det finns inget i dessa trådar som jag känner att jag inte kan stå för att jag skrivit, ställt i ljuset av den "hårda" debatt som varit.
Att ta bort trådarna skulle motverka den principen , - att skriva sådant man kan stå för och be om ursäkt och ändra sig om man skrivit sådant som är fel.
Per Gulbrandsen wrote:
Något jag aldrig kan respektera är att lögner används i diskussionen såsom du t ex gjorde i ditt förra inlägg... Jag har sagt det till dig förut... jag vill inte bråka om detta då ingen vinner på detta, men jag kommer samtidigt aldrig att backa om det behövs... Rätt skall vara rätt!
Men vems rätt menar du i så fall?
Din version färgad av din starka vänskap med John - eller min färgad av mitt möte med Stig?
Fråga vilken filosof som helst i världshistorien: den absoluta sanningen är en chimär, vi är alltid färgade av vår historia, våra sociala kontakter, vår personlighet, strävan, våra drömmar, våra liv.
Det går inte att finna den absoluta sanningen.
Men i detta fall då:

Din sanning är att du hade rätt att lägga ut 50-seriens filterbeskrivningar på CP.
Min sanning var då (för åratal sedan) att det var fel mot både John Larsen och mot rättighetshavaren SSC att lägga ut filtren då både högtalare och uppgraderingssatser i serien fortfarande tillverkades och såldes och att intäkterna kunde hotas.
Ditt agerande med filtren ingav mig också en olustig känsla av att du ville testa SSC, CP och mig.
Som om du ville ta reda på: Hur långt kan man pressa dom? Vad tål dom?
Sakfrågan (om sanningshalt) för dagen var ju inte varför jag en gång la ut filtren :shock: utan att du i ditt tidigare inlägg påstod att du inte tagit bort filtren med stöd av Lars Bäcklund, utan gjort det själv.
Anledningen till att jag en gång la upp informationen var att jag var en entusiast på ett entusiastform, ett entusiatsforum där suget efter, och trycket på att få fram information är mycket starkt. Alla vill veta så mycket som möjligt om de prylar de nu är så intresserade av...
För övrigt kan du ju läsa SSC filterdesignerns egen uppfattning i ärendet i denna intervju med densamme...
http://www.sonicdesign.se/oeint8.html (Hur vet man vem som är seriös i branschen?... osv.)
Per Gulbrandsen wrote:
Därför sökte jag stöd hos SSC:s ordförande Lars Bäcklund i frågan, det är sant. Han höll med mig om att det rätta var borttagning av 50-seriens filter, vilket jag då exekverade. Jag skyllde kanske på Lars till dig, det är fullt möjligt. Jag minns inte och sparar inte på mina misstag (som du tycks göra). Men jag ångrade mig direkt efteråt. Och du fick din första trumf, precis som du nog ville: CP censurerar!
Oj, vad du njöt och skröt om det. Och fortsätter än idag hacka på CP för det trots att allt det där är historia sedan åratal.

Jag tar det fulla ansvaret för att jag tog bort filtren den gången. Men har jag någonsin upprepat agerandet? Du har väl haft filtren ute här på CP i åratal nu utan minsta censur, eller hur?
Frågan är varför du hackar på detta nu, Stefan? Vill du oss illa? Jag gör avböner, jag medger fel och brister, jag backar och bugar och bockar. Vad gör du? Fortsätter hacka och hota och därmed sänka lusten och glädjen för ett okänt antal Carlssonfantaster kring orto-akustiken - inklusive mig.
Vad vill du EGENTLIGEN uppnå med detta hackande på gamla synder, Stefan?
VAR :shock: :?: har jag njutit och skrutit om detta???
Jag berättade det då det hände för 3 "Carlsson-bröder" i Trollhättan med vilka jag frekvent diskuterade Carlsson och lyssnade på musik ...

Jag har "hackat" på CP i ärendet EN gång och det var i svaret på ditt nyhetsbrev...

Filtret för OA51 och OA52 som det var frågan om försvann för gott i "delningsfiltertråden" och har inte blivit tillbakalagda... Jag respekterade din och Lars Bäcklunds åsikter...

Läs själv Per, "hur" du skriver här ovan... Du använder återigen din överdrivande retorik i syfte att försöka vinna billiga poäng...
Per Gulbrandsen wrote:
Din ton är grandios, det är DU som sitter på sanningen, DU har masterskap över Carlssonhögtalarnas universum. Men är det verkligen så enkelt?
Nej den stolen är ju upptagen av dig ;) ;)
Per Gulbrandsen wrote:
Hur du vill att jag ska korrigera min historia kring telefonsamtalen och våra båda borttagna inlägg efteråt förstår jag inte. Jag har berättat vad jag minns om det.
Men du tar då istället upp de mejl vi skickade varandra i samma veva. Men det var inte dem jag syftade på i inlägget du betecknar "lögn och förbannad dikt". Det jag skrev handlade om vårt telefonsamtal. Och det jag skrev om överrenskommelsen per telefon var väl inte ljug, bäste Stefan?
Visst tog vi bort inläggen? Och vad är så skamligt med det? Jag förstår inte hur jag ska kunna rätta den berättelsen, det var ju så det var.

Men du kanske spelade in samtalen - och jag minns fel? Men lägg ut samtalen då! Jag har inget att dölja. Visst tusan bestämde vi gemensamt den gången att ta bort våra senaste inlägg på CP - hur kan du kalla det lögn? Förstår du inte att ordet lögn bör sparas till andra sammanhang?

Publicera gärna vår mejltrafik också från de dagarna om du vill, inget hindrar dig, jag har inget att dölja. Men jag fattar inte vad det skulle tjäna till nu och vem som ska orka läsa våra gamla privatmejl. Hur mycket tid ska vi lägga på detta, har vi inte har ett liv att leva.
Det är ju inte alls telefonsamtalet det handlar om.... där är vi t o m i denna tråd överens om att de ägt rum. (du har en märklig förmåga att blanda o ge och försöka flytta fokus från vad det eg. frågas om)
Det handlar om att du skriver i ditt tidigare inlägg:
Den gången han ringde mig efter vår clash på forumet då Larsenannonsen publicerats var det JAG som föreslog att vi båda skulle ta bort våra inlägg på CP. Det accepterade Stefan då och vi strök båda våra bidrag. Att han som du påstår "försökt ta debatten (med mig) utanför offentlighetens ljus" måste vara ett missförstånd - har du inte t ex läst hur hela den här tråden inleds?
Där anklagar han både mig och SSC för censurfasoner, t ex:
Att du där förnekar att det skulle funnits något mer än det telefonsamtalet...
Den hänvisning till att jag försökt diskutera och lösa ut en del knutar utanför offentligheten handlar om de mail som vi skickade tillvarandra tiden mellan 16 sep och publicering av nyhetsbrev.
Per Gulbrandsen wrote: Om du vidare kräver att jag ska göra avbön för senaste nyhetsbrevet så visst kan jag göra det, nu när Larsen lovat sluta med Carlssoncitaten. Jag kommer i nästa nyhetsbrev be om ursäkt för att jag tog i för mycket i det brevet. Men det skrevs i stor ilska efter att jag samma dag fått se den bedrövliga och totalt oseriösa Larsenannonsen med citatet efter Stig. Det är fortfarande obegripligt för mig att Larsen gjort detta. Men jag är självklart beredd att förlåta och låta udda vara jämnt.

Du avslutar så:
Det mesta du skriver i ditt föregående inägg är "ren och förbannad lögn". Om du inte kommer till sans och tar bort dessa lögner finner jag ingen annan råd än att publicera dessa mail och en scannad kopia av brevet i denna tråd. Det verkar inte gå att föra en diskussion med någon som ljuger och/eller har ett extremt selektivt minne utan att slå hål på lögnerna genom att publicera bevis.
Jag tycker kanske du skulle tagga ner lite här i din hotfulla grandiositet, tänk på att lögnsnacket kan lätt slå tillbaka på ordets användare. Jag har försökt ge min ärliga version av några skeenden dig och mig emellan. De kanske har upprört dig rejält, i så fall ber så väldigt mycket om ursäkt för det för det var verkligen inte min mening. Alternativt har du sparat så komprometterande detaljer och misstag som du kunnat hitta genom åren bara för att förr eller senare försöka komma åt mig och CP, vad vet jag.

Av min redogörelse bör den intelligente läsaren (om nu någon sådan orkat läsa allt detta) dock se att bara för att ena part i en debatt använder anklagelsen "lögn" behöver det inte ha handlat om osanning från den andra parten, bara en annan sanning. En som inte var din, men min.
Avbön eller inte är naturligtvis något du får bestämma själv.
Du har skrivit det du skrivit.
Jag har skrivit det jag skrivit.
Det är ju som du skriver upp till den "intelligente läsaren " (man undrar ju hur det går för de andra) att värdera vad som skrivs, sanningshalten i det hela etc.
Men när du som i ditt tidigare inlägg på föregående sida skriver rena osanningar, osanningar som jag med lätthet kan påvisa som osanningar förbehåller jag mig rätten att göra så.

Angående sparande..... Hifi och Carlsson är / har varit ett stort intresse för mig och jag har därför sparat alla mail, intressanta artiklar etc. i en "Carlssonmapp" just som en följd av mitt intresse.

Mvh

Stefan

haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Jag trodde igår i min enfald att ni hade lagt ner svärden och att det nu var slut på eländet. Ska ni nu börja igen. Ni är som två småbarn i en sandlåda där A säger till B: Du är en bajskorv!
B: Det är jag inte alls
A: Det är du visst
B: Det är jag inte alls
A: Det är du visst
Tills någon ger upp av ren trötthet.
Sluta nu för guds skull! Ni har kommit till vägs ände.
//Hasse
OA58.2
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by Bo Sehlberg »

Jag håller fullständigt med haec. Ska ni fortsätta denna sandlådedebatt gör det öga mot öga, det är så mycket som kan missförstås i ett elektroniskt forum. Kom sen tillbaka och sammanfatta vad ni kommit fram till.
Vi övriga (mer eller mindre intelligenta forumbesökare) har för länge sen tappat tråden.

/Bosse
Jonathan
Webmaster
Webmaster

Post by Jonathan »

Och webmaster håller också med.

Detta kan tyckas vara ett partiskt och fult beslut, men det är ett beslut jag tar för forumets bästa, inte för att censurera eller stoppa någon obekväm debatt.
Om det vore fler som var en engagerade sig i och var intresserade i denna debatt skulle jag inte göra detta, men nu har det verkligen bara varit fram och tillbaka mellan Stefan och Per, varvid jag inte förstår varför det inte kan tas utanför forumet. Det som mest kommer från övriga medlemmar är irritation över att debatten tar över forumet osv.

Jag hoppas därför att jag slipper anklagas för att vara censurfascist eller liknande, om ni tittar på vad jag faktiskt skrivit i denna tråd och den andra så har det främst handlat om att förklara forumteknikaliteter och peka ut saker som kan ha missats. Har inte själv argumenterat eller debatterat, jag vet förmodligen minst av er alla om denna "issue", är ju inte Carlssoninsatt överhuvudtaget.

Sen fick ju Stefan sista ordet också, så jag *hoppas* verkligen att jag slipper sådant.

Tråden låst, och jag ber alla involverade att inte överskrida beslutet genom att skapa nya trådar eller fortsätta svara här genom era rättigheter. Detta gäller övriga existerande trådar där detta tagits upp också, dock kommer de inte låsas såvida inget händer. Tack.
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Locked