Vad göra med mina "nya" OA5 K?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Jörgen_G
(1+ posts)
(1+ posts)

Vad göra med mina "nya" OA5 K?

Post by Jörgen_G »

Hej alla carlssonforumläsare!

En kompis hittade ett par carlssonhögtalare på en loppis idag. Eftersom han tyckte att vi ( det vill säga min fru och jag) behövde ett par dylika köpte han dem efter en kort överläggning (med min fru)... :shock:

Nåväl, nu är högtalarna hemma och de låter bra! Föga överraskande för läsarna på detta forum kan jag förstå. :D :wink:

Detta vårt nya högtalarinnehav - som jag identifierat som OA5K - framkallar emellertid några frågor:

Fällor eller fel
Finns det några speciella saker jag bör kolla vad avser det tekniska? Något som brukar strula med carlssonhögtalare från aktuell tid eller just denna modell? Men som sagt - högtalarna verkar funka alldeles utmärkt utifrån vad jag kan höra med den övriga utrustning jag har tillgänglig(taskig FM-del i en risig reciever som jag redan kastat en gång...). Allt verkar dessutom vara välbyggt, inget fusk i bygget kan skådas.

Lämpliga förstärkare och CD
Som jag antyder ovan har jag inte kunnat prova högtalarna med bra elektronik som kan göra dem rättvisa. Har någon av skribenterna förslag på vad jag ska ha i åtanke när det gäller anskaffande av lämpliga förstärkare/reciever och CD-spelare? Billigt och bra är härvidlag honnörsorden.

Ålder
Hur gamla är högtalarna, sena 60-talet?

mvh/ Jörgen G
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by Robbex »

Jag tror din högtalare är från mitten av 60-talet och om det verkligen är ett par OA5K så är det en byggsats av OA5 typ 1 (rätta mig gärna om jag har fel någon...) dom är alltså inte byggda av en fabrikl utan av en privatperson.
Och sen behöver du nog byta alla ellement, speciellt basen... har du tittat på den? Upphängningen måste vara slut vid de här lagret, även diskanterna bör bytas... hur du går tillväga med renoveringen och om du vill ha mer info om dina hgt så kolla på carlssonplanet.com
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
Jörgen_G
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Jörgen_G »

Tack för snabbt och upplysande svar.
Robbex wrote:/.../om det verkligen är ett par OA5K så är det en byggsats av OA5 typ 1 (rätta mig gärna om jag har fel någon...) dom är alltså inte byggda av en fabrikl utan av en privatperson.
Det känns som at högtalarna är ett hembygge. Det finns inga skyltar som anger typ, serienummer eller liknande. Mått och alla synliga delar av stämmer också överens med den sprängskiss av OA5 K som finns i högtalarpresentationen på carlssonplanet.com. Att högtalarna i grunden är samma som OA5 typ 1, innebär det att jag under renoveringstipsen kan följa tipsen för dessa? Under OA5 K har jag inte hittat något annat än facsimilen med sprängskissen.
Robbex wrote:Och sen behöver du nog byta alla ellement, speciellt basen... har du tittat på den? Upphängningen måste vara slut vid de här lagret, även diskanterna bör bytas... hur du går tillväga med renoveringen och om du vill ha mer info om dina hgt så kolla på carlssonplanet.com
Anade det, men högtalarna låter överraskande bra. Dessutom är de otroligt fräscha för att var nära fyrtio år - inte en skråma i faneren. Efter en dammsugning och avtorkning med fuktig trasa ser de ut som nya. Det ska bli ett nöje att sätta in nya element och få ett par allt igenom fräscha högtalare.

Ändring 1:
Men när man läser renoveringstipsen på carlssonplanet.com konstateras att det för närvarande inte finns några 8"-element som kan ersätta originalelementen. Eller är det nån av skribenterna som vet om det kommit några likvärdiga?

Ändring 2
Men när man läser FAQ:n på carlssonplanet.com så finns det ett 8"-element som betraktas som tillräckligt gott för att kunna ersätta originalalementet... Huru härmed?

mvh/ Jörgen G
Post Reply