En kompis hittade ett par carlssonhögtalare på en loppis idag. Eftersom han tyckte att vi ( det vill säga min fru och jag) behövde ett par dylika köpte han dem efter en kort överläggning (med min fru)...
Nåväl, nu är högtalarna hemma och de låter bra! Föga överraskande för läsarna på detta forum kan jag förstå.
Detta vårt nya högtalarinnehav - som jag identifierat som OA5K - framkallar emellertid några frågor:
Fällor eller fel
Finns det några speciella saker jag bör kolla vad avser det tekniska? Något som brukar strula med carlssonhögtalare från aktuell tid eller just denna modell? Men som sagt - högtalarna verkar funka alldeles utmärkt utifrån vad jag kan höra med den övriga utrustning jag har tillgänglig(taskig FM-del i en risig reciever som jag redan kastat en gång...). Allt verkar dessutom vara välbyggt, inget fusk i bygget kan skådas.
Lämpliga förstärkare och CD
Som jag antyder ovan har jag inte kunnat prova högtalarna med bra elektronik som kan göra dem rättvisa. Har någon av skribenterna förslag på vad jag ska ha i åtanke när det gäller anskaffande av lämpliga förstärkare/reciever och CD-spelare? Billigt och bra är härvidlag honnörsorden.
Ålder
Hur gamla är högtalarna, sena 60-talet?
mvh/ Jörgen G