EKK som högtalarkabel
Re: EKK som högtalarkabel
En liten fråga bara: Hur får man in 2+2 EKK-ledare i en Canon-kontakt? :|
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
-
-distortion-
- (515+ posts)

Finns det nån som märkt skillnad på "vanliga" kablar? Alltså inte några speciella märkesgrejer för flera mijoner, utan vanliga skitkablar som folk oftast använder.
Efter att ha kopplat ur flickvännens stereo till förmån för min egen :P upptäckte jag att hennes kablar var bra mycket, åt minstone, grövre än mina kablar som en gång följt med några bilhögtalare. Jag som inte tror på den sortens teorier om kablar och grejer provade ändå, efter påtryckning av Dynamic22, att löda dit de grövre kablarna på min 116.
Både jag och Dynamic sa, nästan i kör, "..mer bas!" efter att ha bytt.
Slutsatsen man kan dra av det är att antingen var det ögat som lurade örat, vilket inte är så troligt eftersom båda reagerade på en gång, samtidigt, på samma ljudförändring, eller så var det så att det faktiskt var en stor förändring i ljudet.
Detta gjorde mej mer nyfiken på hur man kan förbättra en kabel utan att punga ut en massa pengar. EKK rekommenderas av LTS, dom har aldrig fel va? Men Svalander pratar om flätning i alla kabelsammanhang.
Blir en flätad kabel mer resistent mot störningar? Är det värt jobbet att fläta EK eller EKK eller vad det blir, 2x2 trådar, en fin fyrfläta?
Går de ens att fläta? Vad finns det för alternativ som är flätbara?
Efter att ha kopplat ur flickvännens stereo till förmån för min egen :P upptäckte jag att hennes kablar var bra mycket, åt minstone, grövre än mina kablar som en gång följt med några bilhögtalare. Jag som inte tror på den sortens teorier om kablar och grejer provade ändå, efter påtryckning av Dynamic22, att löda dit de grövre kablarna på min 116.
Både jag och Dynamic sa, nästan i kör, "..mer bas!" efter att ha bytt.
Slutsatsen man kan dra av det är att antingen var det ögat som lurade örat, vilket inte är så troligt eftersom båda reagerade på en gång, samtidigt, på samma ljudförändring, eller så var det så att det faktiskt var en stor förändring i ljudet.
Detta gjorde mej mer nyfiken på hur man kan förbättra en kabel utan att punga ut en massa pengar. EKK rekommenderas av LTS, dom har aldrig fel va? Men Svalander pratar om flätning i alla kabelsammanhang.
Blir en flätad kabel mer resistent mot störningar? Är det värt jobbet att fläta EK eller EKK eller vad det blir, 2x2 trådar, en fin fyrfläta?
Går de ens att fläta? Vad finns det för alternativ som är flätbara?
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
-
robertzimmerman
- (50+ posts)

-distortion-
jag har aldrig märkt någon stor skillnad på kablar, men nog finns den där, anledningen att man blir förvånad första gången man hör den är nog just att man inte väntar sig något alls och lyssnar på helspänn. Skillnaden kanske upplevs större än den egentligen är? ovanstående sagt mest för att förstöra det roliga!
Hur som helst, att fläta lösa (isolerade
) ledare från EKK (EK antar jag), är nog inte så himla spännande, de är styva! Jag gjorde ju en "svalanderfläta" för ett par år sen och det var ett jäkla slit måste jag säga, den kabeln var ändå smidigare..
Men, fixa ett par kalla öl, lite schyst musik och bjud in Dynamic22 på "kabelflätarafton", det verkar ändå vara en kul idé! Både EKK och fyrflätor verkar ju vara väldigt poppis!
Mycket av poängen med att fläta är väl vad jag förstått det just att minska påverkan från yttre störningar, kanske också att minimera ledarnas påverkan på varandra?
(PS. Jag fick skjuta upp resan, vi åker i morgon, så jag kanske inte kan svara)
God lyssning och ett gott nytt ljud!
jag har aldrig märkt någon stor skillnad på kablar, men nog finns den där, anledningen att man blir förvånad första gången man hör den är nog just att man inte väntar sig något alls och lyssnar på helspänn. Skillnaden kanske upplevs större än den egentligen är? ovanstående sagt mest för att förstöra det roliga!
Hur som helst, att fläta lösa (isolerade
Men, fixa ett par kalla öl, lite schyst musik och bjud in Dynamic22 på "kabelflätarafton", det verkar ändå vara en kul idé! Både EKK och fyrflätor verkar ju vara väldigt poppis!
Mycket av poängen med att fläta är väl vad jag förstått det just att minska påverkan från yttre störningar, kanske också att minimera ledarnas påverkan på varandra?
(PS. Jag fick skjuta upp resan, vi åker i morgon, så jag kanske inte kan svara)
God lyssning och ett gott nytt ljud!
-
12björn
- Internationalization Team

Har länge haft den inställning Du har, men har blivit tvungen att ompröva den. Tyvärr, eftersom allt blev betydligt mer komplicerat.-distortion- @ Tue 08 Feb, 12:13 am wrote:Finns det nån som märkt skillnad på "vanliga" kablar?
Det är skillnad mellan olika kablar! Det är bara att konstatera. Se'n om man tycker det är värt mödan och kostnaden är en annan sak.
Nu vet jag inte riktigt vad Du menar med "vanliga kablar"; har inte provat EKK eller fyrflätat; tycker inte att det är så alldeles lätt att jämföra kablar, eftersom det inte bara är att lämna tillbaka det man inte är nöjd med.
De högtalarkablar jag har nu, Supra Ply 3,4S (dvs den skärmade varianten) blev ett klart lyft på alla områden jämfört med elsladd från min lokala järnhandel. Den kostar ca 90 kr/m och är m a o inte alldeles "svindyr".
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Kablar påverkar åtminstonde till någon grad. När jag provisoriskt kopplade in mina OA-14 i vardagsrummet så var de placerade så att jag var tvungen att ha långa kablar. Eftersom det var Lördag kväll så var Bauhaus enda tänkbara stället att få kabel. de hade äkta no-name 1,5mm2 kabel, 12 meter per högtalare...
Efter flytt av stereon till andra änden av rummet och inkoppling av lite kraftigare och vettigare kabel* i tvåmeters längd så kom basen från OA-14 fram till slut.
Detta är ju visserligen verkligen äpplen och päron men det påvisar att det finns en påverkan från kablar. Vad som defact händer elektriskt överlåter jag åt andra.
Med vänlig hälsning
Martin
Kablar påverkar åtminstonde till någon grad. När jag provisoriskt kopplade in mina OA-14 i vardagsrummet så var de placerade så att jag var tvungen att ha långa kablar. Eftersom det var Lördag kväll så var Bauhaus enda tänkbara stället att få kabel. de hade äkta no-name 1,5mm2 kabel, 12 meter per högtalare...
Efter flytt av stereon till andra änden av rummet och inkoppling av lite kraftigare och vettigare kabel* i tvåmeters längd så kom basen från OA-14 fram till slut.
Detta är ju visserligen verkligen äpplen och päron men det påvisar att det finns en påverkan från kablar. Vad som defact händer elektriskt överlåter jag åt andra.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Jag har nu ägnat ungefär två timmar åt att klippa till och montera Cannon-kontakt på en EKK-sladd. För mig med ganska lite erfarenhet från lödning var det i stort sett omöjligt att få till bra lödningar mellan dubbla 2,5 mm-ledare och de små vingliga kontaktblecken i kontakten. Den sista halvtimmen höll jag uteslutande på med att försöka få fast de stela sladdarna runt skruvarna på förstärkaren (den lokale handlaren hade inga passande gafflar att löda på).
Andra kanalen får vänta tills imorgon...
Andra kanalen får vänta tills imorgon...
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Jag ändrade mig och slängde ihop den andra sladden också. Nu tog det "bara" en halvtimme. Tyvärr är det lite för sent för att provspela.
(Jag gjorde en kort jämförelse med ena kabeln bytt tidigare i eftermiddags. Som väntat inbillade jag mig att kanalen med den nya kabeln lät mycket bättre...)
(Jag gjorde en kort jämförelse med ena kabeln bytt tidigare i eftermiddags. Som väntat inbillade jag mig att kanalen med den nya kabeln lät mycket bättre...)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
-
12björn
- Internationalization Team

... å de e ju de som e huvudsaken ... 8)Daniel @ Tue 08 Feb, 10:52 pm wrote:Som väntat inbillade jag mig att kanalen med den nya kabeln lät mycket bättre...
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Just precis...12björn @ Tue 08 Feb, 2005 23:17 wrote:... å de e ju de som e huvudsaken ... 8)Daniel @ Tue 08 Feb, 10:52 pm wrote:Som väntat inbillade jag mig att kanalen med den nya kabeln lät mycket bättre...![]()
Idag satte jag mig i alla fall ner och lyssnade ordentligt. Det lät så bra att jag fick lust att kräma på ordentligt. Det dröjde inte många minuter förrän jag hörde ett dovt bultande missljud från vänster kanal, och jag tänkte att jag nog hade bränt OA-6ans bass-energizer...
I själva verket hade jag i upphetsningen glömt att jag väntade besök. Bakom den dånande musiken hörde jag inte att det ringde på, och min gäst fick bulta hårt på vardagsrumsfönstret för att göra sig hörd.
Jag slås också av hur jag tycks ha vant mig vid 9710-orna. Jag vet inte om nya kablarna gjort sitt till, om högtalarna behövde spelas igenom lite efter att ha stått oanvända i många år, eller om man på något mystiskt sätt blir tillvand på 9710-soundet. Bra låter det i alla fall, och jag börjar tveka om byte av mellanregistren verkligen är nödvändigt.
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Javisst är det skillnad på kablar!Martin Dellstig wrote:Hej!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag har levt lycklig i ca 20 år med Isodakabel rakt igenom (både signal- och högtalarkabel). Dessa köpte jag hos Audiotorum, en firma som drevs av hifinestorn Anders Edenholm. Dom sålde mest grejer som förknippas med den fransk/japanske rörgurun Jean Hiraga. Isoda var bland det bästa man kunde köpa på den tiden och kablarna ersatte mina Supra högtalarkablar och SSK (sämsta sortens kabel, dvs de som förr följde med i kartongen). Skillnaden var enorm och jag har som sagt levt nöjd med dom i ca 20 år.
Vid årsskiftet blev jag lycklig ägare till ett par OA58.2. Dom har egentligen bara EN brist. Det går inte att få in kabeln mellan huven och själva högtalaren utan att få problem med att sätta tillbaka huven igen. Själva terminalerna sitter dessutom idiotiskt till. Jag trodde att lösningen skulle vara att skaffa platt kabel (typ Nordost) och kom över ett par begagnade Red Dawn till hyfsat pris (nypris ca 12500 för 2x3 meter). Skillnaden i ljud var häpnadsväckande och tydlig för var och en. Ljudet öppnade upp sig och avslöjade detaljer som jag aldrig hört förut. Men nästa reaktion var: Men, hallå vart tog basen vägen? Växlade mellan Isoda och Red Dawn några gånger. Det var ingen tvekan. Med Red Dawn blev ljudet mer detaljerat och avslöjande men samtidigt påträngande och nästan lite vasst jämfört med mina gamla Isoda som hade stor trivselfaktor. Eftersom dom inte heller löste problemet med huven och terminalerna så sålde jag dom vidare. Jag vill bara för ordningens skull säga att Red Dawn är en fantastisk kabel i rätt omgivning men den passade inte hos mig.
Men nu var kabelbytardjävulen väckt! Började leta efter andra alternativ och blev intresserad av Chord Odessey. Upptäckte att man kunde spara in en rejäl hacka genom att köpa dom från England. Hos Divine Cable (http://www.divinecables.co.uk) kan man få dom för ca 1700 kr inkl. terminering och frakt. I Sverige är riktpriset ca 2600 kr. Jag beställde en uppsättning och leveransen tog inte mer än några dagar (4 arbetsdagar). Dessa kablar är ljudmässigt en blandning av Red Dawn och Isoda. Öppna och detaljerade som Nordost (om än inte lika mycket) men med värme och klangbalans som hos Isoda. Rekommenderas varmt till Carlssonhögtalare.
Ja, detta blev ett långt inlägg vars egentliga syfte bara var att tipsa om att man köpa kablar billigare i England.
//Hasse
OA58.2