Har renoverat ett par OA-12 i teak med nya B65OA-II och CT62.
Har spelat de hela dagarna (inte nätterna, vi bor i hyreshus ) i snart en veckas tid nu. Tycker fortfarande att diskanterna låter lite hårda och att basen inte går så djupt som den borde.
Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid inspelning tar med de här elementen?
Jag har aldrig "klockat" inspelningen av element men i den takt jag spelar musik med kanske ett snitt på tre skivor per dag så tycker jag att efter 2-3 veckor brukar det mesta vara klart, CT62 är ett element som tar lång tid att få till.
Personligen tror jag att det är det bästa att spela in element med vanlig musikspelning på rimliga nivåer, tror inte på att köra 50 Hz på 3/4 volym dygnet runt.
Har du spelat musik i 6 dagar och 12 timmar om dagen så borde du märka skillnad.
Vad jämför du basen med ?
Mycket beror ju på lådan och OA12 går inte lika djupt som t.ex. OA14även om de har samma baselement.
Lådan bör vara tät, har monterat ny gummilist under baffeln samt tätat med silikon på övriga ställen som skulle kunna läcka luft.
Däremot noterade jag att delningsfiltret saknade 10 uF-kondensatorn!
Ska naturligtvis åtgärda detta snarast möjligt. Hur påverkar det ljudet egentligen? Innebär det "bara" att basen delas med 6dB istället för 12db?
Tycker mig märka att diskanterna har mjuknat ytterligare efter en hel dags musikpoppande.
Inspelning i en vecka bör räcka för att båda elementen ska nå sitt fulla välljud, om du verkligen spelat hela dagarna. B65-01 II ska ge högre upplösning och gå hörbart djupare än alla tidigare Carlssonbasar i SC165-serien och CT62 ska efter inspelning inte ha något egetljud alls, bara låta helt transparent.
Uppnår du inte detta ljud från dina högtalare inom kort så bör du se över din elektronik. Kolla också om
du har kopplat allt rätt i filtren, om du fasat kablarna rätt till elementen och kopplat rätt mellan förstärkaren och högtalarna.
Stämmer allt här - ja, då kan felet bara ligga i elektroniken, det är jag helt säker på.
Lycka till!
Ville bara meddela att mina OA-12:or äntligen "släppt sargen"! Efter en ovanligt lång inspelningstid, måste jag säga!
Hann nästan tappa hoppet...
Nu spelar dom fantastiskt fint! Djupt och kontrollerat i basen, runt och skirt i diskanten...underbart!
(Jag måste passa på att slå ett slag för den förstärkare jag använder för att driva mina Carlsson: Trends T-amp 10.1, den har verkligen imponerat på mig!)