Överhörning mellan drosslar i filter ?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Överhörning mellan drosslar i filter ?

Post by snillet »

Enligt allt jag tidigare lärt mig om delningsfilter skall man försöka lägga filterdrosslarna så att inte magnetfälten går i varandra för att undvika överhörning i filtret med diverse allmänna otrevligheter som följd.

Nu observerar jag att drosslarna i mina OA12:or ligger ganska nära varandra och är orienterade åt samma håll :roll:

Finns det någon tanke i detta / om detta ?, högtalarna är ju företrädelsevis extremt väl utförd ingenjörskonst så den här detaljer stör mig lite.

Finns det att vinna på att t:ex ställa diskantdrosseln på högkant istället ?
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Överhörning mellan drosslar i filter ?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Vid placering av induktanser nära varandra kan de påverka varandra.
Jag tror inte att "överhörning" mellan spolarna är någon stööre fråga däremot så kan väl induktanserna ändras om de placeras nära varandra.

Kika lite på
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
så får du se lite kul om detta.

Tror dock inte att problemet skall överdrivas, det torde ju varit uppe vid godkännandet av konstruktionen.

Antar jag.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Överhörning mellan drosslar i filter ?

Post by snillet »

Det går ju hyggliga strömmar genom komponenterna så nog tror jag att man kan räkna med viss "kraft" i fälten runt dem, så överhörning är nog inget man skall ignorera.

Gjorde med en bekant en gång ett lyssningstest där vi jämförde att ha drosslarna "off axis" gentemot varandra och att bara lägga dem platt ned på kortet, detta i ett par hemmabyggen med Dynaudioelement och väldigt välgjorda TM lådor, 2 vägare.

Helt klart hördes det en skillnad i mellanregisterområdet när man tiltade den ena drosseln, "öppnade" lite mer, mindre filt över ljudbilden. Vilket kom tillbaka när vi la ned den igen.

Iofsig så kan jag tycka att med tanke på den ganska mediokra ljudkvalitén i MT20:orna (väääntar på de nya :| ) så kanske det inte märks så stor skillnad.

Självklart får man induktansförändring, man lägger ju ihop spolarna...., men iomed att du lägger ihop dem magnetiskt så kommer du också att lägga ihop signalerna.

I vilket fall.... tror jag ändrar orientering på diskantspolen i OA12:orna 8-)
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Post Reply