Någon som provat B65oa II i oa50?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
LarsHP
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: Någon som provat B65oa II i oa50?

Post by LarsHP »

s.b wrote:Glöm inte att ändra delningsfilter om du ska byta basar
annars blir det lönlöst att prova B65
Hej

Jeg skriver på dansk (håber det kan læses). Jeg har prøvet at montere B65oa II i et sæt OA50.0. Lydgengivelsen er stort set uden lave frekvenser. Meget diskant+mellemtone. Er der nogen som har erfaring med en mulig løsning (evt. nyt delefilter) ? Der er intet filter til bassen i en OA50.0.
Kalejdokom
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Kalejdokom »

Jag har idag köpt mig ett par fina OA50.0 i originalskick (trasiga basar etc...) och tänker mig en uppgradering till .4. Frågan är om det är någon hemlighet hur filtret ser ut eller är det någon som vet och i så fall kan lägga ut en ritning eller komponentförteckning?

Kan man fortfarande köpa uppgraderingar (filter) av Larsen?
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

Jajjamensan, du kan kan fortfarande köpa av Larsen. Jag har faktiskt själv nu uppgraderat med nya basar och nu även (igår) köpt mig filter och diskant (.4) och är äntligen nöjd över ljudet! Tack och lov :D
Larsen hade för övrigt varit så snäll att han bytt ut fästplattan på diskanten till orginal .0 form, vilket gör det särkilt lätt att montera... Med det nya filtret fick plötsligt dessa högtalare basresurser!
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Är det någon som sitter på data över B65II ?

Skulle vilja ha tag i fysiska data, T/S är inte nödvändigt men allt är intressant, liksom frekvensgång m.m.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Kalejdokom
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Kalejdokom »

snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Den har jag sett redan, vart ute efter lite mer detaljerade uppgifter än bara T/S.
Men tack iaf :)
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Niels
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Niels »

Ivil wrote:Jajjamensan, du kan kan fortfarande köpa av Larsen. Jag har faktiskt själv nu uppgraderat med nya basar och nu även (igår) köpt mig filter och diskant (.4) och är äntligen nöjd över ljudet! Tack och lov :D
Larsen hade för övrigt varit så snäll att han bytt ut fästplattan på diskanten till orginal .0 form, vilket gör det särkilt lätt att montera... Med det nya filtret fick plötsligt dessa högtalare basresurser!
Jeg har noen spørsmål, eier et sett renoverte OA50 som jeg har oppgraderet til 50.2 via John Larsen, filter, bass og diskant :
Nu vil jeg sikkert selge mine Martin Logan og bare kjøre med Carlsson, og da tenker jeg oppgradere de til 50.4.
Nå synes jeg lydbildet ligger veldig lavt (unntatt vokaler osv), bassen er ikke noe spesielt, og diskanten har noen ganger, spesielt ved tv lyd, en merkelig "hiss" lyd.
Jeg driver de med en Bryston B-100 DA integrert.

Er det muligt å oppgradere "i steg", altså først skifte diskanter f.eks., da filter og bass ? Kan alt kjøbes separat hos John Larsen, eller andre ? Er der noen priser på de forskjellige deler på nettet ?

Jeg må "skjule" investeringen for min kone......
Ser jeg på prisen av total oppgradering, da håber jeg virkelig det blir verdt det i lyd....

Jeg så en artikel i "faktisk.se" hvor man omtaler fjerning av kabelsko, og sette i ny "original" kabel innvendig. Jeg har ikke skiftet disse kabler, så jeg må jo stadig ha de gamle originale, bortsett fra de der fulgte med 50.2 filtret fra John Larsen, ikke ?

Hilsen Niels.
Squeezebox 3 > Stereovox VX2 > Bryston B-100 SST DA > Carlsson OA50.2 > Sennheiser HD 580 Precision
Niels
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Niels »

Her var stor respons. :(
Til OA50.4, er det bare John Larsen der har det nye filtret man trenger ?
Jeg så bassen og diskanten hos hifikit.se

Ivil, det nye filtret du har fått, det er 50.4 filtret ? Jeg har 50.2 filter nå....
Jeg leste et sted man kunne velge forskjellig kvalitet filter, noen der vet mer om det ?
Squeezebox 3 > Stereovox VX2 > Bryston B-100 SST DA > Carlsson OA50.2 > Sennheiser HD 580 Precision
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

japp det är .4 filtret som jag har. (köpt av Larsen). Blev mycket bättre, men jag kan nog ändå inte rekomendera kostnaden för uppgradering...ljudbilden förblir låg och när det inte finns nån center att köra så kan röster i film ibland låta helt galet...
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Hej..

Kan någon bistå med en filter ritning, inklusive värdena på komponenterna. dvs för B65oa och T11oa.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Post Reply