Renovering OA4 Typ2?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: Renovering OA4 Typ2?

Post by PeterM »

Hej igen.

Just nu spelar det ingen roll vad som låter dåligt för jag måste lösta frågan med impedansen :D

Enligt specifikation ska det sitta tre diskanter i OA4, två 8 ohm och en 16 ohm. Dessa är (väl) parallellkopplade på delningsfiltret vilket då ger en impedans på 3.2 ohm.

I mina sitter det tre st 16 ohm vilket ger en impedans på 5.3 ohm.

Monterar jag tre 8 ohmare så blir det en impedans på 2.7 ohm

Monterar jag fyra 8 ohmare blir det en impedans på 2 ohm.

Hur reagerar delningsfiltret på förändringar av denna typ?
Inte alls eftersom spolarnas motstånd är mångt mycket större så diskanternas koppling spelar ingen större roll?
Oerhört stor effekt eftersom brytfrekvensen ändras och helt fel frekvenser körs ut på diskanterna?

HJÄLP.

MVH, Peter
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

OM du nu skall ha 4 diskanter, varför inte ändra filtret till OA5 typ2 värden ?
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Nej, nej inte så!

Monterar du:
- Fyra st 8 Ohms diskanter. Skall monteras 2 st i serie parallelt med 2 styck i serie ==> 8 ohm
- Två st 8 Ohms diskanter och en st 16 Ohms diskant. Skall monteras 2 st 8 Ohms i serie parallelt med 1 styck 16 Ohms diskant. ==> 8 ohm
- Tre st 8 Ohms diskanter. Skall monteras 2 st 8 Ohms i serie parallelt med 1 styck 8 Ohms diskant. ==> 5,3 ohm

Jag har aldrig öppnat en OA-4 så jag är osäker på vilken av de två sista varianterna det är i verkligheten.
Det borde ju dock framgå av märkningen på de diskanterna som sitter där.
Jag vill minnas att kretskortet är samma för OA-4, OA-5 och OA6 typ 2 (altså MR +disk för OA-6), åtminstonde enligt märkningen på kretskortet i de OA-5 jag öppnat.
Fast jag hade försökt montera dit 4 diskanter.
På OA-5 så är det en 6,8uF kondensator, är impedansen annorlunda så torde ju även värdet vara annorlunda. (På POP-boxen används en 5uF)

Hjälper detta dig framåt?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Tycker att det här med vassheten på 9710 är lite överdrivet ibland. När man sitter ner och lyssnar tror jag mer att man störs av diskanternas väsande.
Väser det eller låter vasst så coata diskanterna och se vad du tycker sedan.

Hade ett par OA-5 där gitarrer lät outhärdligt en gång, en coating gjorde gott.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by PeterM »

Hej och tack så mycket för svaret!

Det är alltså 8 ohm som är målet? I så fall har jag inga problem med att veta hur jag ska montera diskanterna.

Eftersom det idag sitter tre 16 ohms diskanter så ger de antingen 5.3 ohm eller 10ohm impedans.

Är det någon som vet om det är 8 ohm eller 16 ohm 9710 i dem? Enligt den beskrivande texten på http://www.carlssonplanet.com/oa4ii.php är det 8 ohm men enligt den tekniska specifikationen för TYP1 så är det 16 ohm. Är det det som skilljer mellan typ1 och typ2?

MVH, Peter
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by PeterM »

Hej igen.

Jag har tagit tre bilder på undersidan av baffen:

http://www.minhembio.com/Peter%20M/174213/

Där kan ni se att alla tre diskanter är parallellkopplade vilket ger 5.3 ohm. Hur ska jag då koppla in 4 st 8 ohmare? Ska jag montera dem till 3.2 eller 8 ohm? Eller är det dumt att ha 4st 8 ohmare?

Jag har också lagt upp en bild på bredbandselementet. Är det någon som kan avgöra om det är 8 eller 16 ohm?

MVH, Peter
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Rolf Zetterberg »

Någon 16 ohms 9710 finns inte vad jag vet.Jag har kollat i Philips kataloger för att vara säker,men nix.Nej,7 eller 800 ohm.I ditt fall den vanliga 7 ohm.
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by PeterM »

Tack Rolf

Jag har just fått bekräftat att det var ett typo under OA4-typ2:s beskrivningsida här på CarlssonPlanet. Och just som du skriver finns de ej i 16 ohms variant, där av min stora förvirring.

Har någon kollat på bilderna på delninsfiltret? Är det ett likadant som sitter i OA5?

MVH, Peter
Post Reply