En liten fundering
Re: En liten fundering
Tack för livstecken, SSC!
Att gräva igenom Stigs dokumentation, katalogisera, finna kopplingar mellan dokumenten och helst scanna och lagra allt elektroniskt med alla relevanta korsreferenser kräver massor av tid från hängivna och kunniga personer. Dessutom måste det ske ideellt , och jag tror inte att man ska ha några förhoppningar att finna några rön som kommer att kunna omsättas i nya kommersiella produkter som kan generera avsevärda royalties till stiftelsen inom överskådlig tid. Hade jag bott närmare Stockholm skulle jag gärna bidragit i det arbetet.
Personligen tror jag att SSC ska akta sig för att lägga en massa resurser på att ta fram nya kompletta högtalare och försöka konkurrera med Larsen inom samma segment.
Viktigare är att stödja alla entusiaster och sig själv genom att finna en modell som gör det möjligt för en distributör/återförsäljare att göra tillräckliga inköp av godkända ersättningselement för CT62, B65 och 9710 (i nämnd ordning) så att de verkligen blir tillverkade till ett rimligt pris och inte lägga på en ohemul royalty så att uppgraderingar kostar mer än de smakar. Det gäller att hamna på en prisnivå så att det blir en folkrörelse att leta fram sina gamla Carlsson/Sonab-lådor och uppgradera med bl.a. nya element. Klonbyggen bör naturligtvis också uppmuntras!
I nuläget är kanske frågan snarast "vad kan vi göra för SSC" än "vad kan SSC göra för oss"?
Att gräva igenom Stigs dokumentation, katalogisera, finna kopplingar mellan dokumenten och helst scanna och lagra allt elektroniskt med alla relevanta korsreferenser kräver massor av tid från hängivna och kunniga personer. Dessutom måste det ske ideellt , och jag tror inte att man ska ha några förhoppningar att finna några rön som kommer att kunna omsättas i nya kommersiella produkter som kan generera avsevärda royalties till stiftelsen inom överskådlig tid. Hade jag bott närmare Stockholm skulle jag gärna bidragit i det arbetet.
Personligen tror jag att SSC ska akta sig för att lägga en massa resurser på att ta fram nya kompletta högtalare och försöka konkurrera med Larsen inom samma segment.
Viktigare är att stödja alla entusiaster och sig själv genom att finna en modell som gör det möjligt för en distributör/återförsäljare att göra tillräckliga inköp av godkända ersättningselement för CT62, B65 och 9710 (i nämnd ordning) så att de verkligen blir tillverkade till ett rimligt pris och inte lägga på en ohemul royalty så att uppgraderingar kostar mer än de smakar. Det gäller att hamna på en prisnivå så att det blir en folkrörelse att leta fram sina gamla Carlsson/Sonab-lådor och uppgradera med bl.a. nya element. Klonbyggen bör naturligtvis också uppmuntras!
I nuläget är kanske frågan snarast "vad kan vi göra för SSC" än "vad kan SSC göra för oss"?
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Det allra viktigaste, som jag ser det och som skrivits tidigare i tråden, torde vara att få fram en spelbar prototyp till trevägaren. IÖ Kallade den i sin minnesartikel för "Stigs testamente" och den torde bättre än något annat visa Stigs yttersta idéer om musikåtergivning. Men det förutsätter att det är Stigs trevägare och inte en helt omkonstruerad version såklart.
Vidare tror jag som Lennart att man gör sig en rejäl björntjänst om man försöker konkurrera med Larsen inom samma marknadsområde.
/Erik
Vidare tror jag som Lennart att man gör sig en rejäl björntjänst om man försöker konkurrera med Larsen inom samma marknadsområde.
/Erik
*funderade en lång stund*
Kom sedan fram till att utifrån det jag läst här så verkar infon stämma från alla håll ?
Mycket av arbetet SSC utför är ideellt, därför finns helt enkelt inte tid/möjlighet att hålla i förväg utlovade tidsplaner.
Det har tidigare meddelats tidsplaner om löpande projekt som ingett falska förhoppningar hos entusiasterna men även strulat till det något hos "vanliga" köpare av hifiutrustning. Därför väljer SSC att framledes inte lägga fram några planer förrän färdiga lösningar/produkter finns.
Så långt tror jag att informationen gått fram.
Kommer då SSC:s ekonomi att vara hållbar framöver eller bör "vi" entusiaster vara oroliga för detta, att det omhuldade och viktiga arvet från Stig skall gå till spillo ?
Känns som om just den delen av frågeställningen undveks.
Kom sedan fram till att utifrån det jag läst här så verkar infon stämma från alla håll ?
Mycket av arbetet SSC utför är ideellt, därför finns helt enkelt inte tid/möjlighet att hålla i förväg utlovade tidsplaner.
Det har tidigare meddelats tidsplaner om löpande projekt som ingett falska förhoppningar hos entusiasterna men även strulat till det något hos "vanliga" köpare av hifiutrustning. Därför väljer SSC att framledes inte lägga fram några planer förrän färdiga lösningar/produkter finns.
Så långt tror jag att informationen gått fram.
Kommer då SSC:s ekonomi att vara hållbar framöver eller bör "vi" entusiaster vara oroliga för detta, att det omhuldade och viktiga arvet från Stig skall gå till spillo ?
Känns som om just den delen av frågeställningen undveks.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Hela svaret var ett enda långt undvikande. Påminner starkt om de svar man skriver på en tenta när man inte har en aning om vad man ska skriva. Väldigt mycket fina ord med väldigt lite innehåll.
/Erik
/Erik
Last edited by Erik Johansson on Thu 20 Mar 2008, 09:20, edited 1 time in total.
Om jag inte missminner mig så sprenderade du flera timmar här inne i Torsdags (för mindre än en vecka sedan).Per Gulbrandsen wrote: Jag har helt enkelt inte hunnit in på mitt eget forum den senaste veckan, tro det eller ej.
Intressant. Jag pratade med IÖ i Tisdags kväll som du vet. Han hade skickat ett mail där han delvis anklagade mig för den situation som SSC var i. Jag blev ärligen förbannad på det och kontrade med att fråga om det var mitt fel att SSC inte hade lyckats hitta ny expolatör och om det var mitt fel att SSC inte har färdigställt nya element och 'befintliga' modeller. Det hade han inget bra svar på. Nåväl jag frågade också honom om det som står här är felaktigt eller osant. Och det fanns inget (förutom en sak som han mest var intresserad över var jag hade fått uppgifterna ifrån) som han direkt kunde peka på. Eftersom du säger att tråden är full av 'anklagelser och felaktigheter' så kanske du kan peka på några av dessa?Per Gulbrandsen wrote: Tråden är så full av anklagelser och felaktigheter att jag inte vet var jag ska börja, så mycket handlar om missförstånd, falska uppgifter och rena feltolkningar.
Grantroll: När det gäller vem som är huvudman för SSC och därmed bestämmer styrelsesammansättning så är det länsstyrelsen i sthlm. Det är en smal sak för dessa att avsätta delar eller hela styrelsen om de finner att den inte har skött sig oklanderligt. Exempelvis genom att glömma föra styrelseprotokoll.
ps.
Samtalet med IÖ avslutades i godare ton än det inleddes och avhandlade bl a saker som var intressanta för SSCs fortlevnad. Men de tänker jag näppeligen diskutera med någon annan än IÖ.
ds.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
[quote]
Grantroll: När det gäller vem som är huvudman för SSC och därmed bestämmer styrelsesammansättning så är det länsstyrelsen i sthlm. Det är en smal sak för dessa att avsätta delar eller hela styrelsen om de finner att den inte har skött sig oklanderligt. Exempelvis genom att glömma föra styrelseprotokoll.
Tack för klarläggandet Nagref.
Det varungefär det jag menade, en stiftelse är inte som vilken pingisklubb som helst där alla kan bli
medlemmar och fritt välja in och välja utfolk ut styrelsen.
Dessutom styr ju stiftelsens stadgar (urkunder) på ett väldigt tydligt sätt vad en stiftelse får eller inte får göra.
Och avsett vad man som betraktare från sidan kan tycka om på vilket sätt styrelsen för SSC har skött sig fram till idag, så är det ju i det här fallet Lst. i Stockholm som avgör detta.
OBS jag vill inte att detta skall tolkas som om jag har kritik att framföra mot styrelsen, därom vet jag alldeles för lite.
För mej betyder annars förkortningen SSC något annat: http://www.sscskelleftea.se/
Kanske vore ett alternativ för att få igång produktionen.
Dessutom ärvi ju uppe i kända trakter, Lövånder där LEAB finns ligger ju i Skellfteå kommun.
Tack för klarläggandet Nagref.
Det varungefär det jag menade, en stiftelse är inte som vilken pingisklubb som helst där alla kan bli
medlemmar och fritt välja in och välja utfolk ut styrelsen.
Dessutom styr ju stiftelsens stadgar (urkunder) på ett väldigt tydligt sätt vad en stiftelse får eller inte får göra.
Och avsett vad man som betraktare från sidan kan tycka om på vilket sätt styrelsen för SSC har skött sig fram till idag, så är det ju i det här fallet Lst. i Stockholm som avgör detta.
OBS jag vill inte att detta skall tolkas som om jag har kritik att framföra mot styrelsen, därom vet jag alldeles för lite.
För mej betyder annars förkortningen SSC något annat: http://www.sscskelleftea.se/
Kanske vore ett alternativ för att få igång produktionen.
Dessutom ärvi ju uppe i kända trakter, Lövånder där LEAB finns ligger ju i Skellfteå kommun.
Bråk? Detta är diskussioner om vad SSC har gjort eller inte gjort.Stefan Björklund wrote:Ja jag ser att ni har ändrat forumets regler (board rules) idag så att sånt här bråk inte är tillåtet längre...
Mmm jag kom att tänka på samhällsprov på högstadiet eller gymnasiet.Erik Johansson wrote:Hela svaret var ett enda långt undvikande. Påminner starkt om de svar man skriver på en tenta när man inte har en aning om vad man ska skriva. Väldigt mycket fina ord med väldigt lite innehåll.
Var ju "typ" det jag kom fram till också.nagref wrote:Mmm jag kom att tänka på samhällsprov på högstadiet eller gymnasiet.Erik Johansson wrote:Hela svaret var ett enda långt undvikande. Påminner starkt om de svar man skriver på en tenta när man inte har en aning om vad man ska skriva. Väldigt mycket fina ord med väldigt lite innehåll.
Typ.
OA12 valnöt
Jag tycker att det var ett bra inlägg från SSC =).