Delningsfilter-OA14
Delningsfilter-OA14
Hej,
Jag har införskaffat ett par halvrenoverade OA14 med nya basar och diskanter, CT62, jag fick även med komponenter till delningsfiltren. Men värdena stämmer inte riktigt med de rekomendationer till modifierat delningsfilter som finns på hemsidan.
Var hittar jag en komplett ritning med alla värden till delningsfilter både orginal och det modifierade?
Frågan är om jag kan använda de spolar som följde med på köpet. det är inte trådspolar utan kopparfoliespolar av märket Janzen Audio, crosscoil, den större har värdet 0,26 ohm 1,80 mh och den mindre 0,18 ohm 1,00 mh.
Övriga komponenter stämmer med ritningen som rekomenderas för att anpassa filtren till CT 62 diskanterna.
Jag fick inte med något av de ursprungliga delningsfiltren utan bara nya lösa komponenter och material för att etsa nya kretskort.
Tacksam för råd om hur jag ska fortsätta renovering och uppbyggnad av delningsfiltren.
Jag har införskaffat ett par halvrenoverade OA14 med nya basar och diskanter, CT62, jag fick även med komponenter till delningsfiltren. Men värdena stämmer inte riktigt med de rekomendationer till modifierat delningsfilter som finns på hemsidan.
Var hittar jag en komplett ritning med alla värden till delningsfilter både orginal och det modifierade?
Frågan är om jag kan använda de spolar som följde med på köpet. det är inte trådspolar utan kopparfoliespolar av märket Janzen Audio, crosscoil, den större har värdet 0,26 ohm 1,80 mh och den mindre 0,18 ohm 1,00 mh.
Övriga komponenter stämmer med ritningen som rekomenderas för att anpassa filtren till CT 62 diskanterna.
Jag fick inte med något av de ursprungliga delningsfiltren utan bara nya lösa komponenter och material för att etsa nya kretskort.
Tacksam för råd om hur jag ska fortsätta renovering och uppbyggnad av delningsfiltren.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Delningsfilter-OA14
Hej!
Gå in på CarlssonPlanets huvudsida ==> Kontakt ==> Beställ så kan du beställa modifieringsbeskrivningen för att anpassa filtren till CT62.
Med vänlig hälsning
Martin
Gå in på CarlssonPlanets huvudsida ==> Kontakt ==> Beställ så kan du beställa modifieringsbeskrivningen för att anpassa filtren till CT62.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Eller om du inte vill sponsra Per så kan du kolla lite på en tråd på Faktiskt.se
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7404
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7404
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
En liten korrigering bara, pengarna för modifieringsbeskrivningar går INTE till Per utan till SSC.
Att hålla igång äldre modeller är en av SSCs målsättningar och då behövs även de små summorna.
Med vänlig hälsning
Martin
En liten korrigering bara, pengarna för modifieringsbeskrivningar går INTE till Per utan till SSC.
Att hålla igång äldre modeller är en av SSCs målsättningar och då behövs även de små summorna.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Se upp för dörrarna, dörrarna stängs.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
Varför är du så dryg Stefan?
Griffin: Finns historiska skäl just i denna fråga angående beteendet. Men det behöver vi inte ta upp i denna tråd med mindre än om någon verkligen är intresserad.
Filtret till OD11, OA12 OA14 med SC165 serie 4-basar ELLER B65oa samt CT62 ska ha följande komponentvärden:
Till basen: Spole 1.8mH (0.8mm-tråd) samt konding 10uF.
Till diskanten: Kondensator 4.7uF samt spole på 1.0mH (0.8mm-tråd).
Filtret till OD11, OA12 OA14 med SC165 serie 4-basar ELLER B65oa samt CT62 ska ha följande komponentvärden:
Till basen: Spole 1.8mH (0.8mm-tråd) samt konding 10uF.
Till diskanten: Kondensator 4.7uF samt spole på 1.0mH (0.8mm-tråd).
Last edited by nagref on Wed 09 Apr 2008, 19:04, edited 1 time in total.
Jag uttryckte mig kanske otydligt men det jag egentligen vill få ett tips om hur jag ska kompensera den avvikande resistansen i kopparfoliespoalarna för att få samma värde som i orginalets trådlindade spolar.
Vilken typ av motstånd är lämpliga för detta?
Jag kan ingenting om elektronik men kan nog få ordning på delningsfiltren bara jag vet vilka komponenter som ska ingå.
Anvisningarna för modifierering till nya diskanter har jag redan skaffat.
Och nu är det en gång så att jag inte har några orginalspolar utan bara foliespolarna.
Om någon fattar vad jag menar så är jag som sagt tacksam för ett tips av er,
erfarna medlemmar i detta forum.
Vilken typ av motstånd är lämpliga för detta?
Jag kan ingenting om elektronik men kan nog få ordning på delningsfiltren bara jag vet vilka komponenter som ska ingå.
Anvisningarna för modifierering till nya diskanter har jag redan skaffat.
Och nu är det en gång så att jag inte har några orginalspolar utan bara foliespolarna.
Om någon fattar vad jag menar så är jag som sagt tacksam för ett tips av er,
erfarna medlemmar i detta forum.
Edit: Hade fel värden i huvudet. Din 1.0mH-spole kan du använda om du sätter ett lagom stort motstånd i serie med det på kanske 0.56 ohm typ (i denna delen av filtret tenderar det inte vara så extremkritiskt) och 0.82 ohm i serie med 1.8mH-spolen.
Tack för klara besked.