Tonbalanskontroll

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Tonbalanskontroll

Post by bach4ever »

Är det någon på forumet som har erfarenhet av tonbalanskontroll? Stig själv använde sådana i olika varianter från 50-talet och framåt. För dej som inte vet, så är det en kombinerad bas/diskant kontroll som fungerar med samtidig bassänk och diskanthöj eller tvärtom runt en given brytfrekvens. Quad använder använder dem under beteckningen "tilt".
Fördelen är att klangen kan ändras utan att den subjektiva lyssningsnivån gör det. Att Carlssonhögtalare låter "ljusa" med vissa inspelningar (bla pga hur mixningen är gjord), kan lätt åtgärdas med en tonbalanskontroll. Jag körde själv ett par OA 6.2 med Sonabs R 3000 (som hade tonbalanskontroll) i början av åttitalet och tyckte att tonkontrollen fungerade perfekt, även om själva stärkaren inte var den bästa. Jag saknar den möjligheten fortfarande.
Vid lanseringen av OA 51 planerades det att en separat tonbalanskontroll avsedd att anslutas via tape/monitor slingan också skulle börja säljas som ett komplement till högtalarna. Den kom aldrig :(
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Tonbalanskontroll

Post by Jocke »

Jag har goda erfarenheter. Har haft Quad 34 och Luxman L550, båda med "tilt" som fungerat fint. Någon extern motsvarighet har jag inte sett till men appropå att 51-orna ansågs vara "ljusa" så låt Stig hälsa att det sitter tonkontroller på förstärkaren och det finns en anledning till det, använd dom!

/Jocke
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Luxman 550, var det den modellen med klass A drift på 50w?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Niels
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Niels »

Ja, Luxman hadde en endda større, L560.
Luxman sin C12 forforsterker hadde også en "Contour" justering. Den kan du finde for 500,- på Ebay, men de er veldig sjeldne dog.
Squeezebox 3 > Stereovox VX2 > Bryston B-100 SST DA > Carlsson OA50.2 > Sennheiser HD 580 Precision
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Jag tror att L560 och L570 kom senare som uppföljare L550. Den lät fantastiskt bra och gjorde mina OA51 stor rättvisa. Tyvärr var det ständiga problem och reparationer. Antagligen berodde det på den enorma värmeutvecklingen. Förstärkaren lämnar 50Watt per kanal men drar 400Watt så det blir ju rätt hett. På tal om "Tilt" så funkade även Quad bra med 51-orna även om den inte spelade med samma auktoritet som Luxman. En annan förstärkare som har funkat bra med Carlsson är Musical Fidelity A1, en liten "stekpanna" på 20watt i klass A. Dåvarande distributören, LEAB, rekommenderade denna som det mest prisvärda alternativet för OA-5X-serien (underförstått skulle Stig också stå bakom det rådet men det vet jag inte säkert).

/Jocke
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Jag driver mina OA 51or med Meridian elektronik idag; 588 CD, 502 pre, 504 tu och 557 power plus en tweakad Rega med Clearaudio för vinylen. CD-pre-power kör jag balanserat. Jag är mycket nöjd med vad de presterar, men saknar som sagt tonbalanskontrollen. En separat sådan av hög kvalitet att sätta in mellan pre och power skulle vara mumma. Möjligen ingen konstruktionskunnig som känner utmaningen? Jag tror nämligen det skulle vara till stor glädje för många Carlssonanvändare att upptäcka fördelarna med den korrektionsmöjlighet som Stig själv använde ihop med sina högtalare. Som sagt så låg det ju i pipelinen redan vid 51 lanseringen.

Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Det kan ju vara vits att kolla med John larsen i Skillingaryd som byggt 50-serien ända sedan 80-talet. En sådan här kontroll är ju ingen hemlighet så det kanske finns någon ritning eller schema?

/Jocke
Niels
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Niels »

De med separate for-og effektforsterkere kan jo bruke en equalizer. En retro type, 80 tallet, fra Technics, Pioneer, Nikko eller Yamaha vil virke fint.
Squeezebox 3 > Stereovox VX2 > Bryston B-100 SST DA > Carlsson OA50.2 > Sennheiser HD 580 Precision
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Efter kontakt med småländska höglandet kan det konstateras att Stig varken lämnade någon prototyp eller ritning till tillverkaren. Möjligen berodde det på distributören, som väl försökte gissa vad som var marknadsmässigt gångbart. Att Stig hade något på gång står ändå klart, eftersom det utlovades i annonseringen. Det är synd att inte fler fått tillfälle att pröva denna utmärkta tonkontroll, för isf tror jag det skulle finnas intresse att ta fram "en box" som tex kunde sättas mellan för och slutsteg.
Naturligtvis går det att använda en EQ på det här sättet, men användarvänligt blir det inte att flytta en massa skjutreglage jämfört med att vrida på en ratt.

Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Det var ju synd att det inte kom längre med tanke på att lösningen faktiskt presenterats. Det går väl att förhöra sig hos SSC, de har ju arkiverat alla Stigs ritningar och anteckningar.

Men om man ska titta på en "redig" smålänsk lösning så tager man ett stycke förstärkare med traditionella tonkontroller, rattar naturligtvis. Därefter anskaffar man ett lagom långt brett gummiband. Vrid det till en 8-a och kräng på det på tonkontrollerna i varsin ögla. Om du nu vrider upp basen kommer diskanten att minska och vice versa! :)

/Jocke
Post Reply