B65 oa II element i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Hej...

eftersom jag startade tråden så kan jag väl svara vad jag har kommit fram till. Jo det är nog så att B65oa II kräver en modifiering av filtret, enligt vad "nagref" angav vi tillfälle. Så om det mot förmodan kommer hem en sänding av nya basar och du tänkt spendera pengar på ett basbyte, så skall du nog ha fått klart för dig huruvida det krävs en moddning av filtret eller ej. Själv ligger jag lågt just nu med filtermoddningen mest beroende på avsaknaden av en CT62 ersättare (har orginal diskanter). Spelar jut nu på moddade OA50:or

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Modifieringen är en liten justering, inte en omvälvande förändring.
Det går utmärkt att använda utan mod, fast lite till finns det att hämta.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Modifieringen är en liten justering, inte en omvälvande förändring.
Det går utmärkt att använda utan mod, fast lite till finns det att hämta.

mvh

Martin
Martin,
det skulle vara intressant att veta vilken justering det är som behövs ?

Mvh
/staffan
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Hej...

Tror inte att dylika frågor blir besvarade. Varför har jag ingen aning om.

Hälsningar Lars
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

tjus wrote:Hej...

Hälsningar Lars
Ganska enkelt att svara på den frågan, nämligen den att SSC säljer modifieringsbeskrivningar till Carlsson högtalarna, detta för att få in några kronor till utgifter för att t.ex. bekosta inköp av komponenter vid framtagningen av t.ex. filtermodifieringarna, jag kan tänka mig att det går åt en och annan komponent innan utvecklingen är klar för ett filter. Lägg därtill kostnaden för att få fram nya element.

Skulle alla sprida dessa uppgifter om komponenterna helt fritt så skulle det inte komma in några pengar till SSC.
Tack och lov så är nästan alla som är ägare till Carlsson högtalare lojala mot stiftelsen och låter bli att sprida uppgifterna. Det är lite i egenintresse att få utvecklingen att gå frammåt.

Utan dessa små inkomster så blir det lite kärvare med utvecklingsarbetet, oavsett om det gäller modifiering av ett filter eller framtagningen av ett nytt element (bas, mellanregister eller diskant).

/N.G.
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Hej

Må så vara att man vill ha in pengar för att driva och förvalta stiftelsen vidare vilket för mig är OK. Om det är så kan man ju då förvänta sig att de har något att sälja vilket jag i detta fall inte finner något erbjudande om i denna tråd. Den enda som erbjudit sig att fixa till filter för just kombinationen B65 oa II och orginal diskanter är "nagref (tm)".

Hälsningar Lars
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

tjus wrote:Hej

Må så vara att man vill ha in pengar för att driva och förvalta stiftelsen vidare vilket för mig är OK. Om det är så kan man ju då förvänta sig att de har något att sälja vilket jag i detta fall inte finner något erbjudande om i denna tråd. Den enda som erbjudit sig att fixa till filter för just kombinationen B65 oa II och orginal diskanter är "nagref (tm)".

Hälsningar Lars
F.n. så haltar allt, litegrand. CT62 är slut, vilket föranleder ett glapp mellan den gamla filtermodifieringen till CT 62 och den kommande för KT-23 (eller vad den kommande diskanten kommer att heta), samt att ljudlyftet mellan originalbasen och B65oa-II är markant och att "endast" en mindre filtermodifiering finns för basen (tyvärr så saknas ännu/fortfarande den där sista biten i basdelen av filtret, om den nu behövs och gör en hörbar tydlig skillnad, om skillnaden blir mätbar men inte hörbar, låt då hellre bli att ändra för ändringens skull), om dessa modifieringar och lite annan finns att söka under rubriken (klicka på) Kontakt samt samt i vänstra spalten (klicka på) Beställa
(länk) http://www.carlssonplanet.com/order.php

Vissa övriga tips om modifiering finns under respektive Carlsson modell (länk) http://www.carlssonplanet.com/oa14.php
Och det finns några gamla trådar i ämnet OA-14
Först en från 2003 http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... &sk=t&sd=a
samt en tråd från 2004 http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=4&t=1471

/N.G.
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Nitty Gritty wrote:
tjus wrote:Hej...

Hälsningar Lars
Ganska enkelt att svara på den frågan, nämligen den att SSC säljer modifieringsbeskrivningar till Carlsson högtalarna, detta för att få in några kronor till utgifter för att t.ex. bekosta inköp av komponenter vid framtagningen av t.ex. filtermodifieringarna, jag kan tänka mig att det går åt en och annan komponent innan utvecklingen är klar för ett filter. Lägg därtill kostnaden för att få fram nya element.

Skulle alla sprida dessa uppgifter om komponenterna helt fritt så skulle det inte komma in några pengar till SSC.
Tack och lov så är nästan alla som är ägare till Carlsson högtalare lojala mot stiftelsen och låter bli att sprida uppgifterna. Det är lite i egenintresse att få utvecklingen att gå frammåt.

Utan dessa små inkomster så blir det lite kärvare med utvecklingsarbetet, oavsett om det gäller modifiering av ett filter eller framtagningen av ett nytt element (bas, mellanregister eller diskant).

/N.G.
Det finns ingen basmodifieringsbeskrivning att beställa från SSC utan endast för diskanten med CT62 eller Y-montering. För övrigt tycker jag att den mark-up som ju ska gå till SSC (50:-/element) borde kunna inkludera beskrivning på hur man får ut det bästa ur dessa element, speciellt som det uppenbarligen är en mycket liten modifiering. Men visst skulle jag kunna pröjsa för modden, men den finns ju som sagt inte att beställa. :? Se hellre till att skapa en beskrivning som täcker det mesta som finns idag d.v.s. B65OA, B65OA2, MT20/25, CT62 och kommande KT23, så att en 70-tals entusiast har ett dokument att jobba med oberoende av vilka element han har i lådan och sen inte behöver skaffa nya beskrivningar vid varje uppdatering.

/staffan
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Nitty Gritty wrote: Skulle alla sprida dessa uppgifter om komponenterna helt fritt så skulle det inte komma in några pengar till SSC.
Skulle gissa att du har rätt mycket fel. Jag känner själv ingen som har uppgraderat sina högtalare som har köpt uppgraderingshänvisningarna från SSC. De har kommit flygande som pappersplan genom luften. ;)

Byggbeskrivningarna har aldrig varit någon betydande inkomstkälla och har inte mig veterligen bekostat arbetsinsatsen för att ta fram modifikationerna.

Däremot så har det förekommit bråk om huruvida vad som får visas. Tank på faktiskt.se visade sin uppgradering till OA14.3y och genast var Dellstig där och hotade oss för att vi inte tog bort bilder och text som visade hur man gjorde. Hänvisningen var till mönsterskydd och copyright och fan och hans moster. ;) Naturligtvis backade vi inte. Om någon har köpt en ny Volvo så förbjuder vi inte denne person att ta bilder på den för att visa upp den för andra trots att det föreligger rätt omfattande mönsterskydd där. De flesta normalsansade individer förstår detta. Samma sak borde gälla om någon visar upp placeringen av diskanterna för y-modden. Och självklart är det inget SSC kan hindra. Men nu var det tack och lov inget som SSC gemensamt stod bakom utan bara Per G och M Dellstig. Jag ringde och kollade det hela med IÖ och han tyckte det var det naturligaste i världen att bilder på y-modden förekom så att andra verkligen kunde se hur det såg ut och kunde kontrollera att det verkligen blev rätt.

När det gäller framtida modifieringar så kommer det hända samma sak. Modifieringarna sprids med vinden. Vad som däremot inte sprids med vinden är elementen och där kan man lägga in marginaler istället. Och så kommer att ske. Och om jag förstod IÖ rätt under vårt långa telefonsamtal i Fredags så kommer nog mycket av beskrivningarna vara öppna så att man kan fokusera på att få pengar via elementen. Ju fler som läser beskrivningarna destu fler vill kanske uppgradera och då säljs det fler element som ger mer klirr i kassan. Så slipper man dessutom den någorlunda omständiga hanteringen av beskrivningarna dessutom. Låter som en vettig strategi i mina ögon.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

nagref wrote: När det gäller framtida modifieringar så kommer det hända samma sak. Modifieringarna sprids med vinden. Vad som däremot inte sprids med vinden är elementen och där kan man lägga in marginaler istället. Och så kommer att ske. Och om jag förstod IÖ rätt under vårt långa telefonsamtal i Fredags så kommer nog mycket av beskrivningarna vara öppna så att man kan fokusera på att få pengar via elementen. Ju fler som läser beskrivningarna destu fler vill kanske uppgradera och då säljs det fler element som ger mer klirr i kassan. Så slipper man dessutom den någorlunda omständiga hanteringen av beskrivningarna dessutom. Låter som en vettig strategi i mina ögon.
Är väl lite grann i open-source andan också 8-) Har jag fel när jag tror att man redan hade lagt på en femtilapp på B65OA2 från Hifi-kit ?

/staffan
Post Reply