OA52 spørsmål, hjelp til bass-valg

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Volum
(1+ posts)
(1+ posts)

OA52 spørsmål, hjelp til bass-valg

Post by Volum »

Hei til alle på Forumet :)

Håper å få litt hjelp til dette før uken er omme, da jeg må handle hos Hifi-kit før lørdag, men vet ikke hva jeg skal kjøpe :)

Jeg kjøpte for ca 4 mnd siden et par brukte Carlsson OA52. Forrige eier oppdaget for et år siden at original-bassene var sprukket rundt kanten, og kjøpte nye.
(Dessverre kastet han de gamle basselementene :-( )
Han hadde ingen papirer på de nye elementene han kjøpte, men husket at "de var anbefalt av de som driver med Carlsson i Norge"

Etter at jeg hadde brukt høyttalerne en stund, skrudde jeg ut den ene bassen for å ta en titt. Da ser jeg at selve basselementet er for lite til hullet i kassen, og at det elementet som står i har 4 skruehull men det er 6 hull i kassen originalt?
Når jeg måler ytre diameter på basselementet er den 16.9 cm fra kant til kant.
Dette er vel for lite i forhold til en 7" bass, som vel skal være 17.78 utvendig. men jeg vet ikke om jeg har målt på rett sted?
Jeg tror at det elementet som står i er feil da høyttalerne også gir veldig lite bass, og vurderte derfor å selge høyttalerne da jeg ikke har råd til et oppgraderingskit til OA52.3, som koster 8700 kr, i følge Larsen hi-fi. (De sa også at dette var eneste løsning for mine høyttalere).
Den eneste merking som står på mine basselementer er en hvit klistrelapp på siden av magneten. Der står det: P17WJ-00. 8 OHM, og et lite nummer; 30012606 (serienummer?) og "CE".
Kan jeg ha rett i min antagelse av at dette er et 6,5" element, mens jeg egentlig skulle hatt et 7"? Men regnestykket 6,5" x 2,54 = 16,51 cm, så det stemmer heller ikke :)

MEN: Så så jeg plutselig linken til Hifi kit, og der har de jo Scan-Speak 18W/8542 sonab, som hvis jeg har lest riktig er erstatningselement for originalbassen i OA52?
Dette vil jo komme på rundt 3200 kroner for 2 stk, og vil være overkommelig for å få Carlssonlyd i stuen igjen :)
Selger på Hifi Kit sa at flere har kjøpt 8545 elementet i stedet (da dette gir litt mere bass) og satt inn i OA52 UTEN å endre på delefilteret. er dette en ok løsning, eller bør jeg gå for 8542?

Jeg har selvfølgelig lest det som står om OA52 på Carlssonplanet. Og vil helst at mine høyttalere skal være i original stand. Men kan det være lurt å kjøpe 8545 bassene i stedet for 8542 hvis jeg tenker på å oppgradere til OA52.3 senere, for da å kun kjøpe diskantelementer og "lyx" filteret?

For å gjøre min forvirring komplett sier Larsen hi-fi at det er en versjon OA52.4 på gang også. men hvem vet hvilket basselement de vil bruke der?

Her er det mange spørsmål, og mye forvirring, men jeg håper noen kan være behjelpelig til å få klarlagt litt :)
På forhånd takk for alle svar og innspill.

Mvh Willy
Carlssonfrelst Norrbagge
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Re: OA52 spørsmål, hjelp til bass-valg

Post by nagref »

Min rekommendation är att köpa ett par 18W/8545 och sedan se vad framtiden har i sitt sköte. Då har du den bästa grunden för att antingen uppgradera till 52.3 eller till kommande 52LE (kanske var det som John kallade 52.4?) och kan göra det i en takt där ekonomin kanske inte är en begränsning?

52LE är en uppgradering som kommer att använda sig av exakt samma element som 52.3 men där filtret kommer att avvika. Till skillnad från SSCs modifieringar så kommer all info om filtret finnas tillgängligt för alla så man själv kan köpa in komponenterna där det blir billigast eller smidigast.

Länk till tråd som handlar om OA52LE:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25103
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Volum
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Volum »

Takk for raskt svar nagref :D

Synes det hørtes fornuftig ut.

Det dukket opp enda et par usikkerhetsmomenter her i kveld, jeg leste i tråden om nyhetene i OA52.3 her: http://www.carlssonplanet.com/oa52_3.php
I punkt 4 står det: "4. Basportarnas mynningar var rundade vilket på ett elegant sätt löser problemen med blåsljudsdistorsion vid kraftiga luftröresler ur basreflexrören. En bland entusiaterna mycket efterlängtad uppgradering!"

Mine høyttalere har da vitterlig runde bassporter (jeg har aldri sett noen høyttalermerker som ikke har runde porter)
Spørsmålet er da: Hvordan identifiserer jeg om jeg har OA52 eller 52.3? :oops:
Se bilder, også av basselementer nevnt i første post :)

Det hadde vært greit å vite om jeg faktisk har 52.3, før jeg handler deler.
Delefilteret tok jeg dessverre ingen bilder av, men så vidt jeg husker ser man 3 komponenter ovenfra, 2 av de er spoler.

Takker på forhånd for alle tips og råd.
Attachments
Bass 2
Bass 2
IMG_5526.jpg (8.45 KiB) Viewed 1666 times
Basselement nåværende
Basselement nåværende
IMG_5521.jpg (9.09 KiB) Viewed 1666 times
Bak
Bak
IMG_5519.jpg (8.83 KiB) Viewed 1667 times
Side
Side
IMG_5516.jpg (8.38 KiB) Viewed 1666 times
Mine OA52.??
Mine OA52.??
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Med runda portar menas att de har en mjuk kant vid öppningen. Inte bra formulerat men nu är det så.

Oavsett vilket så syns det på bilderna att du har ett par orginal 52. Man kan kalla dom 52.1 Det syns på Peerlessdiskanten.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Post Reply