Hejsan på Er !
Jag sitter med ett par ovannämda högtalare hemma Carlsson OD 11 som är helt nyrenoverade på Speakers corner i Göteborg innan butiken stängde.
De är i absolut kanon skick inga repor eller något, ser helt nya ut.
Ljud mässigt behöver jag nog inte beskriva.
Saken är den att jag har en gammal Nikko sta 8080 förstärkare som behöver komma in på reparation, och till denna har jag ett par Bower & Wilkins Dm 4 från 73 som låter fantastikt bra med.
Efter mycket om och men så har jag börjat på att fundera på att sälja av mina OD 11, för ekonomin är inte bra med 2 små kottar hemma och allt där omkring.
Hur som helst så undrar jag i vilken prisklass jag bör lägga mig, då dessa verkligen är i toppskick.
Man har ju sett allt ifrån ett par hundra till ganska höga priser.
Därför vänder jag mig naturligtvis till Er sida.
Hoppas på svar.
Med vänligaste hälsningar
Mikael Svahn
Prisfråga Carlsson OD 11 ?
Re: Prisfråga Carlsson OD 11 ?
Trist att du måste sälja dom.
Kan bara se till vad jag betalat för mina. Första paret, ett par i svart lack, allmänt repiga med trasiga oanvändbara baselement slitna diskanter, gav jag 1100:- för. Sägas ska väl att det var under den största hysterin för något år sen och jag var i starkt "behov?!?" av ett par OD11. Mitt andra par köpte jag i våras, samma beskrivning som ovan fast i vit lack och listerna på ovansidan hade släppt på några ställen, för 700:-.
Är dina i så pass bra skick och med renoverade basar är ju inte 1500:- helt orimligt, rätt köpare kan nog tom ge ännu mer. Men som sagt, trist att du ska sälja, underbara högtalare dessa små kuber!
Är dina i så pass bra skick och med renoverade basar är ju inte 1500:- helt orimligt, rätt köpare kan nog tom ge ännu mer. Men som sagt, trist att du ska sälja, underbara högtalare dessa små kuber!
OD-11.3
OD-11.2
OA-5K
OD-11.2
OA-5K
- Nitty Gritty
- (50+ posts)

Hej MikaelBargus wrote:Hejsan på Er !
Jag sitter med ett par ovannämda högtalare hemma Carlsson OD 11 som är helt nyrenoverade på Speakers corner i Göteborg innan butiken stängde.
De är i absolut kanon skick inga repor eller något, ser helt nya ut.
Ljud mässigt behöver jag nog inte beskriva.
Med vänligaste hälsningar
Mikael Svahn
En fundering, du lämnade bort högtalarna för "renovering", men vad är det för element som sitter i? Omkantade original bas/mellan? Eller nytt Carlsson B65-oa-element? Är diskanten utbytt? Vikla element sitter monterade idag? Är filtret modifierat? Finns det en tonbygel på ovansidan?
Även dessa frågor styr priset, nästan mer än bara själva kabinettet.
Hälsningar
N.G.
Jag instämmer helt med föregående! Jag antog att det var renoverade orginalelement eftersom ordet "renovering" användes...
OD-11.3
OD-11.2
OA-5K
OD-11.2
OA-5K
Hej och tack för svaren !
Idag kom det hem en köpare till mig och tittade på högtalarna.
Han frågade om vi kunde skruva loss bas elementen och titta på dem, visst sa jag.
Vilken chock jag fick när jag såg att det satt JAMO element i........
Kanske var därför jag tyckt att det var bra ljud men inte blivit tvär biten.
Hur som helst så diskuterade vi pris men slutligen bestämde jag mig för att behålla kuberna.
Har nu tagit kontakt med Hifi kit och beställt riktiga element till dom.
Hoppas att jag nu får uppleva det rätta soundet.....
/ Mikael
Idag kom det hem en köpare till mig och tittade på högtalarna.
Han frågade om vi kunde skruva loss bas elementen och titta på dem, visst sa jag.
Vilken chock jag fick när jag såg att det satt JAMO element i........
Kanske var därför jag tyckt att det var bra ljud men inte blivit tvär biten.
Hur som helst så diskuterade vi pris men slutligen bestämde jag mig för att behålla kuberna.
Har nu tagit kontakt med Hifi kit och beställt riktiga element till dom.
Hoppas att jag nu får uppleva det rätta soundet.....
/ Mikael
Bara att gratulera att du får behålla dom! Jag är helt såld på OD11 och jag hoppas du kommer gilla dom lika mycket som jag gillar mina!
OD-11.3
OD-11.2
OA-5K
OD-11.2
OA-5K
Ygel wrote:Bara att gratulera att du får behålla dom! Jag är helt såld på OD11 och jag hoppas du kommer gilla dom lika mycket som jag gillar mina!
Tjena Ygel !
Jag väntar som ett barn på tomten, så länge får jag spela mina Bower & Wilkins Dm 4 från 73.
De går defenitivt inte av för hackor heller, men det kanske man inte får nämna på denna sida.
Till dessa högtalare samt Od 11 kör jag en Nikko sta 8080 förstärkare från 76 samt en Technics 1210 MkII skivspelare, har tre spelare till men just nu körs denna.
De gammla Decca och Parlophone plattorna låter väldigt bra på denna anl..
Mvh
Mikael
Jo, B&W DM4 är mycket fina högtalare, jag hade själv ett par sådana tills de blev stulna på julafton 1983 när jag var bortrest. Jag hade den oerhörda turen att få en skadereglerare som varit LTS-medlem. Han gjorde då den frikostiga bedömningen att högtalare i motsvarande kvalitet skulle kosta 5000 kr, men jag fick inte en summa pengar utan en rekvisition till Ljudbutiken, så då fortfarande drevs av en ung man (då) med namnet Peter Bremen.
Några nya B&W DM4 fanns inte att få längre, så jag slantade upp några tusenlappar extra och blev lycklig ägare till ett par OA52 som spelar Getz/Gilberto just nu.
OD11 kan bli rätt dyra. Jag var väldigt sugen på ett par som jag fick betala 1000 kr för trots att finishen var långt ifrån perfekt, nya B65 plus ett par CT62 till "rövarpris" samt lite småfix och fraktkostnader blir sammanlagt över 3000 kr.
Jag har dock tagit med dem till en HiFi-handlare och kopplat in dem i en växel tillsammans med drygt 20 andra par högtalare. Det gick att placera OD11 vettigt. Inga andra högtalare för mindre än 7000 kr lät i mina öron bättre än OD11 (den hade inga Larsen4).
Några nya B&W DM4 fanns inte att få längre, så jag slantade upp några tusenlappar extra och blev lycklig ägare till ett par OA52 som spelar Getz/Gilberto just nu.
OD11 kan bli rätt dyra. Jag var väldigt sugen på ett par som jag fick betala 1000 kr för trots att finishen var långt ifrån perfekt, nya B65 plus ett par CT62 till "rövarpris" samt lite småfix och fraktkostnader blir sammanlagt över 3000 kr.
Jag har dock tagit med dem till en HiFi-handlare och kopplat in dem i en växel tillsammans med drygt 20 andra par högtalare. Det gick att placera OD11 vettigt. Inga andra högtalare för mindre än 7000 kr lät i mina öron bättre än OD11 (den hade inga Larsen4).
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)