Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%

Total votes: 69

lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by lemmts »

Håhåjaja
Först skriker vi efter nya element och filter, sen blir vi besvikna för att någon vill ha ersättning för att ta fram det
Alternativet (billigare?) är att göra arbetet själv
/Lasse
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Att SSC vill ha betalt för att ta fram diskanten och modifieringsbeskrivningarna kan jag förstå. Fast det senare borde de kunna ha öppet och istället kunna lägga på diskanterna och basarna anser jag. Men det har ju diskuterats tidigare. Däremot har jag svårt för att IÖ gör diskanten onödigt dyr bara för att den ska passa hans sortiment oxå. Vidare är ju arbetet inom SSC ideellt och följdaktligen ska ingen ersättning utgå för något jobb öht. Varken i reda pengar eller naturabetalningar.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

nagref wrote:Däremot har jag svårt för att IÖ gör diskanten onödigt dyr bara för att den ska passa hans sortiment oxå.
Detdär är väl rätt så tveeggat; om det finns flera tillämpningar ökar det ju chanserna att elementen finns tillgängliga på marknaden under en längre tid.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Alldeles bortsett från att jag tycker att olika antal diskanter i bestyckning kunde vara ett intressant scenario, så skulle jag nog ändå tycka att priset inte är för högt. Det har då ingenting att göra med hur priset har hamnat där det har, utan bara med hur jag ser på den totala kvalitén på högtalarna per se.
Jag anser att det är att verkligen undervärdera dessa 70-talare om man inte tycker att de är värda dessa pengar. Om man inte vill spendera så mycket så är det ju upp till var och en, och naturligt vill ju de flesta betala så lite som möjligt, men dessa högtalare är ju ganska unika i sin kvalité.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Algården
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Algården »

Nja, priset 375kr är väl inte jättemycket för en riktigt bra diskant, problemet är väl snarare att det behövs så många till många Carlsson modeller. Jag har själv ett par OA14 och är lite i valet och kvalet om jag skall uppgradera dessa. Totalpriset för mitt par kommer då att överstiga 6000kr + eget arbete och då kan man ju jämföra vad man kan få för andra högtalare för de pengarna. Ex ett par helt nya Larsen 4. Eller låter ett par helrenoverade OA14 med T22:an så mycket bättre en dessa? Men visst är det det roligt att det kommit en ny diskant !
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Vill bara rätta prisuppgiften som förekommer i denna tråd. Enligt uppgift ska det kommande Obi T22-oa kosta ca 325:-/st när det väl kommer i butik på HiFiKit. Dvs 50:- mindre än den siffra som spridits här.
Vi väntar dock med att slutgiltigt sprida denna siffra via ett nyhetsbrev tills HiFiKit bekräftat priset.

Jag tror att de flesta T22-kritiker kommer att tystna när de ser mätningarna och hör vad detta element presterar. Utan att gå sakernas tillstånd för mycket i förväg kan jag säga att Obidiskanten utför saker i ljudhänseende som inget tidigare högtalarelement i historien klarat av, åtminstone inte samtidigt. Vi talar då om frekvenskurvans utsträckning i samspel med spridning, effekttålighet och låg distorsion.

Etableringen av detta nya fantastiska element kommer att på begagnatmarknaden frigöra dröser av fina äldre Peerlesselement (MT20/MT24/CT62) som mer än väl kommer att täcka behoven hos de Carlssonägare som finner T22-oa för dyrt. Att uppgradera OA-2212 med nya Obi-elementet är inget vi kommer att varken avråda från eller rekommendera då de MT24 som sitter i original i 9 av fall av 10 oftast bara är knappt inspelade (de är så många som delar på effekten att de knappt åldrats).

Men visst kommer det att kosta för den OA-2212-ägare som ändå väljer att byta till T22. Inga 9000:-,men kanske 7800:-.
Och varför inte, om man har råd och lust? Man lär ju aldrig byta högtalare efter det....

Det bör också sägas att de bättre modellerna av Sonab/Carlssonhögtalare under alldeles för många år haft ett alltför lågt andrahandspris i förhållande till högtalarnas faktiska kapacitet och ljudkvalitet. Förhoppningvis gör prisnivån på de nya Obielementen att OA-ägare och
-köpare till sist inser högtalarnas unika och fantastiska kvalitéer!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Först ang priset så är det som står i förstainlägget baserat sig på uppgifter från den som borde veta bäst - Ingvar Öhman. Dock har det p g a klagomålen på priset blivit så att han (gissar jag) har sett till att Hifi-kit har blivit ensamma återförsäljare av T22-obi och att priset färmed har kunnat pressas. Utan att säga för mycket så skulle jag vilja gissa att denna förändring av försäljningen har åstadkommits först efter kritiken mot priset på diskanten - bl a denna tråd. Det indikerar att gnäll inte alltid är något ont. ;) Bra gjort SSC!
Per Gulbrandsen wrote:Utan att gå sakernas tillstånd för mycket i förväg kan jag säga att Obidiskanten utför saker i ljudhänseende som inget tidigare högtalarelement i historien klarat av, åtminstone inte samtidigt. Vi talar då om frekvenskurvans utsträckning i samspel med spridning, effekttålighet och låg distorsion.
Det betvivlar jag starkt innan jag har sett oberoende mätdata på det. Åtminstone så länge vi inte specificerar att det bara gäller kondiskanter. (Men varför skulle vi behöva göra det? Det torde vara prestanda som avgör hur elementet ska användas och inte en geometrisk form på membranet).
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

Jag förstår inte hur Anders kan ta åt sig äran av en prissänkning som faktiskt inte skett.

vh / Josef
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

Hur kan du tolka att Anders tagit åt sig äran?! Det han säger är att tack vare att folk får göra sin röst hörd så har SSC lyssnat på klagomålen... Jag tolkar det som att han är glad över att SSC lyssnar på kritik. /Andreas
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

Ivil wrote:Hur kan du tolka att Anders tagit åt sig äran?! Det han säger är att tack vare att folk får göra sin röst hörd så har SSC lyssnat på klagomålen... Jag tolkar det som att han är glad över att SSC lyssnar på kritik. /Andreas
Det läste jag mellan raderna! 8-)
vh Josef
Post Reply