Carlsson OA52:3 och Linn Majik 1?
Carlsson OA52:3 och Linn Majik 1?
Har någon erfarenhet av att annvända Linn Majik 1 till Carlsson OA52? Jag är lite fundersam till om effekt etc är tillräckligt för att göra högtalarna rättvisa och har inte haft möjlighet att provlyssna på kombinationen.
Jag har även funderat på Naim Nait 5i eller Nait XS (lite för dyr)
Jag har idag en Luxman-förstärkare, men den börjar bli till åren, så jag är tacksam även för andra tips på en bra förstärkare till mina uppgraderade OA52-or. Jag kan tänka mig allt från en ny förstärkare till en begangad max 10 år gammal. Prisklass max 10.000:-
Jag har även funderat på Naim Nait 5i eller Nait XS (lite för dyr)
Jag har idag en Luxman-förstärkare, men den börjar bli till åren, så jag är tacksam även för andra tips på en bra förstärkare till mina uppgraderade OA52-or. Jag kan tänka mig allt från en ny förstärkare till en begangad max 10 år gammal. Prisklass max 10.000:-
Re: Carlsson OA52:3 och Linn Majik 1?
Jag har bara 2x2,5 W till mina 52.3 ,funkar utmärkt 
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag får fylla på lite om Stefans 2,5W.
Jag har testat mina 52or i vardagsrummet med lite mer kräm än så (2x8W).
Man kan poppa på ganska duktigt men det räcker inte för mig som har ett ganska stort vardagsrum med öppningar i tre led.
Jag vill kunna överösta dammsugaren och det räcker det inte riktigt till för.
Men spelar du inte tokhögt så är effektkraven ganska beskedliga.
OA-52 är ingen konstig last för förstärkaren och känsligheten är ju ganska hygglig, alltså den är inte tung att driva.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag får fylla på lite om Stefans 2,5W.
Jag har testat mina 52or i vardagsrummet med lite mer kräm än så (2x8W).
Man kan poppa på ganska duktigt men det räcker inte för mig som har ett ganska stort vardagsrum med öppningar i tre led.
Jag vill kunna överösta dammsugaren och det räcker det inte riktigt till för.
Men spelar du inte tokhögt så är effektkraven ganska beskedliga.
OA-52 är ingen konstig last för förstärkaren och känsligheten är ju ganska hygglig, alltså den är inte tung att driva.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Martin! du vill inte byta din Silvernight mot ett par 2212
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
REGA Planar 3
Hegel Röst
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Lite sugen på bytet men jag vet inte riktigt vad jag skulle ha 2212, den platsen är reserverad för mina nya basmoduler under OA-51.
Dessa lär jag ju inte driva med Silvernight dock...
Med vänlig hälsning
Martin
Lite sugen på bytet men jag vet inte riktigt vad jag skulle ha 2212, den platsen är reserverad för mina nya basmoduler under OA-51.
Dessa lär jag ju inte driva med Silvernight dock...
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Vad,
har du också byggt basmoduler, Martin?
Så här ser mina ut till OA52

Tyvärr hamnar de för långt från vägg så perspektivåtergivningen från mina bästa skivor blir inte så holografisk som den kan vara och övre basregistret får inte det stöd det behöver. Exempelvis får barytonsångare för lite "kropp"
Därför håller jag på med lite experiment som den här bilden visar
Med två avhäktade garderobsdörrar bakom varje högtalare blev perspektivåtergivningen superb, men övre basregistret påverkades förvånansvärt lite. Det kan bero på att dörrarna är i tunn masonit på ram. Nästa variant är två hyllskivor i tjock massiv furu på tillsammans 120 x 60 cm. Nu blev övre basregistret markant "fetare", kanske för mycket? Jag är osäker på om jag har tappat något i perspektivåtergivningen. Det är ju inga blindtester. När man ser en mindre stödvägg är det lätt att inbilla sig att den inte är lika bra. Till slut kan det kanske bli ett par bordsskivor av tjockt glas i lämplig storlek, de verkar vara billigare än att beställa motsvarande skivor från en glasmästare, i synnerhet om jag hittar på rea.
Jag ber om ursäkt för trådkapningen.
Den som är intresserad kan följa utvecklingen i tråden "Carlsson (inte) ställd mot väggen" i sektionen Carlsson Illuminati http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
har du också byggt basmoduler, Martin?
Så här ser mina ut till OA52

Tyvärr hamnar de för långt från vägg så perspektivåtergivningen från mina bästa skivor blir inte så holografisk som den kan vara och övre basregistret får inte det stöd det behöver. Exempelvis får barytonsångare för lite "kropp"
Därför håller jag på med lite experiment som den här bilden visar
Med två avhäktade garderobsdörrar bakom varje högtalare blev perspektivåtergivningen superb, men övre basregistret påverkades förvånansvärt lite. Det kan bero på att dörrarna är i tunn masonit på ram. Nästa variant är två hyllskivor i tjock massiv furu på tillsammans 120 x 60 cm. Nu blev övre basregistret markant "fetare", kanske för mycket? Jag är osäker på om jag har tappat något i perspektivåtergivningen. Det är ju inga blindtester. När man ser en mindre stödvägg är det lätt att inbilla sig att den inte är lika bra. Till slut kan det kanske bli ett par bordsskivor av tjockt glas i lämplig storlek, de verkar vara billigare än att beställa motsvarande skivor från en glasmästare, i synnerhet om jag hittar på rea.
Jag ber om ursäkt för trådkapningen.
Den som är intresserad kan följa utvecklingen i tråden "Carlsson (inte) ställd mot väggen" i sektionen Carlsson Illuminati http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag tycker att dian basmoduler ser riktigt snygga ut!
Hoppas du blir nöjd.
Angående skivor bakom ögtalarna så har jag hört vad ett par 1x1m stora plexiskivor har gjort för ett par golvstående OD-11.
Uppställningsproblematiken liknade din med fönster och fönsterbänkar etc och skillnade där var mycket stor.
Jodå, jag håller på med basmoduler att sätta under mina dammsamlandes OA-51.
Har till vardags OA-52 i vardagsrummet men tycker att det saknas lite, de förmår inte riktigt fylla rummet när det är fest eller när jag är ensam hemma...
Bar förr i tiden upp ett par festhögtalare men det kan man ju inte hålla på med så basmoduler är ju enda möjliga alternativet.
Jag kommer alltså när detta är klart att övergå till OA-51 och basmoduler fast det innebär ju ett ljudlyft i gillestugan istället när 52orna hamnar där.
Mina prototyper var med på visningen på Sveriges Radio när SSC hade Carlssonträff nu senast.
De är inte riktigt klara ännu och nu är det för varmt, suck.
Det står lite om mina basar i Lars rapport från mötet som är publicerat här.
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=4572
Med vänlig hälsning
Martin
Jag tycker att dian basmoduler ser riktigt snygga ut!
Hoppas du blir nöjd.
Angående skivor bakom ögtalarna så har jag hört vad ett par 1x1m stora plexiskivor har gjort för ett par golvstående OD-11.
Uppställningsproblematiken liknade din med fönster och fönsterbänkar etc och skillnade där var mycket stor.
Jodå, jag håller på med basmoduler att sätta under mina dammsamlandes OA-51.
Har till vardags OA-52 i vardagsrummet men tycker att det saknas lite, de förmår inte riktigt fylla rummet när det är fest eller när jag är ensam hemma...
Bar förr i tiden upp ett par festhögtalare men det kan man ju inte hålla på med så basmoduler är ju enda möjliga alternativet.
Jag kommer alltså när detta är klart att övergå till OA-51 och basmoduler fast det innebär ju ett ljudlyft i gillestugan istället när 52orna hamnar där.
Mina prototyper var med på visningen på Sveriges Radio när SSC hade Carlssonträff nu senast.
De är inte riktigt klara ännu och nu är det för varmt, suck.
Det står lite om mina basar i Lars rapport från mötet som är publicerat här.
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=4572
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
s.b wrote:Martin! du vill inte byta din Silvernight mot ett par 2212 och en RB300 arm
O.B.S. 2212orna har trasiga skumkanter
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
REGA Planar 3
Hegel Röst
Carlsson OA52.2