Jag har själv en typ av OA5.
Jag har i många år undrat över hur den lite äldre generationens OA-högtalare låter i jämförelse med varandra och för all del också få en absolut upplevelse av välljud.
Jag menar då typ OA5 II, -6 II, -14, 116, 2212.
Jag fick förmånen, att komma hem till en av många, på detta - och faktiskt-forumet "tongivande" signaturer och lyssna på ovan uppräknade högtalare.
Först stoort tack för en mycket trevlig eftermiddag
Vi gjorde s.k A-B test av olika kombinationer (utnyttjade förstärkarens högtalarval).
Högtalarna var i renoverat originalskick och i mycket god kondition.
Först OA5 II, OA14 och OA6 II .
Alla lät mycket bra!!
Vad som här gjorde mig förvånad var att skillnaden i jämförande lyssningstest var så liten. Visst gick det att höra skillnad men jag kunde lika gärna också fram-mana preferens för vilken högtalare som helst av dessa.
Däremot skulle jag inte kunna gå hem till mig själv och ha med mig ett ljudintryck som jag föredrog. Det framgick bara vid A-B jämförelse och inte ens då helt övertygande.
När 116 kopplades in började det hända saker men inte heller betr.den, så skulle jag kunna gå hem till mig och säga att jag kom ihåg det ljudet i jämförelse med vad jag hör hemma.
Den stora upplevelsen och den kan jag utan tvekan ta med mig hem och jämföra i tankarna med mitt eget var, när fyra st. 2212 kopplades in, arrangerade parvis. Först det, gav för mig ett ljud, som jag kan ta fram ur minnet utan att höra det och samtidigt jämföra med annat.
Vad vill jag då komma med dess reflektioner:
Jo, jag har nästan haft tvångsmässiga känslor att, "har jag själv så bra ljud det någonsin går att få inom vad jag tycker det är rimligt att lägga ut både i pengar, intresse, placering, utrymme m.m.
Skall jag ändra det jag har och som jag, inom mina ljudkrav/upplevelser, egentligen är nöjd med.
Jag menar alltså att kanske byta från OA5 II till OA14, bestycka om en OA5 II med nya F87, arrangera y-placering istället för originalet........ja listan kan göras lång men för mig verkar det som allt detta är väldigt marginellt.
Det låter redan så bra och jag kan inte ta med mig skillnaden i ljud-minnet utan kan bara höra den vid jämförelse.
Skall skillnaden bli så stor att jag kan minnas den, krävs det tunga artelleriet.