Sonab OA-116 v2 renovering

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Sonab OA-116 v2 renovering

Post by Dragkrok »

Hej på er Carlssonfantaster.

Jag har för en tid sen gjort en bra grundrenovering av mitt arvgods ett par svarta OA-116 som jag är mkt nöjd med.
Det jag har gjort på högtalarna är att jag har nya skumkanter på både mellareg och basar, nya guldplätterade terminaler och ny högtalarkabel.

Jag märker att diskanterna fortfarande "levererar" men att basen och mellanregister elementen rör sig lite klent... Basen existerar knappt om man spelar modern musik. När jag känner på mellareg konen så känner man smått att den rör sig men om man jämför med nyare högtalare så rör de sig ofantligt mkt mer, handen vibrerar mycket mer, de gör de inte på mina högtalare, är det typiskt carlssonhögtalare eller är det något fel eller är det delningsfiltren som börjar ge sig? Jag upplever att högtalarna än idag är välljudande speciellt till jazz och klassisk musik då dessa högtalare verkligen kommer igång.
Just nu så samkör jag högtalarna med en subwoofer på halvvolym och då tycker jag det låter "perfekt" men jag vill uppnå samma ljudbild på högtalarna fast utan subwoofern.

Det jag tänkt modifiera ytterligare inom snar framtid är att byta all intern kablage, är det något mer man ska investera på? Jag vill framför allt få mer BAS i mina högtalare och då har jag i åtanke att dessa högtalare inte har speciellt mycket bas när de kom.
Diskantbyte har jag ännu inte tänkt investera i även fast de finns att få tag i nu, men det får vänta.

Allt är i princip original sedan jag har börjat pilla på dem, förutom kablar och terminaler. Mitt mål är att helrenovera dessa men frågan är om min plånbok tillåter detta...
Högtalare:
Sonab OA-116
Vintage Tandberg till datorn med Hemmabyggd sub (2.1 system)
Högtalarkabel Van den Hul & Supra
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Tidigare: Harman Kardon HK 970 Förstärkare
Rotel RCD-965BX CD-spelare
Sonab 85 S Vinylspelare, Ortofon 2M Blue
Signalkablar Qunex2 & Supra
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: Sonab OA-116 v2 renovering

Post by lemmts »

Hej!
När det gäller basen så finns en mod beskriven på CP. Jag tror att man får köpa ett kompendium för att få veta hur man gör.
Att du inte känner vibrationer från mellanregistret tror jag beror på att de är delade vid 400 Hz (enl CP). Vid så höga frekvenser är man väldigt okänslig för vibrationer, plus att konutslaget minskar med frekvensen.

Lasse
biake
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by biake »

Jag har ett par renoverade oa116. Jag låg i min säng och lutade huvudet mot bakväggen och lyssnade till Merit Hemingsson när hon spelade på Dala Järna kyrkorgel. Plötsligt börjar huvudet vibrera. Vad händer ? Är det jordbävning? När jag skruvar ner volymen slutar huvudet vibrera.

oa116 kan leverera bas, jag lovar. Men dom kanske behöver en översyn? Åke Nimrell renoverade mina. Dom spelar fantastiskt på alla
volymer.
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

biake wrote:Jag har ett par renoverade oa116. Jag låg i min säng och lutade huvudet mot bakväggen och lyssnade till Merit Hemingsson när hon spelade på Dala Järna kyrkorgel. Plötsligt börjar huvudet vibrera. Vad händer ? Är det jordbävning? När jag skruvar ner volymen slutar huvudet vibrera.

oa116 kan leverera bas, jag lovar. Men dom kanske behöver en översyn? Åke Nimrell renoverade mina. Dom spelar fantastiskt på alla
volymer.
Jag måste säga att nånting hände med basen efter att jag renoverat dem, det säger även min far som var förra ägare till dem.
Har rummets storlek någon betydelse? Just nu står dessa högtalare i ett väldigt stort 1½plans villa på övervåningen med innertak ända upp till nocken.
Har funderat på att ställa högtalarna på cementplattor om det skulle hjälpa, ev täta basen ytterligare.

Har mätt upp högtalarna faktiskt men då visade testresultatet att basen var ok. Återstår att se vad jag gör här näst. Kompendiet ska jag nog köpa, för det är det alltid bra att ha hemma :)
Högtalare:
Sonab OA-116
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Rum med snedtak är alltid vanskliga ur ljudsynpunkt. Börja med att flytta högtalarna i olika ledder och även så att de står assymetriskt i rummet. Även ganska små förflyttningar kan medföra stora skillnader.

Jag har för mig att man rekommenderar att 116 ska stå en bit från väggen och med lite "toe out" - men jag tror inte att det var primärt för basens skull.

Om du har möjlighet pröva även högtalarna i ett rum med plant tak. I manualen till mina 12:or anger man proportionerna höjd, bredd och längd på lyssningsrummet 2 : 3 : 5 som ideala, och man tänker sig att högtalarna ska stå vid långväggen.

vh
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Mellanregistret skall inte röra sig så mycket, det spealr ju ingen bas.

Mycket av basljudet kommer ju också ifrån basreflexröret, känn om luften för sig under röret när du krämar på.

Finns det ågon risk att:
- lådorna är otäta?
- något baselement är felfasat (trådarna omkastade på den ena) sedan monteringen?
- kan elementen råkat byta plats vid monteringen? Alltså att basarna och mellanregistren? Baselementet skall vara på 5,3Ohm och mellanregistret på 16 Ohm

detta är bara några snabba observationer

Med vänlig hälsningar

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Dragkrok - OA116 har INGA problem att leverera bas. Ditt rum bör inte ge sådana problem. Jag har liknande rum och har bara basstöd från bakre vägg, det är VÄLDIGT långt till sidoväggar och takhöjden är ca 5 meter med delvis snedtak.

Du har väl inte råkat ut för den klassiska FELFASNINGEN? prova med balanskontrollen i ena ytterläget. Har du mer bas i ytterläge med bara en högtalare aktiv? I så fall är en av högtalarna ur fas.
Prova både vänster och höger ytterläge på balanskontrollen - du skall ha lika mycket bas i båda kanalerna då alla (?) inspelningar har mono i de nedersta frekvenserna och panorerad till mitten.
Som någon annan redan sagt skall inte mellanregistret röra sig speciellt mycket, knappt kännbart på medelhög volym.

Det är ju så att OM högtalarna är rätt fasade inbördes, lådorna är täta, skumgummikanten hel och basarna inte skrapar (och allt i övrigt är original) kan det helt enkelt inte bli sämre bas än när högtalarna var nya........
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Oj...såg precis att Martin skrivit ungefär samma sak...
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

Hmm, visste faktiskt inte att jag hade ett SÅ stort problem ang basen. Kollade alla element osv. Jag kollade anslutningarna en gång till och de stämde. Så jag tog fram skruvmejseln och kameran. Så jag låter bilderna tala för sig själva.
Jag hörde tydligt att basen spelade när jag "tippade" högtalarna neråt och lyssnade noga med örat men däremot kände jag ingen luft i basreflexröret. Så ska det inte vara så låter er ställa en teoretisk analys för jag har kliat mig en och annan gång i bakhuvudet.
Jag kan kort beskriva mitt ljudrum. Det är ca 3m i takhöjd och snedtak (typisk 70talsvilla) och bakom högtalarna står tyvärr ingen vägg utan ett jättelikt fönster.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Högtalare:
Sonab OA-116
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Bilderna säger inte så mycket.... Det viktiga är ju att båda högtalarna är kopplade på samma sätt.
Hur var det? Får du bättre eller sämre bas när du bara kör en högtalare? Ställ dom gärna bredvid varann - om dom är felfasade får du då rejäl utsläckning av basen med balanskontrollen i mittläge och basen kommer när du kör balanskontrollen i ändlägena.
Det måste vara ett fasfel du har.... Du kanske borde kolla med ett 1,5 volts batteri och inkludera högtalarkablar. Eller varför inte- fasvänd EN högtalare och lyssna vad som händer

Du måste nästan köra sinuston för att känna att basreflexen arbetar. OA116 har ganska stor basreflexöppning vilket gör att det inte "blåser" vid normal volym(det är bra!). Det krävs också låga frekvenser, vid modern musik är det nästan bara baskaggar som "triggar" basreflexen fullt ut .

Det är inte så dåligt med stora fönster. Dom kan vara stabilare än 13mm gipsväggar eller 10mm boardväggar. Min bakre "vägg" har 16 kvadratmeter 3-glas fönster och jag har inga problem med basen från OA116. Med dubbla OA2212 har jag problem med för MYCKET bas om jag lyssna högt (sådär 100dB)
Post Reply