F87 som bas i OA6 II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)

Re: F87 som bas i OA6 II

Post by Ortoakustikern »

Modellbeteckningen är OA 6 typ 2 ( inget mer ) serienr 1482 resp 1547.

//Peter
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Rolf Zetterberg »

Intressant.
Mina typ2a har serienr 2604 och 2609.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Jag ställde för någon månad sedan frågor om typ2 contra typ2A men det verkade inte finnas någon som hade information.
Skillnaderna är följande:
- Ett kort basreflexrör istället för två långa.
- Inga switchar för basboost och melanregisterboost.
- några ändrade värden på vissa RC-länkar i slutsteget.( Vilket är naturligt med förändrad basreflexport)
- Separat lampa/lamphållare placerad bredvid nätströmbrytaren.
- Säkringarna sitter i hållare på kretskortet och inte i traditionella säkringshållare i chassit och åtkomliga utan att lossa slutsteget.

Att komplettera med switchar är enkelt:
För basboost behövs motstånd R21, SKÄRMAD KABEL (vilket framgår av schemat) samt enpolig brytare. Du som har dålig bas kan ju i sig bara löda in R21 parallellt med R2!
För mellanregisterboost behöver man bara lossa C18 i ena ändan och och förbinda denna med en enpolig strömbrytare.

Intressant är att den gamla typen (alltså typ2 utan A) har mellanregisterboost "inkopplad" från början. Dvs 4st 10uF kondensatorer parallellt på kretskortet. På typ2A är en av dessa kondensatorer, alltså C18, kompletterad med switch. Det märks tydligt att kretskortet är ursprungligen designat för endast 3 kondensatorer (C2, C3 och C4). Notera också att C18 heter just C18 och inte t.ex C1 eller C5. Den har kommit till i efterhand.
Samma gäller för R21 i basboosten - Den borde ju hetat t.ex. R3 om boostern var planerad från början.

För att få bättre bas i dina lådor på enklast vis skulle du klippa upp benet på kondensator C18 (den kondensator som ligger ovanpå de andra 3) samt komplettera med R21 som löds direkt parallellt över R2. Detta ger tillsammans mer bas och dämpar nedre mellan registret.
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Ortoakustikern »

Tack för intressant info Jansch. Jag har bytt till MT24:or och kompletterat mellanregistret med ett notchfilter för att ta bort det som 9710:an inte är så bra på så ljudmässigt har högtalaren blivit lite mindre Vintage och mer HiFi. Nu har jag också kollat om det finns en fjärde konding till mellanregistret men icke. Så mellanregistret ( 200-500 Hz ) är "o-boostrat" från fabrik. Det är däremot lite svårt att på kretskortet se om det är likaså i basen. Isf skulle man nog behöva skruva loss hela kortet från höljet och följa signalbanan. Går det att avgöra på annat sätt eller mao hur ser denna R21 ut ?

Mvh Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Här kommer lite feed-back angående F87 som baselement i OA-6 Typ 2.

F87 är skapat för att vara likt Philips gamla bredbandselement 9710.
Ett antal förbättringar har gjorts på F87 för att få bort en del av de problem som fanns med 9710. I lågfrekvensområdet så är F87 överföringsfunktion praktiskt taget en kopia av 9710s. Dock förstås med signifikant lägre olinjära distorsioner.

Volymen för baselementet i OA-6 typ 2 är ju ganska liten, t.om. något mindre än volymen i OA-5. Detta gör att man behöver tillgripa "knep" för att få till en bas som sträcker sig långt ned i frekvens med en rimlig output.
I fallet med OA-6 typ 2 valdes att använda negativ utgångsimpedans. Det stora problemet är ju att slaglängden på 9710 är mycket liten.

Jag har gått igenom frågan om F87 som bas med SSC nu senast.
Inom SSC har vi alltid upplevt intresset för OA-6 typ 2 som lågt och därför har den aldrig varit prioriterad av oss.
Kanske är intresset större nu?
Enligt vad jag har träffat på så har problemen med OA-6 typ 2 mest handlat om trasiga basar och trasiga utgångstransistorer (och ev. drivtransistorer).

Konklusionen är att det bör gå bra att använda F87 rakt av utan anpassningar.
En liten smärre justering av kretsen för den negativa utgångsimpedansen skulle antagligen kunna förbättra prestandan något ytterligare.
Att göra denna modifiering är dock troligtvis inte strikt nödvändig.

OBSERVERA: Detta är framtaget helt teoretiskt, inga praktiska prov är gjorda av SSC.

Är det någon som är sugen på att prova med att montera in F87 så hör av er så vi får höra hur det gick.
Är det sedan någon som vill laborera med elektroniken så kom tillbaks till mig för en diskussion om modifieringen.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Martin,
Jag har skrivit lite om OA6 typ2 (utan a) på planeten. Jag har "dissekerat" ett par. Skillnaderna är:
- Inga "boosterswitchar"
- ETT kort basreflexrör (verkar ge samma avstämning dock som de två långa rören i typ2a )
- Säkringarna på hållare i slutsteget ,ej åtkomliga utifrån
- separat grön lampa, switchen utan lampa, Zenerdiod och motstånd för lampa monterade lite annorlunda.
- annat värde på en (eller flera?) RC länkar i förstärkaren.
- förstärkningslist saknas på undre baffel
- förstärkningslist saknas på mellanregistrets kavitet.
- ingen separat typskylt på lådan.
- de 3 U-formade plåtbyglarna på undersidan av lådan (som stagar undre gallret) är inte förenade med plattjärn så att de skapar en enhet.
Ortoakustikern
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Ortoakustikern »

Kul besked Martin. Om jag sparar in lite på julspriten kan det bli pengar över att inhandla ett par F87:or. Om dom inte gör sig så bra i QA6:orna kan dom alltid hamna i ett par OA5:or.

Mvh Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Jansch:
Jag skall försöka få till en servicemanual till OA-6 typ 2a sedan här så kan vi fullt ut dokumentera skillnaderna sedan.

Ortoakustikern:
Skulle lite försiktigt vilja råda dig att prova dem i OA-5 medans du fixar med OA-6, risken finns att du då får en vit jul då alla pengarna gick till högtalarelement istället :D

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Menar du servicemanual till typ2 eller typ2A? "A2" versionen ar jag fått tag i men ingen utan "a".
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Den jag har står det "OA-6 type 2a" på, detta verkar ju vara den vanligaste modellen men om någon har för den modellen vi talar om här, alltså utan "a" i beteckningen vore det ju bra också.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply