OA-5 Typ 3 - den ultimata Carlssonhögtalaren?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)

OA-5 Typ 3 - den ultimata Carlssonhögtalaren?

Post by jazzpreacher »

I senaste nyhetsbrev får vi det bekräftat igen: Stig Carlsson var ett ljudgeni. (En definitionen på geni är: 10% inspiration och 90% transpiration, i Stig Carlssons fall kan procentenheterna ha varit något annorlunda och proportionerna överskridit 100%). Uppdateringen av folkhemshögtalaren OA-5 visar Carlssons storhet, om man får tro nyhetsbrevet. Med nyframtagna element speciellt anpassade till OA-5, som är en av de enklaste och billigaste Carlssonhögtalarna, tycks den nya referenshögtalaren ett faktum. Men är det så?

Några frågor efter att ha läst nyhetsbrevet:
Är nu slut på sökandet efter det ultimata hemmaljudet, undantaget dem som har en obegränsad budget av pengar och tid?
Hur stor andel har högtalarkonstruktionen / nya högtalarelement / nya filter i det förbättrade ljudet?
Är det värt att investera 6000 SEK (om jag minns rätt) i nya filter och högtalarelement med tanke på den rätt enkla högtalarkonstruktionen?
Finns det någon här på forumet som har tänkt uppdatera sina OA-femmor enligt de nya möjligheterna?
Har någon på forumet haft möjlighet att lyssna till OA-5 Typ 3?
I så fall, hur står sig övriga Carlssonmodeller i förhållande till dem?
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: OA-5 Typ 3 - den ultimata Carlssonhögtalaren?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag kanske får ses som partisk i målet men enligt mitt tycke så är den faktisk så bra som Per skriver.

Jag har lyssnat en del på den med modifierad diskantplacering.
Efter dessa lyssningar är det faktiskt så att man slås av hur roligt det är att spela musik.
ljudet är levande och engagerande och musiken faller på plats.

Några saker som är bra med uppgraderingen:
- Närvarokänslan
- Det vassa/påträngande ljud som ibland kunde finnas i original är borta.
- Ljudtrycksförmågan har ökat rejält.

Visst den har brister, den är inte den ultimata högtalaren men det kan man inte förvänta sig för 6 kSEK.
- Jämfört med ex.v. en nybestyckad OA-14 så hänger inte riktigt lågbasen med, saknar kanske en halv eller en oktav kanske.
- Det finns kanske mer att hämta ur en modifiering av basreflexen men då vore det ju inte en enkel uppgradering längre.
Fast summan är dock att den är alldeles lysande i mitt tycke!

Jag har suttit och spelat lite och jämfört med OA-14 och OA-58 och föredrog OA-5 hela tiden.

Får ni chansen så lyssna på ett par!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
[email protected]
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by [email protected] »

Hej!
Jag håller just på med en uppgradering av ett par OA 5 typ 1 till typ 3. Efter ditt inlägg undrar jag om en komplettering med ett basreflexrör skulle förbättra resultatet. Jag kan berätta att det är väldigt enkelt att göra upphöjningen av baffeln. Jag använde 15X45 som jag limmade ovanpå den befintliga baffelsargen.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Personligen hade jag väntat med att fixa till Basreflexröret på OA-5, kolla först om du är nöjd med befintlig lösning.
Däremot, var noga med att dämpmaterialet inte ramlar ner och täcker hålen.

Mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Jag håller med Martin...
OA5 HAR EN BASREFLEXPORT som bildas mellan botten och golvet.
På OA5 typ2 har ju lådan en extra bottenplatta och de 12 mm tjocka listerna som bildar distanser mellan lådan och den extra bottenplattan (8mm spånskiva183x347). Detta gör att lådan inte är beroende av golvet för PORTENS av stämning. Golvmaterial spelar mindre roll och lådan kan lyftas från golvet utan att avstämningen blir fel.
Om du ersätter denna befintliga port med basreflexrör får du nog öka avståndet mellan låda och golv så att så att säga bygger bort den gamla porten.
OA5 typ2 har dock mindre blåsljud jämfört med många andra basreflexlådor, det är inte alls säkert att ett rör gör ett bättre jobb (har någon mätt?) Den slitsformade mynningen motsvarar ett ganska tjockt rör - sådär 9 cm diameter.

Jag föreslår att du rundar kanterna på de två hålen rejält och kanske monterar en lite större bottenplatta (den ovan beskrivna som OA5typ2 har) där du fasar ner "överskottskanten" mot golvet . På så sätt har du ju fått en rundad avslutning på både inre och yttre ändan av basporten. Om det gör nytta? - Det blir åtminstone mindre turbulens.......
[email protected]
(1+ posts)
(1+ posts)

Hej och tack för tipsen. Vad tror du om portavstämningen. På OA 5 typ I blir avståndet till golvet ungefär 18 mm med fot. Jag tänkte sätta en list på 15 mm mellan botten och den extra skivan. Har ingen aning om vilken betydelse ett par mm kan ha i det här fallet. Har fasat av både hål och mot golv enligt ditt förslag och nu ska det bli spännande att höra resultatet.
/Lars
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

OA5 typ 2 har 12 mm tjocka lister (12x19) som den extra bottenplattan är fäst i. Du bör inte ändra på det måttet (12mm) då du ändrar på portöppningen då.
Bottenplattan sitter med 3 st lister
- en list mellan hålen, alltså centrerad mellan hålen och listen löper PARALLELLT med LÅNGSIDAN på lådan
- 2 lister, en på varje ända av den extra bottenplattan och lika lång då som bottenplattans bredd.

Bottenplattan är 182x346 (kan variera någon mm å olika lådserier)
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

För att vara (försöka) vara tydlig. På en OA5 typ2 tar porten slut utanför extra bottenplattan. Det är därför inte så noga hur höga t.ex. fötterna är eller om man lyfter lådan lite från golvet. Man skall dock ha fötter på lådan så att porten verkligen "avslutas" där extra bottenplattan tar slut. Jag har dock inte gjort mätningar OM resonansfrekevensen påverkas om man tar bort fötterna, kan vara så lite att det inte är märkbart
Gagarin
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Gagarin »

För att återgå till trådens början:

Jag har nu ett par OA5 typ 3 som är inspelade, och jag håller med om att ljudet är avsevärt bättre än originalet.
Men bättre än mina helrenoverade OA-12 (B65OAII+Obi22)?
Nja...det tycker jag inte. Saknar den fasta basen som OA-12 levererar.

Ska nog försöka med basreflexrör och se vad som händer. Finns det någon som har rekommendationer på längd/dimension?
OA12.3 teak
OA5 typ 3
OA5 typ 1 röd bets
[email protected]
(1+ posts)
(1+ posts)

Hej! Nu är högtalarna inspelade. Ja byggde om typ 1 tiil typ 3 enligt Martin Dellstig och jansch generösa rådgivning. Inre portar avfasade och bottenplattan avfasad mot golvet. Jag behöll portöppningen 15 mm. Jag organiserade diskanthögtalarna enligt filterritningens experimentförslag.
Jag är mycket nöjd. När jag lyssnar på en stråkkvartett är det som att den finns live i rummet. Återgivningen av bas och mellanregistret är kraftfull.
Nu väntar jag med spänning på MMX projektet. Det här var kul jag har inte byggt högtalare sen jag var 18 år.
Post Reply