Mycket tal om OA12, men vet ni att....?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)

Mycket tal om OA12, men vet ni att....?

Post by Rishna »

... diskanten blir ännu bättre (!) om man täcker baffeln med en mjuk och go dämpfilt för att ta bort de tidiga reflexerna den hårda och kala baffeln lägger till ljudet. Så tidiga reflexer upplevs som direktljud och smutsar ner det ljud som är tänkt att nå öronen på oss. Jag experimenterade med dämpfilt på just ett par OA12:or jag senare tyvärr sålde. Dämpfilten var c:a 8 mm tjock, ganska tät, svart och mycket snarlik den som finns runt diskanterna i 50-serien. Lyssningsintryck efter dämpning: en diskant som gav högtalaren en mer precis ljudbild, bättre kanalseparation samt mjukare och renare ljud.

Kanske är det rätt, kanske är det fel; men ni som fortfarande har era 12:or (eller andra 70-talare med för den delen) kvar kan väl prova och dela med er av era erfarenheter av dämpning på baffeln. (Fragment av Gullfiber, svart sprayad, borde förresten nästan optimera absorptionen. Detta har jag dock inte provat.)

Innan jag kläckte idén tänkte jag som så att det på OA50.2 och storebror 52.2 gjorts så mycket för att dämpa tidiga reflexer för att dessa har så förödande inverkan på ljudet. Därav borde 70-talarna med sina stora, nakna och hårda baffelytor rimligen ha densamma. Sagt och gjort; resultatet blev enligt mig kanonbra.

/Eder Fredrik i Halmstad. (Finns det överhuvudtaget några OA12:or kvar i riket vid det här laget ska jag f-nimig leta reda på dem och förlova mig.)
Erik Johansson
Valued Contributor

Re: Mycket tal om OA12, men vet ni att....?

Post by Erik Johansson »

Har velat prova det länge men bara hittat supertunn (~2mm) tjock filt på Panduro. Var köper ni filt?

/Erik
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by karlstorck »

Jag har inte testat detta, men självklart borde baffenl täckas med filt. Jag gissar dock att 2 mm är tillräckligt. (kanske någon har lust att kommentera hur tjockleken inverkar på dämpningen. Även ett tunnare lager bör diffgusera den aukustiska impedansövergången mellan luft och baffel.) Jag har i tidigare projekt använt så kallad spelduk eller spelfilt som man köper på tygaffären och den har fungerat tillfredsställande.

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

från över 3 meters håll kommer fasskillnaden inte att vara så stor mellan direkt och reflekterat ljud att man behöver bry sig, lyssnar man närmare så blir påverkan lite mer tydlig och då kan dämpning nog vara på sin plats, om man räknar mkt grovt så lär 2cm profilerad skumplast räcka...
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by maGot »

Det där måste jag prova. Mitt rum är litet. :)
OA51.3
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

å andra sidan "stör" diskanten som är riktad rakt bak mot vägg långt mkt mer än baffelreflexen! ;)
det förvånar mig lite att ingen modell har en diskant riktad rakt upp mot tak!
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by MangeO »

Tjenamors!

De gamla Sonab-burkarna och de nya carlssonhögtalarna bygger på olika principer. De senare fungerar mer som vanliga högtalare, därav dämpfiltar mm.
Sonabhögtalarna är inte konstruerade för några dämpfiltar, och ska nog inte ses som en defekt att de saknas. Det hindrar ju inte att man kan testa och gilla resultatet med filt förstås! :wink:

mvh / Mange
Post Reply