V 1 & Obi F87

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

V 1 & Obi F87

Post by Presidenten »

Hej alla,

Någon som har satt in de nya baselementen Obi F87 i ett par V1:or? Går i funderingar att göra det med ett par jag har. Det är ju en förhållandevis dyr investering. Vill gärna höra om någon här på forumet gjort det?

Mvh

Presidenten
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: V 1 & Obi F87

Post by faulhund »

Jag förmodar att "Mysmix" innefattar den budgetvarianter. För det element som F87 bygger på - Visatons B200 - är gjort för att kunna användas ensamt. Och i www.visaton.de - konstruktionsförslagen används det utan undantag riktat rakt mot lyssnaren p.g.a. den begränsade spridningen. De lär alls inte låta vasst. Men du får kanske hänga upp dina "carlssonkuber" i lämplig vinkel!
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Vi har äntligen i OA5-MMX-artikeln (=byggbeskrivningen) fått se hur tonkurvan hos F87 ser ut. "IÖ" har vänligen gjort mig uppmärksam på att den verkligen är mätt vid 40 grader från sidan, som det står på kurvan! Jag har inte sett någon annan bredbandare, B200 och självaste 9710 inräknade, som stiger inom hela diskantområdet! Så det talar för en uppåtstrålande montering. (I Tyskland verkar man tro att t.ex. OA-5 är bäst i vindsvåningar med snedtak som reflekterar fram diskanten! Och på broschyrbilden av V-1 syns ju ett brutet tak ...) Pröva! Du kan ju alltid komplettera med T22oa (eller någon annan som är avsedd att monteras utanför lådan, t.ex. http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=23 , om Du saknar direkt diskant.
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Presidenten »

Hej,

Tack för informationen. Som av en händelse så har jag snedtak i min lägenhet!

Mvh

Presidenten
Post Reply