Hej, och välkommen i gänget,
boxerfred!
Jo, du har helt rätt. Det är väl någon slags hatkärlekt till AD0160 som fått Troels att sätta rubriken, för man har ju sett dem i alla möjliga konstruktioner.
Remarkable är ju verkligen att den är så bra för sitt redan 1973 högst överkomliga pris. En uppåtriktad AD0160 "à la Mirsch" var också det första jag testade med, sedan jag kommit över ett par Popbox/OA-5 byggen (se här). Det var milsvida bättre än både Seas 5TV-HF, som satt i från början, och Peerless MT20HFC! Vad jag inte kommer ihåg är om känsligheten räcker till för passiv delning, eftersom jag alltid sedan 1977 använder aktiva filter. Tittar man på de gamla philipskurvorna
(se länk i Troels artikel, som även innehåller mätbetingelserna) så har alla element mätts upp så att de ger 96 dB ut i medel,
men vid olika effekt, den s.k. operating power. Och just här motsäger databladet sig självt: 4 V skulle motsvara 4 W i 4 ohm, men svepet är gjort vid 3 V. I alla fall är det högst rimligt att T4 skulle ge 95 "2,83-volts-decibeller" och T8 92, som Troels mätt upp. (Det är ju helt klart montering C hos Troels, som är den rätta: Till mina byggsatslådor hörde en plastring, som fyllde upp spalten vid montering framifrån. Montering bakifrån förekom väl i gjutna bafflar, som var "frästa" på baksidan.)
Så pröva, pröva! Det är du som ska trivas med högtalarna, ingen annan.
Det finns också flera varianter hur man hanterar de beryktade diskantresonanserna hos 9710 över 3 kHz, från att låta den gå helt odelad hela spektrat upp som i Kolboxen till att vinkla 9710 mot taket
och lägga till ett milt, delningsfilter som i Pobboxen/OA-5 (
elektriskt 2,5 kHz, men akustiskt långt högra p.g.a topparna.) Och så Troels då förstås, som gör komplicerade passiva filter med sugkretsar, som kompenserar topparna ...